„Mikroświaty macierzyństwa”
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.003Słowa kluczowe
macierzyństwo, projekt badawczy, badania jakościowe, zdjęcia, wywiady badawcze, wystawa fotograficznaAbstrakt
Artykuł projekt badawczy o nazwie „Mikroświaty macierzyństwa”. Poszukiwano w nim odpowiedzi na pytanie: jak macierzyństwo jest postrzegane przez kobiety, aby opisać społeczny mikroświat matek, pokazać potencjał codziennej nauki matek i uwrażliwić ludzi na uniwersalność doświadczenia macierzyństwa (mikroświaty macierzyństwa). Projekt składał się z trzech etapów: 1) prowadzenie badań empirycznych za pomocą podejścia jakościowego; 2) wystawa fotografii zatytułowana „Mikroświaty macierzyństwa”; 3) analiza i interpretacja materiału badawczego. Te fazy projektu zostały opisane w artykule.
Bibliografia
Bartosz B. (2002), Doświadczanie macierzyństwa: analiza narracji autobiograficznych, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Budrowska B. (2000), Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wydawnictwo Funna, Wrocław.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, tłum. K. Podemski, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Dominicé P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Hryciuk R.E., Korolczuk E. (red.) (2012), Wstęp. Pożegnanie z Matką Polką?, [w:] R.E. Hryciuk, E. Korolczuk (red.), Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 7–24.
Kafar M. (2011), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Kalecińska-Adamczyk E., Serafińska K. (2013), Czy dzieci to uśmiech opatrzności? Uwarunkowania jakości życia matek w Polsce, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(62), s. 107–125.
Konecki K. (2005), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1 (grudzień).
Kurantowicz E. (2007), O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
Kuryś K. (2010), Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
Kvale S. (2004), InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Wydawnictwo „Trans Humana”, Białystok.
Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Miller N. (2003), Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1(21).
Pryszmont-Ciesielska M. (2009), Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją – propozycja metodologiczna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”,nr 2.
Skibińska E. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa.
Stróżewski W. (1989), O metodzie fenomenologii, [w:] J. Perzanowski (red.), Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, PWN, Warszawa.
Sztompka P. (2005), Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Martyna Pryszmont
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 19
Liczba cytowań: 0