Reformowanie administracji świadczącej – wybrane kierunki zmian i rozwoju w sferze edukacji publicznej i pomocy społecznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2023.001Słowa kluczowe
reformy administracyjne, determinanty reform administracji publicznej, administracja świadcząca, edukacja publiczna, pomoc społecznaAbstrakt
Celem artykułu jest analiza i ocena wybranych kierunków zmian i rozwoju w sferze administracji świadczącej na przykładzie edukacji publicznej i pomocy społecznej. W artykule podjęta zostanie próba sformułowania wniosków w zakresie wybranych kierunków reform administracji publicznej we wskazanych obszarach jej aktywności. Zostaną udzielone odpowiedzi na pytania, skąd dzisiaj płyną impulsy reformowania administracji świadczącej, jakie mechanizmy uruchamiają i kształtują reformy administracji publicznej w wybranych sferach jej działania.
Bibliografia
Behr J., Usługi publiczne w czasie pandemii COVID-19. Analiza z uwzględnieniem specyfiki świadczenia usług niematerialnych, “Prawo” 2021, Vol. 333.
Biernat S., Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, Warszawa–Kraków 1994.
Blicharz J., Zacharko L., Przyszłość samorządu terytorialnego w dobie globalizacji, “Przegląd Prawa i Administracji” 2021, Vol. 125.
Bochenek M., Wsparcie finansowe dla gmin i podmiotów na rzecz uchodźców z Ukrainy, Lex 2022.
Boć J., Obywatel wobec ingerencji współczesnej administracji, “Prawo” 1985, Vol. 138.
Cendrowicz D., Kontekst zasady pomocniczości, in: Prawo administracyjne – zagadnienia ogólne i ustrojowe, eds. J. Blicharz, P. Lisowski, Warszawa 2022.
Cendrowicz D., O współczesnym zakresie znaczeniowym pojęcia administracji świadczącej w nauce prawa administracyjnego, in: Aktualność pojęć prawa administracyjnego, ed. W. Jakimowicz, Warszawa 2021.
Cendrowicz D., Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej w okresie COVID-19, in: Funkcjonowanie administracji publicznej w okresie pandemii COVID-19, ed. E. Ura, Rzeszów 2022.
Cendrowicz D., Rozwój e-kompetencji w administracji publicznej na przykładzie pomocy społecznej, in: Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, eds. J. Korczak, R. Kusiak-Winter, Wrocław 2021.
Drapińska A., Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych, Warszawa 2012.
Dumont H, Istance D., Analiza i tworzenie środowisk uczenia się XXI wieku, in: Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, eds. H. Dumont, D. Istance, F. Benavides, Warszawa 2013.
Dumont H., Istance D., Benavides F. (eds.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, Warszawa 2013.
Duniewska Z., Prawo administracyjne – wprowadzenie, in: System Prawa Administracyjnego, Vol. 1. Instytucje prawa administracyjnego, eds. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, , Warszawa 2015.
Gąsiorek P., Kształcenie uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023, Lex 2022.
Jakubek-Lalik J., Decentralizacja czy recentralizacja? Kilka uwag o regulacji konstytucyjnej i praktyce funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce, in: Decentralizacja i recentralizacja w administracji publicznej, eds. B. Jaworska-Dębska, E. Olejniczak-Szałowska, R. Budzisz, Warszawa–Łódź 2019.
Jeżowski A., Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, Warszawa 2012.
Kieres L., Społeczna gospodarka rynkowa w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014, No. 372.
Kisała M., Zasada sprawności w wykonywaniu zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, “Roczniki Nauk Prawnych” 2015, Vol. 25, No. 1.
Kisilowska H,, Hierarchia ważności wyzwań administracji publicznej wobec kryzysu ekonomicznego w Polsce i w Europie, in: Administracja publiczna wobec wyzwań kryzysu ekonomicznego i jego konsekwencji społecznych, eds. W. Mikułowski, A. Jezierska, Warszawa 2014.
Korczak J., Otoczenie administracji publicznej, “Przegląd Prawa i Administracji” 2017, Vol. 111.
Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa 2018.
Kusiak-Winter R., Otoczenie polityczno-prawne administracji publicznej, “Przegląd Prawa i Administracji” 2017, Vol. 111.
Kusiak-Winter R., Korczak J. (eds.), Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, Wrocław 2021.
Lipowicz I., Samorząd terytorialny jako podmiot administracji świadczącej, “Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, J. 3.
Lipowicz I., Samorząd terytorialny XXI wieku, Warszawa 2020.
