Three models of citizenship and public education
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2016.023Keywords
liberalism, republicanism, communitarianism, citizenship, public education, political philosophyAbstract
Citizenship is commonly considered to be synonymous with the state membership and rights related to the state membership. However, modern political philosophy presents at least two contradictory visions of citizenship: the liberal and the communitarian. The first one sees society as an aggregate of autonomous subjects. The second one- tends to view it as a community. These visions result in different shapes of state organisation and of course different models of public education. While liberal vision of public education emphasises subject’s self-determination, tolerance, and free market skills; republicanism regards public education as a tool for inculcating public virtues, traditions and building sense of belonging. In the paper strong and weak points of both liberal and republican visions of citizenship and models stemming from them are commented. The author presents also the third model of citizenship – so called – low-level communitarianism that represents the demand to exempt some members of a community from state-established education.
References
Aron R., Esej o wolnościach, Warszawa 1997.
Chafetz J., Social reproduction and religious reproduction, „William and Mary Bill of Rights Journal” 2006, vol. 15.
Habermas J., Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, przeł. B. Markiewicz, Warszawa 1993.
Habermas J., Uwzględniając Innego. Studia do teorii politycznej, Warszawa 2009.
Hall J., Towards a liberal legal education, „Iowa Law Review” 1945, vol. 30.
Gordon III J.D., Wisconsin v. Yoder and religious liberty, “Texas Law Review” 1996, vol. 74.
Komunitarianie. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak, przeł. P. Rymarczyk, T. Szubka, Warszawa 2004.
Kymlicka W., Współczesna filozofia polityczna, Warszawa 2009.
Leming J.S., Civic virtue: common ground for character education and law-related education professionals, „Law Related Education” 1996, vol. 20:1.
MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
Morawski L., Opinia w sprawie wniosku grupy posłów z dnia 9 listopada 2011 r. o wydanie zarządzenia nakazującego usunięcie krzyża łacińskiego, znajdującego się w Sali posiedzeń Sejmu RP, „Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych” 2011, nr 4.
Morawski L., Podstawy filozofii prawa, Toruń 2014.
Osmólska Z., Obywatel a partycypacja. Próba delimitacji pojęcia partycypacji obywatelskiej, „Societas et Ius” 2013, nr 1.
Polanowska-Sygulska B., Rozmowa z Johnem Grayem, w: Oblicza liberalizmu, red. B. Polanowska-Sygulska, Kraków 2003.
Quigley Ch.N., Civic education: recent history, current status, and the future, „Albany Law Review” 1999, vol. 62.
Raley G., Yoder revised: why the landmark Amish schooling could – and should – be overturned, „Virginia Law Review” 2011, vol. 97:3.
Rhee J., Theories of citizenship and their role in the bilingual education debate, Columbia Journal of Law and Social Problems 1999, vol. 33.
Russell Ch.H., Liberal education and the law, „Journal of Legal Education” 1958, vol. 11.
Sandel M.J., Sprawiedliwość. Jak postępować słusznie?, przeł. O. Siara, Warszawa 2013.
Selznick P., The idea of communitarian morality, „California Law Review” 1987, vol. 75, http://dx.doi.org/10.2307/3480588.
Skinner Q., Wolność przed liberalizmem, przeł. A. Czarnecka, Toruń 2013.
Szahaj A., Liberalizm, wspólnotowość, równość. Eseje z filozofii polityki, Toruń 2012.
Tam H., Komunitaryzm: nowy program polityczny i obywatelski, przeł. J. Grygieńć, A. Szahaj, Toruń 2011.
Walzer M., Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 2007.
Współczesna filozofia polityczna. Wybór tekstów źródłowych, red. D. Pietrzyk-Reeves, B. Szlachta, Kraków 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1680
Number of citations: 0