Two dimensions of studying in students’ opinion. Recognition of the phenomenon
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2018.11Keywords
studying, meritocratism, egalitarianism, orientation to learning aims, students' opinionsAbstract
The paper presents results of a study of students’ opinions on the issue of studying understood widely, as a socially and individually conditioned phenomenon. A description of the former has been derived from the concept of meritocratism and a discussion undertaken on its premises, whilst for the definition of the latter the psychological typology of orientations to learning aims has been applied. On the basis of the research model adopted an authorial questionnaire has been constructed and the data collected has been subjected to correlation analyses. The data obtain confirms “the diploma sickness”. There emerges a student approval for selection of various survival strategies at university and lack of unequivocal objection to dishonest behaviours. The results of the study do not allow for an optimistic approach to the possibility of a rapid “paradigmatic change” in higher education.
References
Brophy J. (2002), Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
CBOS (2017), Czy warto się kształcić? Komunikat z badań, 62, Warszawa.
Czerepaniak-Walczak M. (2013), Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej, [w:] M. Czerepaniak- Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 29–56.
Gmerek T. (2003), Młodzież i dyplom akademicki. Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego, [w:] T. Gmerek (red.), Edukacja i stratyfikacja społeczna, Wolumin, Poznań, s. 37–52.
Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Karabenick S.A. (2004), Perceived Achievement Goal Structure and College Student Help Seeking, „Journal of Educational Psychology”, 96(3), s. 569–581.
Kobierski K. (2006), Ściąganie w szkole. Raport z badań. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.
Kozłowski W. (2006), Cele i osiągnięcia w uczeniu się, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Kwiek M. (2010), Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucyjne polityki edukacyjnej w Europie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Malewski M. (2012), Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 1, s. 17–42.
Marody M. (1976), Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy. Analiza metodologiczna zasad doboru wskaźników w badaniach nad postawami, PWN, Warszawa.
Melosik Z. (2003), Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] T. Gmerek (red.), Edukacja i stratyfikacja społeczna, Wolumin, Poznań, s. 53–78.
Mikut M. (2014), Zaangażowanie w studiowanie czy pozorowanie?, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 1, s. 105–122.
Pauluk D. (2016), Współczesny uniwersytet w potocznych doświadczeniach studentów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 19, 3(75), s. 183–196.
Sajdak A. (2013), Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Smużewska, M., Wasilewski, K., Antonowicz D. (2015), Niepowodzenia w studiowaniu z perspektywy uczelni i studentów, „Edukacja”, 4(135), s. 130–146.
Solarczyk-Szwec H. (2010), Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(49), s. 51–60.
Turowska, A. (2012), Korzyść, krzywda, zagrożenie czy wyzwanie – percepcja studiów wśród kończących warszawskie uczelnie publiczne, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 2(224), s. 163–171.
Wojciszke B. (2002), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.
Netografia
CBOS (2013), Studia wyższe – dla kogo, po co i z jakim skutkiem? Komunikat z badań BS/92/2013, dostępny na: http://www.cbos.pl/ SPISKOM. POL/2013/K_096_13.PDF (otwarty: 06.05.2017)
CBOS (2013a), Wykształcenie ma znaczenie? Komunikat z badań BS/96/2013, dostępny na: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/ 2013/K_096_13.PDF (otwarty: 06.05.2017)
Kraśniewski A. (2011), Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego?, dostępny na: http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/publikacja_ MNISW_AK_111103.pdf (otwarty: 10.07.2015)
OECD Thematic Review of Tertiary Education. Country Background Report for Poland, OECD 2006, dostępny na: https://www.oecd.org/poland/37231744.pdf (otwarty: 30.08.2017)
Szyling G. (2016), Egzaminowanie w szkole wyższej: między (nie)oczywistością znaczeń i złudzeniami zmiany, „Forum Oświatowe”, Vol. 28, 2(56), s. 161–183, dostępny na: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/ /448 (otwarty: 31.08.2017)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 617
Number of citations: 0