“Microworlds of motherhood”
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.003Keywords
motherhood, research project, qualitative research, photography, research interviews, photo exhibitionAbstract
The article describes a research project titled “Microworlds of motherhood”. The aims of this project were: to explore the experience of motherhood as perceived by women; to describe the social microworlds of mothers; to show the potential of everyday learning for mothers; to sensitise people to the versatility of the motherhood experience (the microworlds of motherhood). The project consisted of three phases: 1) conducting empirical research using the qualitative approach: research strategies employing (auto)biography and photography; 2) holding a photography exhibition titled “Microworlds of motherhood” using the research material; 3) analysis and interpretation of research material, formulating conclusions and writing the paper. These phases of the project have been described in the article.
References
Bartosz B. (2002), Doświadczanie macierzyństwa: analiza narracji autobiograficznych, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Budrowska B. (2000), Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wydawnictwo Funna, Wrocław.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, tłum. K. Podemski, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Dominicé P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Hryciuk R.E., Korolczuk E. (red.) (2012), Wstęp. Pożegnanie z Matką Polką?, [w:] R.E. Hryciuk, E. Korolczuk (red.), Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 7–24.
Kafar M. (2011), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Kalecińska-Adamczyk E., Serafińska K. (2013), Czy dzieci to uśmiech opatrzności? Uwarunkowania jakości życia matek w Polsce, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(62), s. 107–125.
Konecki K. (2005), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1, nr 1 (grudzień).
Kurantowicz E. (2007), O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
Kuryś K. (2010), Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
Kvale S. (2004), InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Wydawnictwo „Trans Humana”, Białystok.
Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Miller N. (2003), Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1(21).
Pryszmont-Ciesielska M. (2009), Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją – propozycja metodologiczna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”,nr 2.
Skibińska E. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa.
Stróżewski W. (1989), O metodzie fenomenologii, [w:] J. Perzanowski (red.), Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, PWN, Warszawa.
Sztompka P. (2005), Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Martyna Pryszmont
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 19
Number of citations: 0