Popular music as a source of reflection on adulthood: Pink Floyd’s album The Dark Side of the Moon as a way of understanding and preparing for adulthood
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.008Keywords
dorosłość, nieformalne uczenie się, kultura popularna, muzyka popularna, edukacja dorosłychAbstract
The subject of this paper is part of the discussion on pop culture as an area of non-formal learning of adults. The author refers directly to the perception of pop music as a source of reflection on the main andragogical category – adult- hood. The reference point is Pink Floyd’s album The Dark Side of the Moon, presented as one of the ways to understand and prepare to adulthood.
The text is intended not only to share author’s reflections regarding the above mentioned subject but, first of all, to interest readers in the album The Dark Side of the Moon by Pink Floyd and invite them to music-inspired reflection on adulthood.
References
Bokiniec M. (2007), Kultura wysoka – kultura niska – Richard Shusterman i Noël Car- roll, „Sztuka i Filozofia”, nr 30, s. 100‒112.
Burszta W. (2005), Kultura i muzyka popularna: ujęcie kulturoznawcze, [w:] I. Kiec, M. Traczyk (red.), W teatrze piosenki, Poznańskie Studia Polonistyczne, Po- znań, s. 15‒25.
Czerniawska O. (1996), Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych, [w:] T. Wu- jek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, s. 36‒46.
Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, WSHE, Łódź.
Dubas E. (2015), Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9‒21.
Frith S. (2011), Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, tłum. M. Król, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Glanc Z. (2011), Obraz dorosłości w dobie ponowoczesności. Mozaika wymiarów dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(64), s. 116‒132.
Jabłońska B. (2014), Socjologia muzyki, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. Jakubowski W. (2001), Edukacja i kultura popularna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Jakubowski W. (2011), Edukacja w świecie kultury popularnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Jakubowski W. (2016) (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Jeziński M. (2011), Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Kasperski J. (2010), Tożsamość muzykologii w perspektywie badań nad muzyką popularną, [w:] J. Drozdowicz, M. Bernasiewicz, Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Litawa A. (2014), Chórzyści amatorzy o swoim uczestnictwie w zespole (komunikat z badań), „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 191–200.
Malewski M. (1998), Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Malewski M. (2013), „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(63), s. 23‒40.
Malewski M. (2017), Badania jakościowe w metodologicznej pułapce scjentyzmu. O potrzebie metodologicznej wyobraźni, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(78), s. 130‒136.
Melosik Z., Szkudlarek T. (1998), Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Olbrycht K. (1987), Sztuka a działania pedagogów, UŚ, Katowice.
Piotrowski G. (2016), Muzyka popularna. Nasłuchy i namysły, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Pryszmont-Ciesielska M. (2008), Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli obadaniu świata społecznego, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Sacher W.A. (2012), Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Semków J. (1990), Kultura studencka w życiu uczelni. Rola uniwersyteckich zespołów chóralnych, instrumentalnych i tanecznych, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Strinati D. (1998), Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań. Szuman S. (1990), O sztuce i wychowaniu estetycznym, wyd. 4, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Szymczak M. (1987) (red.), Słownik języka polskiego, t. 1, PWN, Warszawa. Świtalski W. (2015), Przygotowanie do dorosłości jako wciąż aktualny problem andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 117‒125.
Weiss W. (2015), Pink Floyd. O krowach, świniach, małpach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd i Rogera Watersa, In Rock, Poznań.
Adamczewski T. (2021), Rockowe klimaty? Muzyka popularna wobec antropocenu, „Kultura Współczesna”, nr 2(114), s. 74–86.
Golonka-Legut J. (2018), Muzyka popularna jako źródło refleksji nad dorosłością. Album „The Dark Side of the Moon” grupy Pink Floyd jako droga do (z)rozumienia istoty dorosłości i przygotowania się do niej, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 59–72.
Golonka-Legut J. (2020), Beetwen the notes – rozumienie dorosłości w perspektywie muzyki popularnej. Refleksje młodych dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 85–100.
Jakubowski W. (2021), Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pe- dagogiki kultury popularnej), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Pryszmont M. (2023), Rap story. Biograficzne aspekty uczenia się odczytane z twórczości Taco Hemingwaya, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 24, s. 221–240.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pani Joanna Anna Golonka-Legut
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 16
Number of citations: 0