„Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Założenia i realizacja projektu w obszarze rozwijania umiejętności podstawowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2020.010Słowa kluczowe
umiejętności podstawowe, edukacja dorosłych, ścieżki poprawy umiejętności, uczenie się przez całe życiAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja założeń projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” oraz głównych wniosków z badania jakościowego, w ramach którego przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione z przedstawicielami 50 instytucji oferujących wsparcie dla osób dorosłych z niskim poziomem umiejętności podstawowych. Badanie miało na celu diagnozę typów wsparcia oraz identyfikację dobrych praktyk. Sprawdzano, jakie są skuteczne sposoby docierania do potencjalnych beneficjentów, trafnego diagnozowania ich umiejętności i potrzeb oraz zachęcania do udziału we wsparciu edukacyjnym. Badanie potwierdziło, iż rozumienie „niskich umiejętności podstawowych” jest bardzo zróżnicowane w zależności od typu organizacji. Ponadto wykazano, że Internet oraz marketing szeptany pozostają głównymi źródłami informacji dla beneficjentów na temat dostępnego wsparcia. Osoby dorosłe o niskich umiejętnościach podstawowych mają często problemy z motywacją do rozwoju i z uczestnictwem w dłuższych formach wsparcia (jak np. kilkumiesięczne kursy). Jednocześnie uczestnicy, którzy pokrywali (nawet niewielką) część kosztów szkolenia we własnym zakresie oraz ci, którzy posiadali wewnętrzną motywację do zmiany sytuacji (np. chęć zmiany pracy), byli bardziej zaangażowani w działania edukacyjne, a ich efekty oceniali jako trwalsze. Realizacja projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” stanowi odpowiedź na Zalecenie Rady Unii Europejskiej w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych (Upskilling pathways: New Opportunities for Adults) z 2016 roku. Rada UE zaleca państwom członkowskim zaoferowanie osobom dorosłym o niskim poziomie umiejętności dostęp do ścieżek poprawy tej sytuacji, składających się z trzech kroków: diagnozy umiejętności, wsparcia edukacyjnego dopasowanego do indywidualnych potrzeb uczestników oraz walidacji efektów uczenia się. Umiejętności podstawowe zostały w projekcie zdefiniowane jako: rozumienie i tworzenie informacji, rozumowanie matematyczne, umiejętności cyfrowe oraz kompetencje społeczne. Na zakończeniu projektu zostaną opracowane rekomendacje dot. rozwijania umiejętności podstawowych przez osoby dorosłe. Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (lider) oraz Instytut Badań Edukacyjnych (partner). Artykuł przedstawia kluczowe dokumenty opracowane w celu wsparcia potencjalnych grantobiorców, m.in. 10 zestawów efektów uczenia się, wskazówki dotyczące diagnozowania umiejętności i potrzeb osób dorosłych z niskimi umiejętnościami podstawowymi oraz wskazówki dotyczące przeprowadzania walidacji efektów uczenia się.Bibliografia
Cedefop (2020), Empowering adults through upskilling and reskilling pathways. Volume 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. Publications
Office of the European Union, Luxembourg. Cedefop reference series; No 112.
Cedefop (2017), Investing in skills pays off: the economic and social cost of low-skilled adults in the EU. Publications Office, Luxembourg. Cedefop research paper; No 60.
Maliszewski T., Solarczyk-Szwec H. (2014), How? – Where to? About the changes and challenges of adult education in Poland in the years 1989–2013. Universal Journal of Educational Research 2(3), s. 256–261.
Denzin N. K. (2010), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2019), Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna).
Rada Unii Europejskiej (2018), Zalecenie z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 189/1, 4.6.2018.
Rada Unii Europejskiej (2017), Zalecenie z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 189/15, 15.6.2017.
Rada Unii Europejskiej (2016), Zalecenie z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 484/1, 24.12.2016.
Rada Unii Europejskiej (2012), Zalecenie z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 398/1, 22.12.2012.
Rószkiewicz M., Saczuk, K. (red.) (2015), Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Davies A., Fidler D., Gorbis M. (2011), Future Work Skills 2020, The Institute for the Future (IFTF), Phoenix. https://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf (dostęp: 16.06.2020).
Dziesięć zestawów efektów uczenia się wraz z kryteriami weryfikacji oraz wymaganiami dotyczącymi walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację, https://szansa-power.frse.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/10-zestaw%C3%B3w-uczenia-si%C4%99.pdf (dostęp: 26.04.2020).
Fila J., Rybińska A., Białek A. (2019), Jak wspierać osoby dorosłe o niskich umiejętnościach podstawowych? Raport z badania jakościowego w ramach projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/jak-wspierac-osoby-dorosle-o-niskich-umiejetnosciach-podstawowych/ (dostęp: 12.06.2020).
Gmaj, I., Grzeszczak, J., Leyk, A. i in. (2016), Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. https://www.kwalifikacje.gov.pl/download/Publikacje/Walidacja_nowe_mozliwosci_zdobywania_kwalifikacji_z_wkladka.pdf (dostęp: 12.06.2020).
Strona internetowa projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, https://szansa-power.frse.org.pl/ (dostęp: 2020).
Warunki rekrutacji Grantobiorców w projekcie „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” i testowania modeli, https://szansa-power.frse.org.pl/wp-content/uploads/2020/02/Warunki-rekrutacji-Grantobiorc%C3%B3w.pdf (dostęp: 26.04.2020).
Wskazówki dotyczące diagnozowania umiejętności i potrzeb osób dorosłych z niskimi umiejętnościami podstawowymi dot. diagnozy, https://szansa-power.
frse.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/Wskaz%C3%B3wki_dot_diagnozowania_umiej%C4%99tno%C5%9Bci_potrzeb.pdf (dostęp: 26.04.2020).
Wskazówki dotyczące przeprowadzania walidacji efektów uczenia się, https://szansa-power.frse.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/Wskaz%C3%B3wki_
dot_walidacji.pdf) (dostęp: 26.04.2020).
Ziewiec-Skokowska G. (red.) (2016), Standard opisu kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego. Przewodnik. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/publikacje/PDF/zad_9_SOK_przewodnik_3010_interaktywny.pdf (dostęp: 12.06.2020).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 603
Liczba cytowań: 0