Zastosowanie instytucji actio in rem w brytyjskim i amerykańskim prawie morskim
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2017.017Słowa kluczowe
actio in rem, actio in personam, prawo morskie, realizacja praw rzeczowych na statku, postępowanie przeciwko statkowiAbstrakt
Niniejsze opracowanie porusza zagadnienie zastosowania rzymskiej instytucji actio in rem we współczesnym prawie morskich państw anglosaskich – Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych. Istotną kwestią jest zwrócenie uwagi na rozumienie i sposób korzystania z powództwa rzeczowego przeciwko statkowi w stosunkach żeglugowych państw systemu common law. Omawiana instytucja uległa bowiem ewolucji i sposób korzystania z niej jest odmienny od rzymskiego pierwowzoru, gdyż służy do dochodzenia roszczeń związanych z żeglugą morską, głównie przywilejów morskich. Przejawem zastosowania actio in rem w omawianych państwach systemu common law przejawia się choćby w możliwości dokonania zajęcia aresztu statku morskiego w trybie in rem w związku z dochodzeniem roszczeń morskich.Bibliografia
Berlingieri F., Arrest of Ships, A Commentary on the 1952 and 1999 Convention, London 1992.
Cheshire G.C., North P., Fawcett J.J., Private International Law, Oxford 2008.
Duck A., De Usu et Authiritate Juris Civilis Romanorum in Dominiis Principium Christianorum libri duo, Lipsiae 1668, II, 8,398: [Ius enim Civile tantum valere in ha Curia, secluso Jure Muncipali, Iuriconsulti nostrates confetiunt].
Force R., Yiannoppoulos A.N., Davis M., Maritime and Admiralty Law, Washington 1996.
Friedell S.F., Benedict on Admiralty, New York 1999.
Godolphin J., View of the Admiralty Jurisdiction, London 1661.
Goethe J. W., Eckermann J.P., Conversations of Goethe with Johann Peter Eckermann, London 1930.
Grzegorczyk P., Immunitet państwa w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2010.
Hill Ch., Sothering K., Hosoi T., Helmer Ch., Arrest of Ships-1, England and Wales; Federal Republic of Germany, Japan, USA, London 1985.
Holdsworth W., A History of English law, vol. V, London 1973.
Kochanowski K., „Areszt statku morskiego”, Gdańsk 2008, niepublikowane.
Mandaraka-Sheppard A., Modern Maritime Law (Volume 1): Jurisdiction and Risks (Maritime and Transport Law Library), Oxford 2013.
Mankabady S., The law of collision at sea, New York, 1978.
Marzec Ł., Czy prawo rzymskie pokonało kanał La Manche?, Krakowskie Studia z Teorii Państwa i Prawa, t. 2, Kraków 2008.
Meeson N., The practice and procedure of the Admiralty Court, London, 1986.
Oxford Dictionary of Law, Oxford–New York 1996.
Shaw R., The International Conference on Arrest of Ships 1999, “P&I Internationl” 2/2000.
Sonnenberger H.J., Inländische Gerichtsbarkeit über ausländische Staaten und sonstige öWentlich-rechtliche Rechtsträger. Die neuere Entwicklung der Rechtsprechung in Frankreich, England und in Deutschland, AcP 1963, t. 162.
Tetley W., Q.C. Arrest, Attachment and Related Maritime Law Procedures, “Tulane Law Reviev I.” 1895–1985.
Tokarczyk R., Prawo amerykańskie, Kraków 2003.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 998
Liczba cytowań: 0