Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Change and learning from the perspective of adult education. The example of the project Live in changing “Butterfly”
  • Home
  • /
  • Change and learning from the perspective of adult education. The example of the project Live in changing “Butterfly”
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 (2014) /
  4. V. Raporty z projektów edukacyjno-badawczych

Change and learning from the perspective of adult education. The example of the project Live in changing “Butterfly”

Authors

  • Elżbieta Dubas Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.033

Keywords

change, learning, adult education, Project Lives in changing „Butterfly”

Abstract

This article focuses on the issue of main dyad in the theory and practice of adult education, which is learning and change. The conceptual category of “change” is being analyzed and particular attention is devoted to the understanding of social, developmental and personal change. The text reveals the category of change from the andragogical perspective being most often applied to the functioning of adult education system. Finally, with regard to the educational project Lives in changing “Butterfly”, the change caused by education/learning, resulting from the application of educational method of the workshops of the future will be shown. The results of the project may be applied to the theory and practice of adult’s learning process.

References

Aduszkiewicz A. (red.) (2004), Słownik filozofii, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa.

Bokszański Z. (2007), Indywidualizm a zmiana społeczna, PWN, Warszawa.

Brzezińska A. (2010), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.

Brzezińska A. I. (red.) (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.

„Chowanna” (2005), nr 2 (25).

Czerniawska O. (1996), Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, s. 36–46.

Dubas E. (1997), „Warsztaty przyszłości” w naukach o wychowaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dubas E. (2001), Zmieniająca się dorosłość. Od dorosłości konwencjonalnej ku dorosłości subiektywnej, [w:] E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 77–87.

Dunaj B. (red.) (2002), Popularny słownik języka polskiego, Wydawnictwo WILGA, Warszawa.

Frąckowiak A. (2012), Zmiana jako kategoria edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 141–151.

Gajewski R. R. (2005), O stylach uczenia się i I-edukacji, „ E-mentor”, 4 (11), s. 28–35.

Giddens A. (2007), Socjologia, PWN, Warszawa.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, PWN, Warszawa.

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń.

McCrae R. R., Costa P. T. Jr (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, PWN, Warszawa.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, PWN, Warszawa.

Przyszczypkowski K., Solarczyk-Ambrozik E. (1995), Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych, Wydawnictwo Miscellanea, Koszalin.

Skibińska E., Solarczyk-Szwec H., Stopińska-Pająk A. (red.) (2014), Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian. Materiały z II Zjazdu Andragogicznego Toruń 15–16.05.2013, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 45, Warszawa–Bydgoszcz.

Solarczyk-Szwec H. (2013), Od kapitału adaptacyjnego do rozwojowego Polaków. Niektóre uwarunkowania zmiany, „Rocznik Andragogiczny”, s. 41–63.

Strelau J. (2000), Słownik psychologii, Warszawa.

Szczepański J. (1987), Indywidualność i uspołecznienie w wychowaniu, „Oświata Dorosłych”, nr 6, s. 325–329.

Sztompka P. (2005), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Warszawa.

Tabor U. (2011), Zagadnienie „zmiany” a możliwości wykorzystania coachingu w edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 82–93.

Trzuskowski A. (red.) (1993), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Międzynarodowa Konferencja Łódź 17–19 września 1993, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Ziółkowska B. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych?, [w:] A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk, s. 423–468.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-06-19

How to Cite

1.
DUBAS, Elżbieta. Change and learning from the perspective of adult education. The example of the project Live in changing “Butterfly”. AY. Online. 19 June 2015. Vol. 21, pp. 459-480. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.033.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 (2014)

Section

V. Raporty z projektów edukacyjno-badawczych

Stats

Number of views and downloads: 844
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

change, learning, adult education, Project Lives in changing „Butterfly”
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop