Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Zasady etyki wydawniczej
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Zespół redakcyjny
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Iuridica Toruniensia

Reformowanie administracji świadczącej – wybrane kierunki zmian i rozwoju w sferze edukacji publicznej i pomocy społecznej
  • Strona domowa
  • /
  • Reformowanie administracji świadczącej – wybrane kierunki zmian i rozwoju w sferze edukacji publicznej i pomocy społecznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 Nr 1 (2023) /
  4. Studia i artykuły

Reformowanie administracji świadczącej – wybrane kierunki zmian i rozwoju w sferze edukacji publicznej i pomocy społecznej

Autor

  • Dominika Cendrowicz Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0002-2358-7188
  • Renata Raszewska-Skałecka Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-7467-5703

DOI:

https://doi.org/10.12775/SIT.2023.001

Słowa kluczowe

reformy administracyjne, determinanty reform administracji publicznej, administracja świadcząca, edukacja publiczna, pomoc społeczna

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza i ocena wybranych kierunków zmian i rozwoju w sferze administracji świadczącej na przykładzie edukacji publicznej i pomocy społecznej. W artykule podjęta zostanie próba sformułowania wniosków w zakresie wybranych kierunków reform administracji publicznej we wskazanych obszarach jej aktywności. Zostaną udzielone odpowiedzi na pytania, skąd dzisiaj płyną impulsy reformowania administracji świadczącej, jakie mechanizmy uruchamiają i kształtują reformy administracji publicznej w wybranych sferach jej działania.

Bibliografia

Behr J., Usługi publiczne w czasie pandemii COVID-19. Analiza z uwzględnieniem specyfiki świadczenia usług niematerialnych, “Prawo” 2021, Vol. 333.

Biernat S., Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, Warszawa–Kraków 1994.

Blicharz J., Zacharko L., Przyszłość samorządu terytorialnego w dobie globalizacji, “Przegląd Prawa i Administracji” 2021, Vol. 125.

Bochenek M., Wsparcie finansowe dla gmin i podmiotów na rzecz uchodźców z Ukrainy, Lex 2022.

Boć J., Obywatel wobec ingerencji współczesnej administracji, “Prawo” 1985, Vol. 138.

Cendrowicz D., Kontekst zasady pomocniczości, in: Prawo administracyjne – zagadnienia ogólne i ustrojowe, eds. J. Blicharz, P. Lisowski, Warszawa 2022.

Cendrowicz D., O współczesnym zakresie znaczeniowym pojęcia administracji świadczącej w nauce prawa administracyjnego, in: Aktualność pojęć prawa administracyjnego, ed. W. Jakimowicz, Warszawa 2021.

Cendrowicz D., Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej w okresie COVID-19, in: Funkcjonowanie administracji publicznej w okresie pandemii COVID-19, ed. E. Ura, Rzeszów 2022.

Cendrowicz D., Rozwój e-kompetencji w administracji publicznej na przykładzie pomocy społecznej, in: Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, eds. J. Korczak, R. Kusiak-Winter, Wrocław 2021.

Drapińska A., Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych, Warszawa 2012.

Dumont H, Istance D., Analiza i tworzenie środowisk uczenia się XXI wieku, in: Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, eds. H. Dumont, D. Istance, F. Benavides, Warszawa 2013.

Dumont H., Istance D., Benavides F. (eds.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, Warszawa 2013.

Duniewska Z., Prawo administracyjne – wprowadzenie, in: System Prawa Administracyjnego, Vol. 1. Instytucje prawa administracyjnego, eds. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, , Warszawa 2015.

Gąsiorek P., Kształcenie uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023, Lex 2022.

Jakubek-Lalik J., Decentralizacja czy recentralizacja? Kilka uwag o regulacji konstytucyjnej i praktyce funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce, in: Decentralizacja i recentralizacja w administracji publicznej, eds. B. Jaworska-Dębska, E. Olejniczak-Szałowska, R. Budzisz, Warszawa–Łódź 2019.

Jeżowski A., Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, Warszawa 2012.

Kieres L., Społeczna gospodarka rynkowa w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014, No. 372.

Kisała M., Zasada sprawności w wykonywaniu zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, “Roczniki Nauk Prawnych” 2015, Vol. 25, No. 1.

Kisilowska H,, Hierarchia ważności wyzwań administracji publicznej wobec kryzysu ekonomicznego w Polsce i w Europie, in: Administracja publiczna wobec wyzwań kryzysu ekonomicznego i jego konsekwencji społecznych, eds. W. Mikułowski, A. Jezierska, Warszawa 2014.

Korczak J., Otoczenie administracji publicznej, “Przegląd Prawa i Administracji” 2017, Vol. 111.

Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa 2018.

Kusiak-Winter R., Otoczenie polityczno-prawne administracji publicznej, “Przegląd Prawa i Administracji” 2017, Vol. 111.

Kusiak-Winter R., Korczak J. (eds.), Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, Wrocław 2021.

Lipowicz I., Samorząd terytorialny jako podmiot administracji świadczącej, “Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, J. 3.

Lipowicz I., Samorząd terytorialny XXI wieku, Warszawa 2020.

