Cognition of medication before death in the background of Thanatopedagogical Relational Alternative Therapy – comparative analysis of the study carried out in Czechia, Poland, Ukraine, and Italy
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2017.017Keywords
thanatopedagogy, thanatopsychology, anxiety, fear, thanatal fear, therapyAbstract
Thanatopedagogical Relational Alternative Therapy is an integral element of the developing thanatopedagogy. It originates in the experience connected with working with terminally ill children and their parents. In the context of this diagnostic and therapeutic tool, in the years 2009–2014 a research, which aimed at recognizing the perception of the fear of death, was conducted in the Czech Republic, Poland, Ukraine and Italy. The presented part of the studies was conducted in quantitative strategy by authorial tool. The sample was 792 persons form assistance professions.
References
Abramowiczówna Z. (red.) (1960). θάνατος. Słownik grecko-polski (T. 2 ( E-K), s. 440–441). Warszawa: Państ. Wydaw. Naukowe.
Binnebesel J. (1995), Kulturowa koncepcja lęku przed śmiercią jako nadzieja dla pedagogiki, w: J. Górniewicz (red.), Z problematyki teorii edukacji : materiały z działalności PTP w Toruniu Warszawa: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne w Toruniu, s. 93–100.
Binnebesel J. (2000), Opieka nad dzieckiem z chorobą nowotworową: aspekt pozamedyczny. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Binnebesel J. (2003), Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową w doświadczeniu pacjentów. Toruń: Wydaw. UMK.
Binnebesel J. (2007), Pedagogiczno-kulturowe uwarunkowania percepcji śmierci u dzieci i młodzieży, W: S. Badora & R. Stojecka-Zuber (Red.), Pedagogika wobec problemów opieki i resocjalizacji Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego, s. 95–10).
Binnebesel J. (2011), The problem of communicating with a child in the context of death and dying, W: M. Bargel, E. Jarosz, & M. Jůzl, (Red.), Sociální pedagogika v souvislostech globální krize : sborník příspěvků z mezinárodní konference (s. 753–760). Brno: Institut mezioborových studií, Brno, 2011. Pobrano z https://is.muni.cz/publication/967995/cs
Binnebesel J. (2013), Tanatopedagogika w doświadczeniu wielowymiarowości człowieka i śmierci. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Binnebesel J. (2016), Lęk tanatyczny w kontekście Tanatopedagogicznej Relacyjnej Terapii Zastępczej, W: E. Krajewska-Kułak, A. Guzowski, G. Bejda (red.), Kultura śmierci, kultura umierania (1. wyd., T. 1),. Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, s. 128–157.
Binnebesel J. (2017), Percepcja lęku przed śmiercią w kontekście Tanatopedagogicznej Relacyjnej Terapii Zastępczej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Binnebesel J., Formella Z., Janowicz A., Krakowiak, P. (red.) (2011), Parlare di cose serie con i bambini a casa e a scuola. La sofferenza e la fine della vita. Roma: LAS.
Binnebesel J., Krakowiak P., Paczkowska A. (2010), Psychological and educational aspects of hospice voluntary action, W: T. Żółkowska, L. Konopska (red.), Disability - the contextuality of its meaning (s. 23–29). Szczecin: Print Group Daniel Krzanowski.
Dąbrowski Z. (2006), Pedagogika opiekuńcza w zarysie (Wyd. 4 popr., uzup, T. 1). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Euromaidan (2017, październik 2), W: Wikipedia. Pobrano z https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Euromaidan&oldid=803419470
Godawa G. (2016), Funkcjonowanie rodziny dziecka objętego domową opieką hospicyjną. Studium tanatopedagogiczne. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Grimal P. (2008), Pentos Πένθος. M. Bronarska (Tłum.), Słownik mitologii greckiej i rzymskiej (Wyd. 3, dodr, s. 286). Wrocław [etc.]: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo.
Grøn A. (2008), The Concept of Anxiety in Søren Kierkegaard. Mercer University Press.
Kępiński A. (2002), Lęk (Wyd. 1 w tej ed). Kraków: Wydaw. Literackie.
Kierkegaard S. (2014), The Concept of Anxiety: A Simple Psychologically Oriented Deliberation in View of the Dogmatic Problem of Hereditary Sin. W. W. Norton & Company.
Kübler-Ross E. (1996), Życiodajna śmierć: o życiu, śmierci i życiu po śmierci. (M. Stahre-Godycka, Tłum.). Poznań: Księgarnia Św[iętego] Wojciecha.
Kübler-Ross E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. (I. Doleżal-Nowicka, Tłum.).
Poznań: Media Rodzina of Poznań.
Kübler-Ross E. (2007), Dzieci i śmierć: jak dzieci i ich rodzice radzą sobie ze śmiercią. (M. Gajdzińska, Tłum.). Poznań: Harbor Point Media Rodzina.
Kübler-Ross E. (2008), Śmierć: ostatni etap rozwoju. (K. Sobiepanek-Szczęsna, Tłum.). Warszawa: MT Biznes.
Kübler-Ross E. (2010), Pytania i odpowiedzi na temat śmierci i umierania: odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące śmierci. (K. Sobiepanek-Szczęsna,
Tłum.). Warszawa: MT Biznes.
Kübler-Ross E. (2014a), Lekcje życia: specjaliści od śmierci i umierania zdradzają tajemnice życia. (K. Puławski, Tłum.). Poznań: Media Rodzina.
Kübler-Ross E. (2014b), On Death and Dying: What the Dying Have to Teach Doctors, Nurses, Clergy and Their Own Families. Simon and Schuster.
Makselon J. (1988), Lęk wobec śmierci: Wybrane teorie i badania psychologiczne. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Nowicka A. (2012), Crisis situations in the course of Alzheimer’s disease as a source of suffering for patients and their carers, W: J. Binnebesel, Z. Formella, P. Krakowiak, U. Domżał (red.), Experiencing a suffering (T. 2, s. 245–274).
Roma/Lodz: LAS – Libreria Ateneo Salesiano, WSEZiNS. Pobrano z https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/works/446587
Tillich P. (1986), Religiöse Reden. Berlin ; New York: Walter de Gruyter.
Tillich P. (1994), Pytanie o Nieuwarunkowane: pisma z filozofii religii. (J. Zychowicz, Tłum.). Kraków: Znak.
Tillich P. (2000), The Courage to Be (2 Sub edition). New Haven: Yale University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 789
Number of citations: 0