Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

What kind of education and for whom? The educational biographies of adults and their social dimensions
  • Home
  • /
  • What kind of education and for whom? The educational biographies of adults and their social dimensions
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 (2015) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

What kind of education and for whom? The educational biographies of adults and their social dimensions

Authors

  • Alicja Jurgiel-Aleksander Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.004

Keywords

adult education, adult learning, learning biography, qualitative research

Abstract

This text refers to a discussion on the meanings of adult education, but in a special research context. This context is defined by the analyses of non-traditional students’ biographies oriented on exploring their life experiences treated in their justifications as educational. As a consequence, on the basis of their individual justifications I have reconstructed five types of narrations. These are: “I want to reach more than my parents” (1), “Nowadays we have to adapt to the free market and the progress of the civilized world” (2),
“The adult person is clever by nature” (3), “I have to give myself a chance” (4), “I want to be aware of that world I am part of” (5). This work results in the unveiling of the qualities of narration schema, which shows the
use of learning language by interviewed adults and their learning potential at the same time. What is more, all these narrations show that the social roots of the individual explanations have created the learning potential of adults interviewed. In this way I try to refer to the doubts demonstrated by G. J. J. Biesta (2006, 2010) who says that the economic language of learning adapted in the theory of education caused the question about a good education and its social meaning is neglected. The research presented here shows that the social meanings of learning are still an important issue.

References

Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, nr 3 (55).

Bauman T. (2005), Dydaktyczny i społeczny status uczenia się, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Bauman T. (2010), Poznawczy status badań jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Schmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Biesta G. J. J. (2006), Beyond learning. Democratic education for human future, Boulder–London.

Biesta G. J. J. (2010), Good education in an age of measurement. Ethics, politics, democracy, Boulder–London.

Bourdieu P. (2009), Rozum praktyczny. O teorii działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Bruner J., Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4.

Chase S. E. (2009), Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów, [w:] N. K. Denzin, Y. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, PWN, Warszawa, t. 2.

Denzin N. K. (1990), Interpretacja metody biograficznej w socjologii: znaczenie a metoda w analizie biograficznej, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.

Dominice P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej Łódź.

Dubas E., (1993), Linie edukacyjnego rozwoju człowieka, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź.

Dubas E. (2002), Rozwój ku dojrzałości (w kontekście autobiograficznych refleksji studentów pedagogiki o specjalności oświata dorosłych, [w:] E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Wydawnictwo ITEE, Warszawa.

Jurgiel A., Praktyki badawcze obecne w badaniach nad procesami społeczno- kulturowego uczenia się dorosłych. Ujęcie krytyczne, „Edukacja Dorosłych” 2011, nr 1.

Jurgiel A., Walka o zmianę statusu a (nie)moc kształcenia w świetle analizy doświadczeń edukacyjnych kobiet, „Rocznik Andragogiczny” 2011.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Malewski M., Szkoła i uniwersytet – odmienność społecznych funkcji, odrębność edukacyjnych światów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 1999, nr 2.

Merrill B., Learning and teaching in universities: perspectives from adult learners and lectures, “Teaching in Higher Education” 2001, Vol. 6, no. 1.

Neuman W. L. (2000), Social research methods. Qualitative and quantitative approaches, Sage - London.

Schütze F., Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne” 1997, nr 1.

Skibińska E. M. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo ITEE Warszawa.

Solarczyk-Szwec H., Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków. Niektóre uwarunkowania zmiany, „Rocznik Andragogiczny” 2013.

Szulakiewicz W., Andragogiki portret zbiorowy w kontekście dyskusji o sensie badań biograficznych, „Rocznik Andragogiczny” 2013.

Usher R., Bryant I., Johnston R. (1997), Adult education and the postmodern challenge. Learning beyond limits, Lawrence and Wishart, London and New York.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-04-30

How to Cite

1.
JURGIEL-ALEKSANDER, Alicja. What kind of education and for whom? The educational biographies of adults and their social dimensions. AY. Online. 30 April 2016. Vol. 22, pp. 79-100. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2015.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 (2015)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

License

Copyright (c) 2016 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 943
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

adult education, adult learning, learning biography, qualitative research
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop