Nadczłowiek, czyli negacja religijności
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2014.001Słowa kluczowe
religijność, moralność panów, moralność niewolników, społeczeństwoAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza człowieka jako podmiotu życia społecznego. Kwestia religii jest w tych rozważaniach fundamentalna, ponieważ wartości kształtują życie człowieka. Zdaniem Nietzschego chrześcijaństwo odzwierciedla dekadencką naturę człowieka i prowadzi do nihilizmu. Tworzy więc koncepcję nadczłowieka, istoty doskonałej i opisując, kim on jest, krytykuje każdy aspekt religijności. Człowiek ma możliwość doskonalenia się, czyli samoprzezwyciężania, dlatego nie warto poświęcać energii na wiarę i bierne posłuszeństwo, tylko wykorzystać ją na twórczość.
Bibliografia
Baranowska M., Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka, Toruń 2009.
Benisz H., Filozofia i sztuka u Nietzschego. Od krytyki filozofii wystrzegającej się sztuki do pochwały sztuki stającej się filozofią, Kraków 1995.
Benisz H., Nietzsche i filozofia dionizyjska, Warszawa 2001.
Benz E., Das Bild des Ubermenschen in der europaischen Geistesgeschichte, w: Der Ubermensch. Eine Diskussion, Zurich–Stuttgart 1961.
Buczyńska-Garewicz H., Człowiek wobec losu, Kraków 2011.
Deleuze G., Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Warszawa 1997.
Heidegger M., Nietzsche, tłum. A. Gniazdowski, t. 1, Warszawa 1998.
Jaspers K., Nietzsche. Wprowadzenie do rozumienia jego filozofii, tłum. D. Stroińska, Warszawa 1997.
Jaspers K., Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, C. Piecuch, Warszawa 1991.
Kaźmierczak Z., Friedrich Nietzsche jako odnowiciel umysłowości pierwotnej. Analiza w kontekście fenomenologii religii Gerardusa van der Leeuwa,
Krakow 2000.
Kirkland P.E., Nietzsche’s Tragic Realism, „The Review of Politics” winter 2010, Vol. 72, No. 1, s. 55–78; http://www.jstor.org/stable/25655890
(dostęp: 10 stycznia 2014 r.),
http://dx.doi.org/10.1017/S0034670509990969.
Krasicki J., Po „śmierci Boga”. Eseje eschatologiczne, Kraków 2011.
Kucner A., Friedrich Nietzsche. Źrodła i perspektywy antropologii, Olsztyn 2001.
Kuczyński J., Zmierzch mieszczaństwa. Immoralizm – Nihilizm – Faszyzm, Warszawa 1967.
Nietzsche F., Antychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa, tłum. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Ecce homo. Jak się staje – kim się jest, tłum. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Ludzkie, arcyludzkie, tłum. K. Drzewiecki, Kraków 2003.
Nietzsche F., Pisma pozostałe, tłum. B. Baran, Kraków 2004.
Nietzsche F., Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Kęty 2004.
Nietzsche F., Wiedza radosna, tłum. L. Staff, Kraków 2003.
Nietzsche F., Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości, tłum. K. Drzewiecki, Kraków 2003.
Nietzsche F., Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, tłum. L. Staff, Kraków 2003.
Peters H. F., Zarathustra’s Sister. The Case of Elisabeth and Friedrich Nietzsche, New York 1985.
Pietrzak J., Nietzscheańska koncepcja wychowania, Słupsk 1997.
Pietrzak J., Relatywizm etyczny Fryderyka Nietzschego, „Studia Filozoficzne” 1985, nr 5–6.
Platon, Gorgiasz, tłum. W. Witwicki, Kąty 2002.
Safrański R., Nietzsche. Biografia myśli, tłum. D. Stroińska, Warszawa 2003.
Scheler M., Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa 1977.
Sloterdijk P., O ulepszaniu dobrej nowiny. Piąta „ewangelia” Nietzschego, tłum. T. Słowiński, Wrocław 2010.
Żelazny M., Nietzsche „ten wielki wzgardziciel”, Toruń 2007.
Żelazny M., Wieczny powrót i wieczne powracanie w filozofii Fryderyka Nietzschego, „Studia Filozoficzne” 1982, nr 12.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1434
Liczba cytowań: 0