Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Principles of ethics in publishing
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Review process
    • Editorial Team
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Iuridica Toruniensia

Three models of citizenship and public education
  • Home
  • /
  • Three models of citizenship and public education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 19 (2016): Tom XIX /
  4. Studies and articles

Three models of citizenship and public education

Authors

  • Łukasz Mirocha Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/SIT.2016.023

Keywords

liberalism, republicanism, communitarianism, citizenship, public education, political philosophy

Abstract

Citizenship is commonly considered to be synonymous with the state membership and rights related to the state membership. However, modern political philosophy presents at least two contradictory visions of citizenship: the liberal and the communitarian. The first one sees society as an aggregate of autonomous subjects. The second one- tends to view it as a community. These visions result in different shapes of state organisation and of course different models of public education. While liberal vision of public education emphasises subject’s self-determination, tolerance, and free market skills; republicanism regards public education as a tool for inculcating public virtues, traditions and building sense of belonging. In the paper strong and weak points of both liberal and republican visions of citizenship and models stemming from them are commented. The author presents also the third model of citizenship – so called – low-level communitarianism that represents the demand to exempt some members of a community from state-established education.

References

Aron R., Esej o wolnościach, Warszawa 1997.

Chafetz J., Social reproduction and religious reproduction, „William and Mary Bill of Rights Journal” 2006, vol. 15.

Habermas J., Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, przeł. B. Markiewicz, Warszawa 1993.

Habermas J., Uwzględniając Innego. Studia do teorii politycznej, Warszawa 2009.

Hall J., Towards a liberal legal education, „Iowa Law Review” 1945, vol. 30.

Gordon III J.D., Wisconsin v. Yoder and religious liberty, “Texas Law Review” 1996, vol. 74.

Komunitarianie. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak, przeł. P. Rymarczyk, T. Szubka, Warszawa 2004.

Kymlicka W., Współczesna filozofia polityczna, Warszawa 2009.

Leming J.S., Civic virtue: common ground for character education and law-related education professionals, „Law Related Education” 1996, vol. 20:1.

MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.

Morawski L., Opinia w sprawie wniosku grupy posłów z dnia 9 listopada 2011 r. o wydanie zarządzenia nakazującego usunięcie krzyża łacińskiego, znajdującego się w Sali posiedzeń Sejmu RP, „Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych” 2011, nr 4.

Morawski L., Podstawy filozofii prawa, Toruń 2014.

Osmólska Z., Obywatel a partycypacja. Próba delimitacji pojęcia partycypacji obywatelskiej, „Societas et Ius” 2013, nr 1.

Polanowska-Sygulska B., Rozmowa z Johnem Grayem, w: Oblicza liberalizmu, red. B. Polanowska-Sygulska, Kraków 2003.

Quigley Ch.N., Civic education: recent history, current status, and the future, „Albany Law Review” 1999, vol. 62.

Raley G., Yoder revised: why the landmark Amish schooling could – and should – be overturned, „Virginia Law Review” 2011, vol. 97:3.

Rhee J., Theories of citizenship and their role in the bilingual education debate, Columbia Journal of Law and Social Problems 1999, vol. 33.

Russell Ch.H., Liberal education and the law, „Journal of Legal Education” 1958, vol. 11.

Sandel M.J., Sprawiedliwość. Jak postępować słusznie?, przeł. O. Siara, Warszawa 2013.

Selznick P., The idea of communitarian morality, „California Law Review” 1987, vol. 75, http://dx.doi.org/10.2307/3480588.

Skinner Q., Wolność przed liberalizmem, przeł. A. Czarnecka, Toruń 2013.

Szahaj A., Liberalizm, wspólnotowość, równość. Eseje z filozofii polityki, Toruń 2012.

Tam H., Komunitaryzm: nowy program polityczny i obywatelski, przeł. J. Grygieńć, A. Szahaj, Toruń 2011.

Walzer M., Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 2007.

Współczesna filozofia polityczna. Wybór tekstów źródłowych, red. D. Pietrzyk-Reeves, B. Szlachta, Kraków 2003.

Studia Iuridica Toruniensia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-03-18

How to Cite

1.
MIROCHA, Łukasz. Three models of citizenship and public education. Studia Iuridica Toruniensia. Online. 18 March 2017. Vol. 19, pp. 215-233. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SIT.2016.023.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 19 (2016): Tom XIX

Section

Studies and articles

Stats

Number of views and downloads: 1759
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

liberalism, republicanism, communitarianism, citizenship, public education, political philosophy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop