Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Rocznik Toruński

Toruński most przez Wisłę w epoce nowożytnej jako problem badawczy
  • Strona domowa
  • /
  • Toruński most przez Wisłę w epoce nowożytnej jako problem badawczy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 47 (2020): Rocznik Toruński /
  4. Artykuły

Toruński most przez Wisłę w epoce nowożytnej jako problem badawczy

Autor

  • Bogusław Dybaś Instytut Historii i Archiwistyki, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-1216-3061

DOI:

https://doi.org/10.12775/RT.2020.001

Słowa kluczowe

Most drewniany, przeprawa przez Wisłę, Kępa Bazarowa, wieszar, mostowe, widoki miasta

Abstrakt

Stały drewniany most przez Wisłę w Toruniu został zbudowany w latach 1497-1500 i istniał do 1877 r. Most składał się z dwóch części, przedzielonych znajdującą się w nurcie rzeki wyspą, Kępą Bazarową, tzw. mostu „niemieckiego” i mostu „polskiego”. Prawie cztery stulecia istnienia mostu nie oznaczają, że tyle lat przetrwała oryginalna konstrukcja z XV w. Szerokość rzeki pod Toruniem oraz geograficzna charakterystyka dna, uniemożliwiająca w tej epoce budowę mostu na filarach murowanych, sprawiały, że drewniana konstrukcja mostu była niemal corocznie (zwłaszcza wiosną) narażona na uszkodzenia lub zniszczenia przez wysokie stany wody oraz spływającą krę. Powodowało to poszukiwanie rozwiązań technicznych, które zwiększyłyby odporność konstrukcji na te zagrożenia. Most więc w różnych okresach przybierał różne kształty, a także mógł mieć różne położenie. Były też, często kilkuletnie okresy, gdy most nie istniał. Dzieje mostu, który zwłaszcza w ostatnich latach stał się przedmiotem dość intensywnego zainteresowania, ilustrują różne źródła w tym: pisane (m.in. rachunki pobierania tzw. mostowego i wydatków na remonty, koncepcje udoskonalenia mostu), źródła ikonograficzne i kartograficzne, dokumentacja techniczna. Ponieważ most był ważnym elementem panoramy miasta od strony Wisły, prezentowany był także na zabytkach numizmatycznych pokazujących widok miasta, z uwzględnieniem szczegółów technicznych. Materiał źródłowy jest stosunkowo dobrze zachowany dla ostatniego okresu istnienia mostu w XIX w., dla wcześniejszych stuleci jest niestety fragmentaryczny. Pozwala jednak na prowadzenie interesujących badań nad dziejami tej fascynującej budowli.

 

Biogram autora

Bogusław Dybaś - Instytut Historii i Archiwistyki, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Prof. dr hab. Bogusław Dybaś, Instytut Historii i Archiwistyki UMK oraz w Instytucie Historii PAN. W latach 1996-2003 redaktor „Rocznika Toruńskiego”. W latach 2004-2014 redaktor czasopisma „Zapiski Historyczne”. W latach 2007-2019 dyrektor Stacji Naukowej PAN w Wiedniu. Obszary zainteresowań naukowych: historia nowożytna dawnej Rzeczypospolitej, kwestie polityczne i ustrojowe; historia dawnych Inflant i ich związków z polsko-litewską Rzeczpospolitą; historia Torunia; historia wojskowa (w tym historia fortyfikacji i techniki wojennej); pamięć historyczna i miejsca pamięci.

Bibliografia

Die Aufzeichnungen des Dominikaners Martin Gruneweg (1562 – ca. 1618) über seine Familie in Danzig, seine Handelsreisen in Osteuropa und sein Klosterleben in Polen, Hrsg. A. Bues, Bd. 2, Wiesbaden 2008.

Dudek K., Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Wisła, Bd. 1, Bydgoszcz-Grudziądz 2019.

Dybaś B., Memoriał burmistrza Henryka Strobanda‚ Von Befestigung der Stadt Thorun‘ z roku 1591, [in:] Miscellanea źródłowe do historii kultury i sztuki Torunia, Hrsg. B. Dybaś, M. Farbiszewski, Wrocław 1989, S. 21-95.

Dybaś B., Próby modernizacji mostu na Wiśle w Toruniu w czasach nowożytnych, [in:] Město a voda. Praha, město u vody, Hrsg. O. Fejtová, V. Ledvinka, J. Pešek, Praha 2005, S. 317-328.

Dybaś B., Strobandowska koncepcja modernizacji mostu na Wiśle w Toruniu w końcu XVI wieku, „Zapiski Historyczne” Bd. 54/H. 2-3 (1989), S. 35-53.

Dybaś B., Der Weichselübergang in Thorn in der frühen Neuzeit. Ein Beitrag zur Geschichte der ersten festen Weichselbrücke in Preußen, [in:] Nachrichten- und Kommunikationswesen im Preussenland. Tagungsberichte der Historischen Kommission für Ost- und Westpreussische Landesforschung, Hrsg. U. Arnold, Bd. 10 (1994), S. 145-160.

Dybaś B., Walczak K., Toruńska przeprawa i mosty na Wiśle, Toruń 1989.

Farbiszewski M., Opis Torunia z początku XVIII wieku. Tzw. Memoranda Jana Baumgartena, [in:] Miscellanea źródłowe do historii kultury i sztuki Torunia, Hrsg. B. Dybaś, M. Farbiszewski, Wrocław 1989, S. 111-161.

Farbiszewski M., Toruń widziany oczami Anglików w pierwszej połowie XVII wieku, [in:] Miscellanea źródłowe do historii kultury i sztuki Torunia, Hrsg. B. Dybaś, M. Farbiszewski, Wrocław 1989, S. 99-103.

