“A Chance – New Opportunities for Adults”. Basic premises and project implementation in the area of developing basic skills
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2020.010Keywords
basic skills, adult education, upskilling pathways, lifelong learningAbstract
The aim of the article is to present the premises of the project “A Chance – New Opportunities for Adults” and the main findings of qualitative research which included individual in-depth interviews with representatives of 50 institutions offering support to adults with low levels of basic skills. The aim of the study was to diagnose the types of support provided and to identify good practices. We verified the effective ways of reaching potential beneficiaries, accurately diagnosing their skills and needs, and encouraging participation in activities providing educational support. The survey confirmed that the understanding of “low basic skills” varies greatly depending on the type of organisation surveyed. It also showed that the Internet and word-of-mouth marketing remain the main sources of information for beneficiaries about available support. Adults with low basic skills often have problems with being motivated to develop and to participate in longer forms of support (such as courses lasting several months). At the same time, participants who covered (even a small part) of the training costs on their own and those who were internally motivated to change their situation (e.g. willingness to change jobs) were more involved in the educational activities and assessed their effects as being more permanent. The implementation of the project “A Chance – New Opportunities for Adults” is a response to the Recommendation of the Council of the European Union on Upskilling Pathways: New Opportunities for Adults of 2016. The Council of the EU recommends that Member States offer low-skilled adults access to upskilling pathways consisting of three steps: skills assessment, tailormade learning support, and the validation of learning outcomes. Basic skills are defined in the project as: literacy, numeracy, digital skills, and social competences. At the end of the project, recommendations for developing the basic skills of adults will be made. The project is implemented by the Foundation for the Development of the Education System (leader) and the Educational Research Institute (partner). The article presents key documents compiled to support potential grantees, including ten sets of learning outcomes, guidelines for assessing the skills and needs of adults with low basic skills, as well as guidelines for conducting the validation of learning outcomes.References
Cedefop (2020), Empowering adults through upskilling and reskilling pathways. Volume 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. Publications
Office of the European Union, Luxembourg. Cedefop reference series; No 112.
Cedefop (2017), Investing in skills pays off: the economic and social cost of low-skilled adults in the EU. Publications Office, Luxembourg. Cedefop research paper; No 60.
Maliszewski T., Solarczyk-Szwec H. (2014), How? – Where to? About the changes and challenges of adult education in Poland in the years 1989–2013. Universal Journal of Educational Research 2(3), s. 256–261.
Denzin N. K. (2010), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2019), Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna).
Rada Unii Europejskiej (2018), Zalecenie z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 189/1, 4.6.2018.
Rada Unii Europejskiej (2017), Zalecenie z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 189/15, 15.6.2017.
Rada Unii Europejskiej (2016), Zalecenie z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 484/1, 24.12.2016.
Rada Unii Europejskiej (2012), Zalecenie z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 398/1, 22.12.2012.
Rószkiewicz M., Saczuk, K. (red.) (2015), Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Davies A., Fidler D., Gorbis M. (2011), Future Work Skills 2020, The Institute for the Future (IFTF), Phoenix. https://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf (dostęp: 16.06.2020).
Dziesięć zestawów efektów uczenia się wraz z kryteriami weryfikacji oraz wymaganiami dotyczącymi walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację, https://szansa-power.frse.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/10-zestaw%C3%B3w-uczenia-si%C4%99.pdf (dostęp: 26.04.2020).
Fila J., Rybińska A., Białek A. (2019), Jak wspierać osoby dorosłe o niskich umiejętnościach podstawowych? Raport z badania jakościowego w ramach projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/jak-wspierac-osoby-dorosle-o-niskich-umiejetnosciach-podstawowych/ (dostęp: 12.06.2020).
Gmaj, I., Grzeszczak, J., Leyk, A. i in. (2016), Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. https://www.kwalifikacje.gov.pl/download/Publikacje/Walidacja_nowe_mozliwosci_zdobywania_kwalifikacji_z_wkladka.pdf (dostęp: 12.06.2020).
Strona internetowa projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, https://szansa-power.frse.org.pl/ (dostęp: 2020).
Warunki rekrutacji Grantobiorców w projekcie „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” i testowania modeli, https://szansa-power.frse.org.pl/wp-content/uploads/2020/02/Warunki-rekrutacji-Grantobiorc%C3%B3w.pdf (dostęp: 26.04.2020).
Wskazówki dotyczące diagnozowania umiejętności i potrzeb osób dorosłych z niskimi umiejętnościami podstawowymi dot. diagnozy, https://szansa-power.
frse.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/Wskaz%C3%B3wki_dot_diagnozowania_umiej%C4%99tno%C5%9Bci_potrzeb.pdf (dostęp: 26.04.2020).
Wskazówki dotyczące przeprowadzania walidacji efektów uczenia się, https://szansa-power.frse.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/Wskaz%C3%B3wki_
dot_walidacji.pdf) (dostęp: 26.04.2020).
Ziewiec-Skokowska G. (red.) (2016), Standard opisu kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego. Przewodnik. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/publikacje/PDF/zad_9_SOK_przewodnik_3010_interaktywny.pdf (dostęp: 12.06.2020).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 875
Number of citations: 0