The renaissance or twilight of the idea of the University of the Third Age? reflections and conclusions from the project “U3A – Learning – Creating – Supporting”
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2018.09Keywords
University of the Third Age (U3A), cooperation, volunteering, project, older adultsAbstract
The article presents the assumptions, process, reflections and conclusions from the project entitled “U3A – Learning – Creating – Supporting” („UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”) funded by the Ministry of Science and Higher Education, as part of the “Support for Universities of the Third Age” program. The authors, beside description of the project and outline of the U3A’s development, face up some questions: What is the future of the U3A in Poland? Are we watching their twilight in the second decade of the 21st century? or maybe on the contrary – we are witnessing the renaissance of this educational institution? And referring to theory and practice they try to give the answers. Based on a preliminary analysis of the objectives of the project and activities undertaken for the benefit of older people, the authors point to several directions of development in which, in their opinion, U3A follow or can follow.
References
Bois J. P. (1996), Historia starości od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen, Warszawa.
Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
Czerniawska O. (2009), Uniwersytet trzeciego wieku, 30 lata działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej, „Chowanna”, t. 2.
Delors J. (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku, Warszawa, UNESCO.
Malec M. (2011), Elderly people in small local communities of Lower Silesia – spaces of marginalization?, [w:] Fragoso W.A., Kurantowicz E., Lucio-Villegas E. (red.), Between global and local: adult learning and development, Frankfurt am Main, Peter Lang, s. 205–215.
Malec M., (2011a), Poszukiwanie recepty na starość – wyzwaniem dla edukacji dorosłych: refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie. [w:] Malec M. (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 11–28.
Malec M. (2013), Wolontariat jako przestrzeń uczenia się seniorów, [w:] Olejarz M. (red.), Dyskursy Młodych Andragogów, t. 14, s. 105–119.
Malec Rawiński M. (2013), Znaczenie krytycznej gerontologii edukacyjnej dla badań i praktyki, „Rocznik Andragogiczny”. s. 173–184.
Uniwersytet Trzeciego Wieku w UWr. (http://utw.uni.wroc.pl/utw/historia), dostęp z dnia: 02.01.2018 r.
Zakowicz I. (2013), Starość (nie) medialna, [w:] Tomczyk Ł., Wąsiński A., Seniorzy w świecie nowych technologii. Implikacje dla praktyki edukacyjnej oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, „Biblioteka Gerontologii Społecznej”, 2(1–2), s. 60.
Ziębińska B. (2010), Uniwersytety trzeciego wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Zych A. A. (2010), Leksykon gerontologii, Impuls, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 575
Number of citations: 0