Gąsiorowski E., Panorama Torunia z epitafium Neisserów z 1594 roku, „Rocznik Toruński” 2000, Nr. 27, S. 73-98.

Historia Torunia, Bd. II, T. III: Między barokiem i oświeceniem (1660-1793), Hrsg. M. Biskup, Toruń 1996.

Katalog rysunków z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, T. 2: Miejscowości różne. Rysunki architektoniczne, dekoracyjne, plany i widoki z XVIII i XIX wieku, Hrsg. T. Sulerzyska, Warszawa 1969.

Koczy L., Dzieje wewnętrzne Torunia do roku 1793, Toruń 1933.

Kucharski A., Arianin na Colloquium Charitativum. Toruńskie wrażenia Hieronima Gratusa Moskorzowskiego z oglądania miasta, „Rocznik Toruński” 2007, Nr. 34, S. 41-72.

Markowska I., Birecki P., Straty wojenne Muzeum Okręgowego w Toruniu w świetle dokumentacji ikonograficznej i archiwalnej. Toruń 2019.

Maschke E., Sydow J., Vorwort [in:] Die Stadt am Fluß, Hrsg. E. Maschke, J. Sydow, Sigmaringen 1978, S. 7-8.

Maschke E., Die Brücke im Mittelalter, [in:] Die Stadt am Fluß, Hrsg. E. Maschke, J. Sydow, Sigmaringen 1978, S. 9-39.

Mechler W., Die Rheinbrücken Straßburg-Kehl seit 1388, [in:] Die Stadt am Fluß, Hrsg. E. Machke, J. Sydow, Sigmaringen 1978, S. 40-61.

Mierzejewska A., Woźniak M., Toruń. Dawne widoki miasta / Toruń. Alte Ansichten der Stadt. Toruń 1993.

Mistewicz M., Pierwszy w Europie kratownicowy most wspornikowy w świetle numizmatyki, ikonografii i źródeł pisanych, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki” Bd. 60, H. 4 (2015), S. 5-26.

Mistewicz M., XVII-wieczne mosty przez środkowo-dolną Wisłę w świetle ikonografii, kartografii i źródeł pisanych. Warszawa 2012.

Musiałowski A., Panorama miasta na monetach i medalach toruńskich, [in:] X Ogólnopolska Sesja Numizmatyczna w Nowej Soli „Pozaekonomiczne funkcje monet”, Poznań 1995, S. 103-119.

Musiałowski A., Talary toruńskie na odstąpienie Szwedów od oblężenia miasta w 1629 roku w pamięci Torunian, [in:] IV Międzynarodowa Konferencja Numizmatyczna „Pieniądz Pamiątkowy i Okolicznościowy – Wspólnota Dziejów – Białoruś-Litwa-Łotwa-Polska-Ukraina”, Warszawa 2000, S. 89-98.

North M., Englische Reiseberichte des 17. Jahrhunderts als Quelle zur Geschichte der königlich-preußischen Städte Danzig, Elbing und Thorn., „Beiträge zur Geschichte Westpreußens“ Bd. 7 (1981), S. 197-208.

Obiegałka B., Mosty w Toruniu i ich budowniczowie, Warszawa 2017.

Ogier Ch. Dziennik podróży do Polski 1635-1636, Hrsg. Z. Gołaszewski. Gdańsk 2017.

Prätorius K.G., Topographisch-historisch-statistische Beschreibung der Stadt Thorn und ihres Gebietes. Culm 1832.

The Travels of Peter Mundy in Europa and Asia 1608-1667, Hrsg. R.C. Temple, London 1907-1925.

Tomczak A., O najdawniejszych planach miasta Torunia, „Zapiski Historyczne” Bd. 45/ H. 3 (1980), S. 101-129.

Tomczak A., Stadtpläne und Vogelschauveduten von Thorn in ihrer historischen Entwicklung (bis 1815), [in:] Lüneburger Beiträge zur Vedutenforschung, II, Hrsg. A. Marsch, E. Jäger, Lüneburg 2001, S. 95-117.

Tomczak A, Kępa Bazarowa na Wiśle w Toruniu w świetle badań geomorfologicznych oraz archiwalnych materiałów kartograficznych, Toruń 1971.

Toruń i miasta Ziemi Chełmińskiej na rysunkach Jerzego Fryderyka Steinera z pierwszej połowy XVIII wieku (tzw. album Steinera), Hrsg. M. Biskup, Toruń 1998.

Voigt A., Geschichte der Thorner Brücke von 1496 bis 1709, [in:] Gymnasium mit Realschule I. Ordnung zu Thorn [Schulprogramm], Thorn 1882, S. 1-18.

Wernicke J.E., Geschichte Thorns aus Urkunden, Dokumenten und Handschriften. Thorn 1842.

Zakrzewski T., Dylematy i współzależności komunikacji wodnej i lądowej Torunia w latach budowy głównych dróg żelaznych do miasta (1853-1883), „Rocznik Toruński” 1991, Nr. 20, S. 177-198.

Zernecke J.H., Historiae Thoruniensis naufragae tabulae, oder Kern der Thornischen Chronicke. Thorn 1711.

Zernecke J.H., Thornische Chronica, Berlin 1727.

Rocznik Toruński

Pobrania

  • PDF (Deutsch)

Opublikowane

2020-12-21

Jak cytować

1.
DYBAŚ, Bogusław. Toruński most przez Wisłę w epoce nowożytnej jako problem badawczy. Rocznik Toruński [online]. 21 grudzień 2020, nr 47, s. 17–52. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/RT.2020.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 47 (2020): Rocznik Toruński

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 557
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Most drewniany, przeprawa przez Wisłę, Kępa Bazarowa, wieszar, mostowe, widoki miasta
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa