Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Praktyka integralna liderów oświaty. Aplikacja koncepcji Kena Wilbera
  • Strona domowa
  • /
  • Praktyka integralna liderów oświaty. Aplikacja koncepcji Kena Wilbera
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 (2015) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Praktyka integralna liderów oświaty. Aplikacja koncepcji Kena Wilbera

Autor

  • Piotr Błajet Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Beata Przyborowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.007

Słowa kluczowe

edukacja integralna, lider edukacji, rozwój profesjonalnym rozwój osobisty

Abstrakt

Koncepcją integralną, jako pewnym rodzajem „mapy” rzeczywistości, posługujemy się na co dzień do analizy problemów w edukacji zarówno w teorii, jak i w praktyce edukacyjnej. W „duchu integralnym” zaprojektowaliśmy i zrealizowaliśmy doskonalące studia podyplomowe na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK dla dyrektorów szkół, których celem głównym była przemiana ich perspektywy oglądu rzeczywistości i dostarczenia narzędzia do radzenia sobie z nią w życiu osobistym i zawodowym. Model integralny stara się wiązać osiągnięcia różnych dziedzin wiedzy ludzkiej: psychologii, psychologii ewolucyjnej, fizyki kwantowej, biologii ewolucyjnej, logiki, matematyki, antropologii i wielu innych. Kluczowymi założeniami tego metateoretycznego ujęcia są następujące elementy (stąd od pierwszych liter angielskojęzycznych określeń powstał akronim AQAL): Wszystkie Kwadranty (All Quadrants), Wszystkie Poziomy (All Levels). Model czterech kwadrantów – ang. All Quadrants – jest w założeniach mapą terytorium ludzkiej aktywności. Mapa ta obejmuje nieredukowalne aspekty istnienia: intencjonalny – subiektywny, behawioralny – obiektywny, społeczny – interobiektywny i kulturowy – intersubiektywny. Koncepcja AQAL obejmuje również różne poziomy świadomości – ang. All Levels: „Istoty ludzkie już w momencie narodzin rozpoczynają ewolucję poprzez wielką spiralę świadomości – od etapu archaicznego przez magiczny do mitycznego, dalej do racjonalnego, być może do poziomu integralnego, a nawet do domen transpersonalnych” (C. Graves). Aby osiągnąć poziom integralny, konieczna jest świadomość cielesno-umysłowa, uruchomienie przytomności i uważności w sobie, dbanie o każdą sferę naszej egzystencji, stworzenie wyższej jakości życia. Zwrócenie uwagi na te kwestie było celem naszego projektu. W toku rozmów i egzaminu wieńczącego projekt udało nam się pokazać słuchaczom różne perspektywy oglądu rzeczywistości, spojrzeć z perspektywy integralnej na swoje życie osobiste i zawodowe.

Bibliografia

Błajet P., Przyborowska, B., What can mean “integral” in education?, „Kultura i Edukacja” 2012, 6, p. 66–80.

Błajet P., Przyborowska, B., Kształtowanie kompetencji demokratycznych: perspektywa rozwojowa, „Studia Edukacyjne” 2014, 30.

Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków: niektóre uwarunkowania zmiany, „Rocznik Andragogiczny” 2013.

Wilber K. (2008), Integral Life Practice: A 21st-Century Blueprint for Physical Health, Emotional Balance, Mental Clarity, and Spiritual Awakening, Integral Books Shambhala Publication.

Wilber K. (2006), Psychologia integralna, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.

Wilber, K. (2007), A Brief History of Everything, Shambhala Publications, Boston.

Beck, D. E. (2016, luty), D. E. Beck, Stages of Social Development The Cultural Dynamics that Spark Violence, Spread Prosperity, and Shape Globalization, available at: http://www.spiraldynamics.net/DrDonBeck/essays/stages_of_social_development.htm (access: 02.2016). Pobrano z lokalizacji Stages of Social Development: D. E. Beck, Stages of Social Development The Cultural Dynamics that Spark Violence, Spread Prosperity, and Shape Globalization, http://www.spiraldynamics.net/DrDonBeck/essays/stages_of_social_development.htm

Teysseire, A. (2016, luty), Integral Coaching, available at: http://www.ileader.pl/pl/ artykuly/integralny-rozwoj

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2016-04-30

Jak cytować

1.
BŁAJET, Piotr & PRZYBOROWSKA, Beata. Praktyka integralna liderów oświaty. Aplikacja koncepcji Kena Wilbera. Rocznik Andragogiczny [online]. 30 kwiecień 2016, T. 22, s. 135–148. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2015.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 (2015)

Dział

I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 457
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja integralna, lider edukacji, rozwój profesjonalnym rozwój osobisty
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa