Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Dwa wymiary studiowania w opiniach studentów. Rozpoznanie zjawiska
  • Strona domowa
  • /
  • Dwa wymiary studiowania w opiniach studentów. Rozpoznanie zjawiska
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Dwa wymiary studiowania w opiniach studentów. Rozpoznanie zjawiska

Autor

  • Grażyna Szyling Uniwersytet Gdański
  • Iwona Świdlińska Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.11

Słowa kluczowe

studiowanie, merytokratyzm, egalitaryzm, orientacja na cele uczenia się, opinie studentów

Abstrakt

W tekście przedstawiono wyniki badania opinii studentów na temat studiowania, rozumianego szeroko – jako zjawisko uwarunkowane społecznie i jednostkowo. Charakterystykę pierwszego z nich wyprowadzono z koncepcji merytokratyzmu i dyskusji podejmowanej z jego założeniami, natomiast do zdefiniowania drugiego wykorzystano psychologiczną typologię orientacji na cele uczenia się. W oparciu o model badawczy zbudowano autorski kwestionariusz, a zgromadzone dane poddano analizom korelacyjnym. Uzyskane wyniki potwierdzają występowanie wśród studentów „choroby dyplomu”. Wyraźna jest studencka aprobata dla przyjmowania różnych strategii przetrwania na uczelni i brak jednoznacznego sprzeciwu wobec nieuczciwych zachowań. Wyniki badania nie pozwalają optymistycznie podejść do możliwości szybkiej „zmiany paradygmatycznej” w szkolnictwie wyższym.

Bibliografia

Brophy J. (2002), Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

CBOS (2017), Czy warto się kształcić? Komunikat z badań, 62, Warszawa.

Czerepaniak-Walczak M. (2013), Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej, [w:] M. Czerepaniak- Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 29–56.

Gmerek T. (2003), Młodzież i dyplom akademicki. Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego, [w:] T. Gmerek (red.), Edukacja i stratyfikacja społeczna, Wolumin, Poznań, s. 37–52.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Karabenick S.A. (2004), Perceived Achievement Goal Structure and College Student Help Seeking, „Journal of Educational Psychology”, 96(3), s. 569–581.

Kobierski K. (2006), Ściąganie w szkole. Raport z badań. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.

Kozłowski W. (2006), Cele i osiągnięcia w uczeniu się, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Kwiek M. (2010), Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucyjne polityki edukacyjnej w Europie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Malewski M. (2012), Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 1, s. 17–42.

Marody M. (1976), Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy. Analiza metodologiczna zasad doboru wskaźników w badaniach nad postawami, PWN, Warszawa.

Melosik Z. (2003), Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] T. Gmerek (red.), Edukacja i stratyfikacja społeczna, Wolumin, Poznań, s. 53–78.

Mikut M. (2014), Zaangażowanie w studiowanie czy pozorowanie?, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 1, s. 105–122.

Pauluk D. (2016), Współczesny uniwersytet w potocznych doświadczeniach studentów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 19, 3(75), s. 183–196.

Sajdak A. (2013), Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Smużewska, M., Wasilewski, K., Antonowicz D. (2015), Niepowodzenia w studiowaniu z perspektywy uczelni i studentów, „Edukacja”, 4(135), s. 130–146.

Solarczyk-Szwec H. (2010), Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(49), s. 51–60.

Turowska, A. (2012), Korzyść, krzywda, zagrożenie czy wyzwanie – percepcja studiów wśród kończących warszawskie uczelnie publiczne, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 2(224), s. 163–171.

Wojciszke B. (2002), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.

Netografia

CBOS (2013), Studia wyższe – dla kogo, po co i z jakim skutkiem? Komunikat z badań BS/92/2013, dostępny na: http://www.cbos.pl/ SPISKOM. POL/2013/K_096_13.PDF (otwarty: 06.05.2017)

CBOS (2013a), Wykształcenie ma znaczenie? Komunikat z badań BS/96/2013, dostępny na: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/ 2013/K_096_13.PDF (otwarty: 06.05.2017)

Kraśniewski A. (2011), Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego?, dostępny na: http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/publikacja_ MNISW_AK_111103.pdf (otwarty: 10.07.2015)

OECD Thematic Review of Tertiary Education. Country Background Report for Poland, OECD 2006, dostępny na: https://www.oecd.org/poland/37231744.pdf (otwarty: 30.08.2017)

Szyling G. (2016), Egzaminowanie w szkole wyższej: między (nie)oczywistością znaczeń i złudzeniami zmiany, „Forum Oświatowe”, Vol. 28, 2(56), s. 161–183, dostępny na: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/ /448 (otwarty: 31.08.2017)

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-17

Jak cytować

1.
SZYLING, Grażyna & ŚWIDLIŃSKA, Iwona. Dwa wymiary studiowania w opiniach studentów. Rozpoznanie zjawiska. Rocznik Andragogiczny [online]. 17 lipiec 2018, T. 25, s. 171–185. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2018.11.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2018)

Dział

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 706
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

studiowanie, merytokratyzm, egalitaryzm, orientacja na cele uczenia się, opinie studentów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa