The carrier’s liability for damage to cargo in multimodal transport, with special focus on the Rotterdam Rules
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2016.014Słowa kluczowe
transport multimodalny, reguły rotterdamskie, konwencje unimodalne, kodeks morskiAbstrakt
Jednym z najbardziej charakterystycznych przejawów rozwoju transportu międzynarodowego jest wzrost znaczenia przewozów multimodalnych. Ich cechą charakterystyczną jest wykorzystanie na jednej trasie przewozu pomiędzy różnymi państwami co najmniej dwóch różnych środków transportu. Jednym z najbardziej charakterystycznych problemów prawnych związanych z tym zjawiskiem jest nakładanie się na siebie reżimów prawnych w zakresie odpowiedzialności przewoźnika, dotyczących różnych rodzajów przewozu, np. morskiego i drogowego. W kwestii transportu morskiego podjęta została próba rozwiązania m.in. tego właśnie problemu w drodze uchwalenia w 2008 r. Konwencji o umowach międzynarodowego przewozu towarów w całości lub częściowo drogą morską, zwanej potocznie regułami rotterdamskimi (RR). W treści artykułu prześledzona zostanie ewolucja konwencji morskich, jak również unormowań dotyczących w szczególności wskazanego problemu. Istotna pozostaje również relacja RR do konwencji unimodalnych, regulujących odpowiedzialność przewoźnika w innych rodzajach transportu, w szczególności w zakresie transportu drogowego, kolejowego oraz wodnego śródlądowego. Zarysowany zostanie również wpływ RR na polskie ustawodawstwo i jego potencjalne zmiany w razie ratyfikacji RR przez Polskę.
Bibliografia
Baatz Y., Debattista Ch., Lorenzon F., Serdy A., Staniland H, Tsimplis M.N., The Rotterdam Rules: a practical annotation, London 2009.
Berlingieri F., Multimodal Aspects of the Rotterdam Rules, http://rotterdamrules2009.com/cms/uploads/Def.%20tekst%20F.%20Berlingieri%2013%20OKT29.pdf (access: 1 June 2016).
Czernis M., Lex americana a reguły rotterdamskie, „Prawo Morskie” 2011, vol. 27.
Czernis M., Reguły rotterdamskie – geneza powstania, „Prawo Morskie” 2010,vol. 26.
Dąbrowski D., Reguły rotterdamskie a unimodalne konwencje przewozowe, „Studia Iuridica Toruniensia” 2013, t. 12, p. 56, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/SIT.2013.003.
Dragun-Gertner M., Kwotowe ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika w międzynarodowym prawie przewozowym, Toruń 1984.
Dragun-Gertner M., Ograniczenie autonomii woli stron morskich kontraktów żeglugowych, Gdańsk 1996.
Kwaśniewski Z., Umowa multimodalnego przewozu towarów w obrocie międzynarodowym, Toruń 1989.
Lost-Siemińska D., Reguły rotterdamskie a inne konwencje przewozowe, „Prawo Morskie” 2010,vol. 26.
Łopuski J., Odpowiedzialność za szkodę w żegludze morskiej, Gdańsk 1969.
Mankowski P., The Rotterdam Rules – Scope of Application and Freedom of Contract, „European Journal of Commercial Contract Law” 2010, vol. 1/2.
Salomon A., Spedycja w handlu morskim. Procedury i dokumenty, Gdańsk 2003.
Szumański A. (ed.), Prawo papierów wartościowych, System Prawa Prywatnego Vol. 18, Warszawa 2016.
Thomas D. R. (ed),A New Convention for the Carriage of Goods by Sea – The Rotterdam Rules. An analysis of the UN Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea, Dawlish UK 2009.
Sośniak M., Zarys prawnej problematyki transportu, Katowice 1972.
Stec M., Umowa przewozu w transporcie towarowym, LEX 2015.
Wesołowski K., Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR,LEX 2013.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 842
Liczba cytowań: 0