Polish Traditions of Adult Education Institutions in the Context of Lifelong Learning
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2015.017Keywords
adult education traditions, adult education institutions, learningAbstract
An article presents Polish institutions dedicated to adult education from the 19th century and the beginning of 20th century that are a part of the lifelong learning concept which is so common and well-recognised currently. The aim of the article is to show that lifelong learning is not a new phenomenon; rather a well-established one. The need for
andragogical historical research on the development of Polish adult education institutions, especially institutions, in which the adults could experience learning, is discussed along
with the methodological comments. The article presents some selected adult education institutions; 1. Institutions connected to the self-education movement from the 19th century; 2. Type of common university – the Flying University, which developed from the before mentioned movement; 3. Higher schools for adults; 4. Folk high schools; and, 5. Day rooms for adults. The institutions exemplify the changes in the way the term learning was understood; from fulfilling the cognitive needs, through the needs of social engagement to the cultural, social and ludic needs. On the other hand, they are the examples of gradual enlargement of circles involved in those learning institutions; from the intelligence to blue-collar workers and farmers, from men to women, from those highly ranked in social stratification to those ranked much lower.
References
Aleksander T., Maria Borowiecka – niedokończony biogram, „Rocznik Andragogiczny”2013.
Banach K., Przyczyny rozwoju i pojęcie świetlicy wiejskiej, „Przewodnik Pracy Społecznej”1935, nr 1.
Cywiński B. (1996), Rodowody niepokornych, Warszawa.
Dubas E., Czas, biografia i badania biograficzne – różnorodność kontekstów w andragogicznej perspektywie, „Edukacja Dorosłych” 2014, nr 2.
Goldsmith B. (b.r.w.), Wewnętrzny świat Marii Curie. Geniusz i obsesja, tłum. J. Szmołda. Wrocław.
Heflich A., Michalski S. (red.) (Część I. 1898; Część IV 1902), Poradnik dla samouków, Warszawa.
Hellwig J. (1986), Oświata pracujących w Polsce, Warszawa.
Janiczek J., Oświata pozaszkolna w liczbach w roku szkolnym 1937/1938, „Praca Oświatowa” 1939, nr 2.
Kajzar H. (2007), Manifest teatru meta-codziennego, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Warszawa.
Krzywicki L. (1902), Systemy wykształcenia i o wykształceniu ogólnym, [w:] A. Heflich,
S. Michalski (red.), Poradnik dla samouków, cz. IV, Warszawa.
Illich I. (1976), Społeczeństwo bez szkoły, tłum. F. Ciemna, Warszawa.
Mackiewicz-Wojciechowska J., Uniwersytet „Latający”. Kartka z dziejów tajnej pracy oświatowej, „Zagadnienia Pracy Kulturalnej” 1934, Rocznik I.
Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013.
Maliszewski T., Narcyz Kozłowski (1913–2000) – pomorski społecznik i oświatowiec, „Rocznik Andragogiczny” 2012.
Pietruszewski M. (2011), Wielkie Biografie. Maria Skłodowska-Curie. Polka wszech czasów, Toruń.
Pomorski J. (1998), Historiografia jako autorefleksja kultury poznającej, [w:] W. Wrzosek (red.), Świat historii, Poznań.
Popławski S., Geneza akcji świetlicowej w Polsce, „Praca Oświatowa” 1935, nr 1.
Pospieszny T. (2015), Nieskalana sławą. Życie i dzieło Marii Skłodowskiej-Curie, b.m.w.
Półturzycki J. (2001), Powszechny Uniwersytet Korespondencyjny, [w:] E. Sapia- -Drewniak, A. Stopińska-Pająk (red.), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa.
Radlińska H. (1961), Zagadnienia bibliotekarstwa i czytelnictwa, wstęp i oprac. I. Lepalczyk, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Sempołowska S., Uniwersytet Latający, „Społeczeństwo” 1910, nr 11.
Sempołowska S. (1960), Pisma pedagogiczne i oświatowe, Warszawa.
Sapia-Drewniak E., Stopińska-Pająk A. (red.) (2001), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, BED, Warszawa, t. 22.
Skubała-Tokarska Z. (1987), Społeczna rola Wolnej Wszechnicy Polskiej, Wrocław– –Warszawa–Kraków.
Stopińska-Pająk A. (1983), Świetlice w województwie śląskim w latach 1922–1939, Katowice.
Stopińska-Pająk A. (1994), Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej. Warunki rozwoju. Problematyka. Koncepcje, Katowice.
Stopińska-Pająk A. (2010), Uniwersytet ludowy w II Rzeczypospolitej. Społeczno-kulturowa przestrzeń spotkania i dialogu ludzi dorosłych, [w:] E. Sapia-Drewniak,
J. Janik-Komar (red.), Uniwersytety ludowe i inne formy oświaty dorosłych, Opole.
Stopińska-Pająk A. (2004), Z tradycji szkolnictwa wyższego dla dorosłych na Górnym
Śląsku, [w:] E. Anna Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja, Płock.
Sutyła J. (1982), Miejsce kształcenia dorosłych w systemie oświatowym II Rzeczypospolitej, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź.
Szulakiewicz W., Andragogiki portret zbiorowy w kontekście dyskusji o sensie badań biograficznych, „Rocznik Andragogiczny” 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 726
Number of citations: 0