Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Preparing for a start into adulthood – young people in transition from education to the labor market
  • Home
  • /
  • Preparing for a start into adulthood – young people in transition from education to the labor market
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 (2018) /
  4. IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Preparing for a start into adulthood – young people in transition from education to the labor market

Authors

  • Lucyna Myszka-Strychalska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.14

Keywords

youth, transition from education to the labor market, adulthood, tasks of adolescence, labor market

Abstract

Adulthood constitutes a time of not only intensive transitions taking place in almost all the aspects of the subject’s functioning; it also involves a number of tasks that the individual is obliged to face in order to become an adult. One of them refers to the preparation of a young person for a career and participation in the labor market area. Looking at the actions of youth related to professional development turns out to be extremely interesting in cognitive terms because of the fact that in the near future they will become the creators of the labor market. This group is considered as the subject of social change, and on the basis of their behavior, various socio-cultural tendencies and phenomena are predicted. The issue of preparing young people to take on adulthood and to consider what factors condition it is therefore worth looking at. The results of our own research show a diverse picture of young people characterized by an uneven degree of preparation for ‘taking off’ into adulthood. The obtained empirical material indicates that the dominant tendency of respondents is to define themselves through the prism of individualistic properties that distinguish them from other people. When they reflect on themselves in the future, they define themselves through the perspective of the professional role they intend to play. The fact that more than a half of the respondents would like to pursue their chosen profession in the future testifies to the fact that the sphere of professional development is not indifferent to them.

References

Arnett J.J. (2000), Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties, „American Psychologist”, 55(5), s. 469–480.

Arnett J.J. (2004), Emerging adulthood: The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties, Oxford University Press, New York.

Arnett J.J., Tanner J.L. (2005), Emerging Adults in America: Coming of Age in the 21st Century, American Psychological Association Press, Washington.

Balcerowicz-Szkutnik M., Wąsowicz J. (2017), Pokolenie NEETs na rynku pracy – aktualne problemy, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, 312, s. 7–17.

Bańka A. (2006), Psychologiczne doradztwo karier, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań.

Bauman Z. (2007), Płynne życie, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bowman D., Borlagdan J., Bond S. (2015), Making sense of youth transitions from education to work, Brotherhood of St Laurence, Fritzroy.

Cross G. (2008), Men to boys. The making of modern immaturity, Columbia University Press, New York.

Drabik-Podgórna V. (2010), Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie zawodowym, „Edukacja Dorosłych”, 1, s. 91–104.

Drwal R. (1993), Percepcja ważności i realizacji zadań rozwojowych przez dorastających, [w:] Smoleńska Z. (red.), Badania nad rozwojem w okresie dorastania, Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, s. 15–47.

Dubas E. (2009), Etapy dorosłości i proces kształcenia, [w:] Fabiś A., Cyboran B. (red.), Dorosły w procesie kształcenia, BED, Bielsko-Biała, s. 115–132.

Epstein, J. (2003), The perpetual adolescent, „Weekly Standard”, 15 March.

Erikson E.H. (2004), Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.

Gerrig R. J., Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie, PWN, Warszawa.

Giemanowska E. (2001), Między karierą a bezrobociem, [w:] Fatyga B., Tyszkiewicz A. (red.), Normalność i normalka. Próba zastosowania pojęcia normalności do badań współczesnej młodzież, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa 2001, s. 214–238.

Gilleard Ch., Higgs P. (2005). Contexts of Ageing: Class, Cohort and Community, Polity Press, Cambridge.

Giuchard J. (2007), Transition, [w:] Guichard J., Huteau M. (red.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts cles, Dunod, Paris 2007

Havighurst R.J. (1981), Developmental Tasks and Education, Longman, New York and London.

Hendry L., Kloep M. (2010), How universal is emerging adulthood. An empirical example, „Journal of Youth Studies”, 13(2), s. 169‒179.

Inhelder B., Piaget J. (1970), Od logiki dziecka do logiki młodzieży: rozprawa o kształtowaniu się formalnych struktur operacyjnych, PWN, Warszawa.

Jarymowicz M. (2000), Psychologia tożsamości [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom III, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 107–125.

Leppert R. (2010), Młodzież – świat przeżywany i tożsamość, „Impuls”, Kraków.

Liberska H. (2004), Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Liberska H. (2007), Współczesny obraz moratorium [w:] Harwas-Napierała B., Liberska H. (red.), Tożsamość a współczesność, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 25–52.

Lipska A., Zagrórska W. (2011), „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia, „Psychologia Rozwojowa”, 16(1), s. 9–21.

Liwiński J., Socha M. W., Sztanderska U. (2000), Wykształcenie a rynek pracy, [w:] Ekonomiczne i społeczne efekty edukacji, Instytut Współczesnych Problemów Cywilizacji, Warszawa, s. 27–85.

Mac-Czarnik L. (2000), Procesy poznawcze w planowaniu własnego życia u młodzieży. Badania rozwojowe osób w wieku od 12 do 25 lat, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.

Melosik Z., Szkudlarek T. (2010), Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Minta J. (2012), Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w wspieraniu własnej kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.

Olejniczuk-Merta A. (2012), Kult młodości – moda czy długofalowa zmiana stylu życia, „Marketing i Rynek”, 8, s. 2–8.

Osppe J.M. (2016), Oblicze fenomenu kidults, „Tarnowskie Studia Teologiczne”, 35(2), s. 41–50.

Pilch T. (2003), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, „Żak”, Warszawa.

Piróg D. (2013), Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy, „Studia Ekonomiczne”, 160, s. 131–138.

Rachalska W. (1993), Wprowadzenie [w:] Rachalska W. (red.), Model orientacji zawodowej w wyższej uczelni (na przykładzie wyższych szkół pedagogicznych), Wydawnictwo WSP, Częstochowa.

Reykowski J. (1986), Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Rosalska M., Wawrzonek A. (2012), Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Difin, Warszawa.

Rose N. (1996), Authority and the genealogy of subjectivity, [w:] Helas P., Lash S., Morris P. (red.), Detraditionalization. Critical reflections on authority and identity, Cambridge.

Standing G. (2014), Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, PWN, Warszawa.

Super D.E. (1994), A Life Span , Life Space. Perspective on Convergence, [w:] Savickas M.L., Lent R.W. (red.), Convergence in Career Development Theories, CPP Books, California, s. 63–74.

Szaban J.M. (2013), Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej, Difin, Warszawa. Szlendak, T. (2010), Socjologia rodziny. ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa.

Tierney J. (2004), In a word; adultescent, „New York Times”, 26 December.

Tilbury C., Buys N., Creed P. (2009), Perspectives of Young People in Care About their School-to-Work Transition, „Australian Social Work”, 62(4), s. 476–490.

Trempała J. (2006), Deregulacja cyklu życia w planach życiowych młodzieży, „Polskie Forum Psychologiczne”, 1, s. 108‒120.

Turska E. (2014), Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Varenhorst B. (1981), The adolescent society, [w:] Adolescent Peer Pressure. Theory, Correlates and Program Implications for Drug Abuse Prevention, Rockville, s. 1–20.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-17

How to Cite

1.
MYSZKA-STRYCHALSKA, Lucyna. Preparing for a start into adulthood – young people in transition from education to the labor market. AY. Online. 17 July 2018. Vol. 25, pp. 229-247. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.14.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 (2018)

Section

IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 776
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

youth, transition from education to the labor market, adulthood, tasks of adolescence, labor market
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop