The post-war overview on self-education
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2014.025Keywords
andragogy, self-education, non-formal educationAbstract
The paper presents a critical review of the positions on self-education in Poland after World War II. In conclusion, the author hypothesizes that there exist two types of people engaged in self-education. One type is applied to those who commit themselves to self-education in order to become similar to specific pattern and those people are referred to as “other-directed”; another one refers to people taking self improvement (in all sides of their own personality) to efficiently perform tasks that life puts in front of them (inner-directed).References
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego, Toruń.
Matulka Z. (1979), Selekcja i synteza informacji w procesie samokształcenia, PWN, Warszawa.
Okiński W. (1935), Procesy samokształceniowe, Dom Książki Polskiej, Poznań.
Okoń W. (1981), Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa.
Pieter J. (1963), Psychologiczne problemy samokształcenia, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Wydawnictw Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.
Semków J. (1987), Poznawanie świata i doskonalenie siebie wobec możliwości i ograniczeń środowiskowych; człowiek na drodze samokształcenia, [w:] Uczący się dorosływ świetle badań. Materiały konferencyjne 28–29 września 1987, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Semków J. (2013), Całożyciowe uczenie się z perspektywy wielokulturowych problemów współczesności, [w:] Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Spasowski W. (1923, III wyd. 1961), Zasady samokształcenia, Książka i Wiedza, Warszawa.
Znaniecki F. (1928), Socjologia wychowania, t. II, Warszawa.
Basińska E. (2012), Tuning życia – sekrety kształcenia w ujęciu andragogicznym, Łódź, www.postawnarozwoj.uni.lodz.pl/admin/.../TUNING%20ŻYCIA.pdf (dostęp: 05.06.2014).
Jarmużek J. (2014), Samokształcenie wymaga określenia własnej tożsamości, „Edukacja i Dialog”, luty 2006, www.eid.edu.pl (dostęp: 05.06.2014).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 646
Number of citations: 0