Łukasiewicz J., Tradycje badawcze i zmiany paradygmatów w nauce administracji, in: Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, ed. J. Supernat, Wrocław 2009.
Mednis A., Rewolucja technologiczna w zarządzaniu publicznym. E-administracja, in: Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, ed. D. Sześciło, Warszawa 2014.
Miemiec M., Miemiec W., Reformowanie administracji publicznej, in: Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, ed. J. Supernat, Wrocław 2009.
Millon-Delson Ch., Zasada subsydiarności - założenia, historia, problemy współczesne, in: Subsydiarność, ed. D. Milczarek, Warszawa 1998.
Najwyższa Izba Kontroli – Delegatura w Szczecinie, Raport z kontroli pt. „Funkcjonowanie urzędów administracji publicznej w okresie epidemii COVID-19,” https://www.nik.gov.pl/plik/id,25613,vp,28386.pdf.
Pierzchała J., Edukacja niepubliczna wobec wyzwań reformy edukacji, in: Trzeci sektor i ekonomia społeczna. Uwarunkowania prawne. Kierunki działań, eds. J. Blicharz, L. Zacharko, Wrocław 2017.
Pierzchała J., Prawo oświaty prywatnej, Warszawa 2016.
Polcyn J., Państwo jako podmiot zamawiający usługi edukacyjne dla społeczeństwa, “Studia Ekonomiczne” 2015, No. 209.
Posłuszny J., O nowej koncepcji administracji świadczącej, in: Aktualne problemy administracji i prawa administracyjnego, ed. J. Posłuszny, Przemyśl–Rzeszów 2003.
Raszewska-Skałecka D., Wybrane segmenty otoczenia administracji publicznej w sferze edukacji i ich wpływ na oświatę samorządową w zakresie wykonywania zadań oświatowych, “Przegląd Prawa i Administracji” 2017, Vol. 111.
Raszewska-Skałecka R., E-administracja w rozwoju usług edukacyjnych – szkoła jako organizacja „ucząca się”, in: Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, eds. R. Kusiak-Winter, J. Korczak, Wrocław 2021.
Raszewska-Skałecka R., Udział podmiotów niepublicznych w realizacji zadań oświatowych na kanwie wybranych form prywatyzacji zadań publicznych, “Opolskie Studia Administracyjno-Prawne” 2018, Vol. 16/1 (4).
Raszewska-Skałecka R., W kierunku cywilizacji administracji świadczącej na tle zadań oświatowych – powierzanie zadań publicznych podmiotom niepublicznym, in: Cywilizacja administracji publicznej. Księga jubileuszowa z okazji 80-lecia urodzin prof. nadzw. UWr dra hab. Jana Jeżewskiego, ed. J. Korczak, Wrocław 2017.
Raszewska-Skałecka R., W obliczu administracji świadczącej i jej zadań publicznych w ujęciu nauk administracyjnych, in: Efektywność ekonomiczna jako cel prywatyzacji zadań z zakresu administracji świadczącej: studium prawno-administracyjne, eds. J. Blicharz, R. Raszewska-Skałecka, Wrocław 2020.
Rosa G. (ed.), Konsument na rynku usług, Warszawa 2015.
Sulmicka M., Rynek edukacji w dobie społeczeństwa informacyjnego i globalizacji, https://instytut.info/wp-content/uploads/2016/08/14-Sulmicka.pdf.
Sześciło D., Administracja dobrobytu. Ewolucja zakresu i form wykonywania funkcji świadczące, in: Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, ed. D. Sześciło, Warszawa 2014.
Sześciło D., Rynek. Prywatyzacja. Interes publiczny. Wyzwania urynkowienia usług publicznych, Warszawa 2014.
Szpor A., Państwo a subsydiarność jako zasada prawa w UE i w Polsce, “Samorząd Terytorialny” 2001, No. 1–2, pp. 3–19.
Śliwierski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków 2013.
Śliwierski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Kraków 2015.
Śliwierski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
Śliwierski B., Szkoła w wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, Kraków 2012.
Wacinkiewicz D., Horyzontalny wymiar zasady subsydiarności – uwagi w kontekście koncepcji decentralizacji i samorządu terytorialnego Tadeusza Bigi, “Prawo” 2021, Vol. 333.
Wiktorowska A., Granice decentralizacji, “Studia Iuridica” 2020, No. 85.
Woźniak M. (ed.), Administracja dóbr i usług publicznych, Warszawa 2013.
Woźniak M., Pierzchała E. (eds.), Dobra publiczne w administracji, Toruń 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Dominika Cendrowicz, Renata Raszewska-Skałecka
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 293
Liczba cytowań: 0