Łukasiewicz J., Tradycje badawcze i zmiany paradygmatów w nauce administracji, in: Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, ed. J. Supernat, Wrocław 2009.

Mednis A., Rewolucja technologiczna w zarządzaniu publicznym. E-administracja, in: Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, ed. D. Sześciło, Warszawa 2014.

Miemiec M., Miemiec W., Reformowanie administracji publicznej, in: Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, ed. J. Supernat, Wrocław 2009.

Millon-Delson Ch., Zasada subsydiarności - założenia, historia, problemy współczesne, in: Subsydiarność, ed. D. Milczarek, Warszawa 1998.

Najwyższa Izba Kontroli – Delegatura w Szczecinie, Raport z kontroli pt. „Funkcjonowanie urzędów administracji publicznej w okresie epidemii COVID-19,” https://www.nik.gov.pl/plik/id,25613,vp,28386.pdf.

Pierzchała J., Edukacja niepubliczna wobec wyzwań reformy edukacji, in: Trzeci sektor i ekonomia społeczna. Uwarunkowania prawne. Kierunki działań, eds. J. Blicharz, L. Zacharko, Wrocław 2017.

Pierzchała J., Prawo oświaty prywatnej, Warszawa 2016.

Polcyn J., Państwo jako podmiot zamawiający usługi edukacyjne dla społeczeństwa, “Studia Ekonomiczne” 2015, No. 209.

Posłuszny J., O nowej koncepcji administracji świadczącej, in: Aktualne problemy administracji i prawa administracyjnego, ed. J. Posłuszny, Przemyśl–Rzeszów 2003.

Raszewska-Skałecka D., Wybrane segmenty otoczenia administracji publicznej w sferze edukacji i ich wpływ na oświatę samorządową w zakresie wykonywania zadań oświatowych, “Przegląd Prawa i Administracji” 2017, Vol. 111.

Raszewska-Skałecka R., E-administracja w rozwoju usług edukacyjnych – szkoła jako organizacja „ucząca się”, in: Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, eds. R. Kusiak-Winter, J. Korczak, Wrocław 2021.

Raszewska-Skałecka R., Udział podmiotów niepublicznych w realizacji zadań oświatowych na kanwie wybranych form prywatyzacji zadań publicznych, “Opolskie Studia Administracyjno-Prawne” 2018, Vol. 16/1 (4).

Raszewska-Skałecka R., W kierunku cywilizacji administracji świadczącej na tle zadań oświatowych – powierzanie zadań publicznych podmiotom niepublicznym, in: Cywilizacja administracji publicznej. Księga jubileuszowa z okazji 80-lecia urodzin prof. nadzw. UWr dra hab. Jana Jeżewskiego, ed. J. Korczak, Wrocław 2017.

Raszewska-Skałecka R., W obliczu administracji świadczącej i jej zadań publicznych w ujęciu nauk administracyjnych, in: Efektywność ekonomiczna jako cel prywatyzacji zadań z zakresu administracji świadczącej: studium prawno-administracyjne, eds. J. Blicharz, R. Raszewska-Skałecka, Wrocław 2020.

Rosa G. (ed.), Konsument na rynku usług, Warszawa 2015.

Sulmicka M., Rynek edukacji w dobie społeczeństwa informacyjnego i globalizacji, https://instytut.info/wp-content/uploads/2016/08/14-Sulmicka.pdf.

Sześciło D., Administracja dobrobytu. Ewolucja zakresu i form wykonywania funkcji świadczące, in: Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, ed. D. Sześciło, Warszawa 2014.

Sześciło D., Rynek. Prywatyzacja. Interes publiczny. Wyzwania urynkowienia usług publicznych, Warszawa 2014.

Szpor A., Państwo a subsydiarność jako zasada prawa w UE i w Polsce, “Samorząd Terytorialny” 2001, No. 1–2, pp. 3–19.

Śliwierski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków 2013.

Śliwierski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Kraków 2015.

Śliwierski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.

Śliwierski B., Szkoła w wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, Kraków 2012.

Wacinkiewicz D., Horyzontalny wymiar zasady subsydiarności – uwagi w kontekście koncepcji decentralizacji i samorządu terytorialnego Tadeusza Bigi, “Prawo” 2021, Vol. 333.

Wiktorowska A., Granice decentralizacji, “Studia Iuridica” 2020, No. 85.

Woźniak M. (ed.), Administracja dóbr i usług publicznych, Warszawa 2013.

Woźniak M., Pierzchała E. (eds.), Dobra publiczne w administracji, Toruń 2014.

Studia Iuridica Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-09-26

Jak cytować

1.
CENDROWICZ, Dominika & RASZEWSKA-SKAŁECKA, Renata. Reformowanie administracji świadczącej – wybrane kierunki zmian i rozwoju w sferze edukacji publicznej i pomocy społecznej. Studia Iuridica Toruniensia [online]. 26 wrzesień 2023, T. 32, nr 1, s. 13–32. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/SIT.2023.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 Nr 1 (2023)

Dział

Studia i artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Dominika Cendrowicz, Renata Raszewska-Skałecka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 450
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

reformy administracyjne, determinanty reform administracji publicznej, administracja świadcząca, edukacja publiczna, pomoc społeczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa