Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Types of approaches to mindfulness in young adults. Insights from original research
  • Strona domowa
  • /
  • Types of approaches to mindfulness in young adults. Insights from original research
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2025) /
  4. II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego
Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2025-05-20. Przeczytaj wersję najnowszą.

Typy podejścia do uważności młodych dorosłych w świetle wyników badań własnych

Autor

  • Ewa Dębska Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0001-9986-472X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.011

Słowa kluczowe

uważność, praktykowanie uważności, wczesna dorosłość

Abstrakt

W związku z coraz większym zainteresowaniem uważnością (uważną obecnością) w wielu obszarach funkcjonowania człowieka autorka przedstawia wyniki badań jakościowych dotyczących rozumienia pojęcia uważności i jej praktykowania przez osoby w okresie wczesnej dorosłości. Uwzględniając aspekty teoretyczne i pragmatyczne uważności, autorka tworzy typy podejścia do uważności: typ A – potrafi określić, czym jest uważność, i ją praktykuje; typ B – potrafi określić, czym jest uważność, ale jej nie praktykuje; typ C – nie potrafi określić, czym jest uważność, ale ją praktykuje; typ D – nie potrafi określić, czym jest uważność, i jej nie praktykuje.

Bibliografia

Akinola, M. (2010). Measuring the pulse of an organization: Integrating physiological measures into the organizational scholar’s toolbox. Research in Organizational Behavior, 30, 203–223.

Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Pers Soc Psychology, 84(4), 822–848.

Cacioppe, R. L. (2017). Integral mindflow: A process of mindfulness-in-flow to enhance individual and organization learning. The Learning Organization, 24(2), 408–417.

Creswell, J. D., Lindsay, E. K., Villalba, D. K., & Chin, B. (2019). Mindfulness training and physical health: Mechanisms and outcomes. Psychosomatic Medicine, 81(3), 224–232.

Dane, E. (2011). Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of Management, 37(4), 997–1018.

Góralska, R. (2019). Uważność: technika uczenia się czy droga wspierania (samo)rozwoju? [Mindfulness: a learning technique or a way to support (self-)development?]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 109–124.

Hülsheger, U. R., Alberts, H. J., Feinholdt, A., & Lang, J. W. (2013). Benefits of mindfulness at work: The role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98(2), 310–325.

Jankowski, T. & Holas, P. (2009). Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii [Cognitive mechanisms of mindfulness and its aplication in psychotherapy]. Studia Psychologiczne [Psychological Studies], 47(4), 59–79.

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based stress reduction (MBSR). Constructivism in the Human Sciences, 8(2), 73–107.

Kabat-Zinn, J. (2009). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból [Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness] (D. Ćwiklak, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, Instytut Psychoimmunologii.

Krishnakumar, S. & Robinson, M. D. (2015). Maintaining an even keel: An affectmediated model of mindfulness and hostile work behavior. Emotion, 15(5), 579–589.

Męczkowska, A. (2003). Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych [Phenomenography as a research approach within educational studies]. Kwartalnik Pedagogiczny [Education Research Quarterly], 3, 71–89.

Radoń, S. (2014). Uważność, czyli medytacja w edukacji: fakty i mity [Mindfulness as meditation on education: Facts and myths]. In J. Zimny (Ed.), Współczesne zagrożenia: fakty i mity [Contemporary threats: Facts and myths] (pp. 299-317), Lublin: Wyd. KUL.

Radoń, S. (2017). Specyfika, funkcje i mechanizmy stanów medytacyjnych na podstawie badań neuropsychologicznych [Specificity, functions, and mechanisms of meditative states in the light of neuropsychological research]. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia–Psychologia, 111–122.

Ricoeur, P. (2003). O sobie samym jako innym [Oneself as another] (B. Chełstowski, Trans.). Warszawa: PWN.

Schultz, P. P., Ryan, R. M., Niemiec, C. P., Legate, N., & Williams, G. C. (2015). Mindfulness, work climate, and psychological need satisfaction in employee well-being. Mindfulness, 6(5), 971–985.

Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2009). Terapia poznawcza depre- sji oparta na uważności. Nowa koncepcja profilaktyki nawrotów [Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse] (R. Andruszko, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sennett, R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu [The culture of new capitalism] (G. Brzozowski & K. Osłowski, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.

Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Austin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373–386.

Williams, K. A., Kolar, M. M., Reger, B. E., & Pearson, J. C. (2001). Evaluation of a wellness-based mindfulness stress reduction intervention: A controlled trial. American Journal of Health Promotion, 15(6), 422–432.

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-05-20

Wersje

  • 2025-06-03 - (2)
  • 2025-05-20 - (1)

Jak cytować

1.
DĘBSKA, Ewa. Typy podejścia do uważności młodych dorosłych w świetle wyników badań własnych. Rocznik Andragogiczny [online]. 20 maj 2025, T. 32, s. 199–208. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2025.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2025)

Dział

II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Ewa Dębska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 26
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

uważność, praktykowanie uważności, wczesna dorosłość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa