Muzyka popularna jako źródło refleksji nad dorosłością. Album The Dark Side of the Moon grupy Pink Floyd jako droga do (z)rozumienia istoty dorosłości i przygotowania się do niej
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.008Słowa kluczowe
dorosłość, nieformalne uczenie się, kultura popularna, muzyka popularna, edukacja dorosłychAbstrakt
Problematyka niniejszego artykułu wpisuje się w nurt rozważań dotyczących rozumienia kultury popularnej jako obszaru uczenia się człowieka dorosłego. Przedstawione treści odnoszą się bezpośrednio do postrzegania muzyki popularnej jako źródła refleksji nad podstawową kategorią andragogiczną – dorosłością. Natomiast punktem odniesienia jest refleksja nad albumem muzycznym The Dark Side of the Moon grupy Pink Floyd, który jest postrzegany jako droga (jedna z dróg) do (z)rozumienia istoty dorosłości i przygotowania się do niej.
Intencją przygotowanego tekstu jest nie tylko chęć podzielenia się własnymi przemyśleniami dotyczącymi wyżej wymienionej tematyki, ale przede wszystkim zainteresowanie czytelników albumem The Dark Side of the Moon grupy Pink Floyd i zaproszenie ich do refleksji nad dorosłością – refleksji zainspirowanej muzyką.
Bibliografia
Bokiniec M. (2007), Kultura wysoka – kultura niska – Richard Shusterman i Noël Car- roll, „Sztuka i Filozofia”, nr 30, s. 100‒112.
Burszta W. (2005), Kultura i muzyka popularna: ujęcie kulturoznawcze, [w:] I. Kiec, M. Traczyk (red.), W teatrze piosenki, Poznańskie Studia Polonistyczne, Po- znań, s. 15‒25.
Czerniawska O. (1996), Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych, [w:] T. Wu- jek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, s. 36‒46.
Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, WSHE, Łódź.
Dubas E. (2015), Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9‒21.
Frith S. (2011), Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, tłum. M. Król, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Glanc Z. (2011), Obraz dorosłości w dobie ponowoczesności. Mozaika wymiarów dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(64), s. 116‒132.
Jabłońska B. (2014), Socjologia muzyki, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. Jakubowski W. (2001), Edukacja i kultura popularna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Jakubowski W. (2011), Edukacja w świecie kultury popularnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Jakubowski W. (2016) (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Jeziński M. (2011), Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Kasperski J. (2010), Tożsamość muzykologii w perspektywie badań nad muzyką popularną, [w:] J. Drozdowicz, M. Bernasiewicz, Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Litawa A. (2014), Chórzyści amatorzy o swoim uczestnictwie w zespole (komunikat z badań), „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 191–200.
Malewski M. (1998), Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Malewski M. (2013), „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(63), s. 23‒40.
Malewski M. (2017), Badania jakościowe w metodologicznej pułapce scjentyzmu. O potrzebie metodologicznej wyobraźni, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(78), s. 130‒136.
Melosik Z., Szkudlarek T. (1998), Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Olbrycht K. (1987), Sztuka a działania pedagogów, UŚ, Katowice.
Piotrowski G. (2016), Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Pryszmont-Ciesielska M. (2008), Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli obadaniu świata społecznego, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Sacher W.A. (2012), Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Semków J. (1990), Kultura studencka w życiu uczelni. Rola uniwersyteckich zespołów chóralnych, instrumentalnych i tanecznych, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Strinati D. (1998), Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań. Szuman S. (1990), O sztuce i wychowaniu estetycznym, wyd. 4, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Szymczak M. (1987) (red.), Słownik języka polskiego, t. 1, PWN, Warszawa. Świtalski W. (2015), Przygotowanie do dorosłości jako wciąż aktualny problem andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 117‒125.
Weiss W. (2015), Pink Floyd. O krowach, świniach, małpach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd i Rogera Watersa, In Rock, Poznań.
Adamczewski T. (2021), Rockowe klimaty? Muzyka popularna wobec antropocenu, „Kultura Współczesna”, nr 2(114), s. 74–86.
Golonka-Legut J. (2018), Muzyka popularna jako źródło refleksji nad dorosłością. Album „The Dark Side of the Moon” grupy Pink Floyd jako droga do (z)rozumienia istoty dorosłości i przygotowania się do niej, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 59–72.
Golonka-Legut J. (2020), Beetwen the notes – rozumienie dorosłości w perspektywie muzyki popularnej. Refleksje młodych dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 85–100.
Jakubowski W. (2021), Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pe- dagogiki kultury popularnej), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Pryszmont M. (2023), Rap story. Biograficzne aspekty uczenia się odczytane z twórczości Taco Hemingwaya, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 24, s. 221–240.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Pani Joanna Anna Golonka-Legut
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 15
Liczba cytowań: 0