“I feel like an exhibit” – a conversation with Professor Tadeusz Aleksander
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2018.01Keywords
autobiography, career of a scholar, critical incidents, experience, wisdomAbstract
The article is dedicated to the personage of Tadeusz Aleksander, one of the leading Polish educators and andragogues, a scholar whose personality has left a positive mark on many students of Jagiellonian University, College of Business and Entrepreneurship in Ostrowiec Świętokrzyski, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, and Wszechnica Polska University in Warsaw. In the autobiographical story, he shares with his former student memories of his origin, experiences of school years and studies. He recalls his first professional work. He mentions his mentors, tells about his interests. With abstemious silence he omits information about numerous successes and achievements, awarded prizes, and honors. He shares the reflection on what is most important in life – healthy family, hard work, diligence and resistance to unfavorable external conditions.
References
Aleksander T. (2013), Andragogika, Podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom–Kraków, wyd. 2.
Aleksander T. (1968), Awans oświatowy młodzieży wiejskiej, LSW, Warszawa.
Aleksander T., Szarota Z. (2012), Tadeusz Aleksander w rozmowie z Zofią Szarotą: O andragogice: z przeszłości w przyszłość, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 45–49.
Aleksander T. (1974), Uwarunkowania uczestnictwa kulturalnego ludności wiejskiej, PWN, Warszawa.
Aleksander T. (1993), Życie społeczne i przemiany kulturalne Nowego Sącza w latach 1870–1990, Oficyna Literacka, Kraków 1993.
Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 10, s. 37–54.
Demetrio D. (2000), Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Przekład A. Skolimowska. Przedmowa O. Czerniawska, Impuls, Kraków.
Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego (materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego – Kraków, 23–24 czerwca 2009), t. 1 i 2, red. T. Aleksandra, Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 2010.
Góralska R. (2014), „Nauczyciele potrafią rozmiłować w swoim przedmiocie...” – pedagogiczne refleksje we wspomnieniach Mistrza, „Rocznik Andragogiczny”, s. 33–48.
Olejarz M. (2016), „Żyć w zgodzie ze sobą…”. Profesora Józefa Kargula opowieści (auto) biograficzne, „Rocznik Andragogiczny”, s. 47–64.
Solarczyk-Szwec H. (2015), Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, s. 119–133.
Szarota Z. (2012), Łemkowie. Rekonstrukcja tożsamości etnicznej, [w:] Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych. Ku społecznej jedności, red. Z. Szarota, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 158–173.
Szczepanowski S. (1888), Nędza Galicyi w cyfrach i program energicznego rozwoju gospodarstwa krajowego, Gubrynowicz i Schmidt, Lwów.
Woźnicka E. (2015), „Urzekli mnie moi uczniowie...”– osobiste refleksje we wspomnieniach Profesor Olgi Czerniawskiej, „Rocznik Andragogiczny”, s. 22–38.
Zierkiewicz E. (2016), „Nauka i uczenie się zawsze traktowane były przeze mnie priorytetowo…” – osobiste refleksje we wspomnieniach Profesor Alicji Kargulowej, „Rocznik Andragogiczny”, s. 21–39.
Netografia
Jarosiński M., Akcja „Wisła”, dostępne na: http://dzieje.pl/aktualnosci/akcja- -%E2%80%9Ewisla%E2%80%9D [data publikacji 16.06.2009, data aktualizacji 7.10.2017, otwarcia wielokrotne]
mb, Akcja „Wisła” – wysiedleni z Bieszczad, Polskie Radio, dostępne na https://www. polskieradio.pl/39/156/Artykul/1108414,Akcja-Wisla-%e2%80%93-wysiedleni- z-Bieszczad [ostatnia aktualizacja 28.04.2017, otwarcia wielokrotne]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 478
Number of citations: 0