Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Renesans czy zmierzch idei uniwersytetów trzeciego wieku? Refleksje i wnioski z realizacji projektu „UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”
  • Home
  • /
  • Renesans czy zmierzch idei uniwersytetów trzeciego wieku? Refleksje i wnioski z realizacji projektu „UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Renesans czy zmierzch idei uniwersytetów trzeciego wieku? Refleksje i wnioski z realizacji projektu „UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”

Autor/innen

  • Małgorzata Malec Rawiński Uniwersytet Sztokholmski
  • Ilona Zakowicz Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.09

Schlagworte

uniwersytet trzeciego wieku, współpraca, wolontariat, projekt, osoby starsze

Abstract

Artykuł prezentuje założenia, przebieg, refleksje i wnioski z projektu pt. „UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać” finansowanego przez MNiSW, w ramach programu „Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku”. W artykule obok zarysu historii UTW, podejmowane są próby udzielenia odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest przyszłość uniwersytetów  trzeciego wieku w Polsce? Czy w drugiej dekadzie XXI wieku obserwujemy ich zmierzch? A może wręcz przeciwnie – jesteśmy świadkami renesansu tej placówki edukacyjnej? Autorki  bazując na wstępnej analizie założonych celów projektu „UTW” oraz działań podejmowanych na rzecz osób starszych, wskazują kilka kierunków rozwoju, w których, ich zdaniem, mogą zmierzać i zmierzają uniwersytety trzeciego wieku. 

Literaturhinweise

Bois J. P. (1996), Historia starości od Montaigne’a do pierwszych emerytur, Volumen, Warszawa.

Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Czerniawska O. (2009), Uniwersytet trzeciego wieku, 30 lata działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej, „Chowanna”, t. 2.

Delors J. (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku, Warszawa, UNESCO.

Malec M. (2011), Elderly people in small local communities of Lower Silesia – spaces of marginalization?, [w:] Fragoso W.A., Kurantowicz E., Lucio-Villegas E. (red.), Between global and local: adult learning and development, Frankfurt am Main, Peter Lang, s. 205–215.

Malec M., (2011a), Poszukiwanie recepty na starość – wyzwaniem dla edukacji dorosłych: refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie. [w:] Malec M. (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, s. 11–28.

Malec M. (2013), Wolontariat jako przestrzeń uczenia się seniorów, [w:] Olejarz M. (red.), Dyskursy Młodych Andragogów, t. 14, s. 105–119.

Malec Rawiński M. (2013), Znaczenie krytycznej gerontologii edukacyjnej dla badań i praktyki, „Rocznik Andragogiczny”. s. 173–184.

Uniwersytet Trzeciego Wieku w UWr. (http://utw.uni.wroc.pl/utw/historia), dostęp z dnia: 02.01.2018 r.

Zakowicz I. (2013), Starość (nie) medialna, [w:] Tomczyk Ł., Wąsiński A., Seniorzy w świecie nowych technologii. Implikacje dla praktyki edukacyjnej oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, „Biblioteka Gerontologii Społecznej”, 2(1–2), s. 60.

Ziębińska B. (2010), Uniwersytety trzeciego wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Zych A. A. (2010), Leksykon gerontologii, Impuls, Kraków.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2018-07-17

Zitationsvorschlag

1.
MALEC RAWIŃSKI, Małgorzata und ZAKOWICZ, Ilona. Renesans czy zmierzch idei uniwersytetów trzeciego wieku? Refleksje i wnioski z realizacji projektu „UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”. Rocznik Andragogiczny. Online. 17 Juli 2018. Vol. 25, pp. 141-156. [Accessed 4 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.09.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 25 (2018)

Rubrik

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 674
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

uniwersytet trzeciego wieku, współpraca, wolontariat, projekt, osoby starsze
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop