The phenomenon of longevity from the auto/biographic perspective
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2014.021Keywords
learning, informal learning, biographical learning, longevity, aging, auto/biographic perspectiveAbstract
The phenomenon of longevity is still a mystery for it both fascinates and causes concern. According to the Central Statistical Office, we live longer. However, in comparison to other studies on senescence and old age, there is scarcity of research on centenarians and nonagenarians. The notions of old age and longevity are not connected with learning. Generally, longevity is related to passivity. The author agrees that it is challenging; however, people prepare themselves for this period during their lifetime. Thus, the aim of the article is to discuss longevity as dependent on genes and lifestyle. The article aims to capture individual experiences of aging and achieving longevity by taking into consideration the context of biographical learning. The subject of the research is life story of a hundred-year-old woman living in a small local community, presented from the auto/biographic perspective. The article consists of two parts: the first is theoretical and methodological, the second is empirical where the analysis of life story of hundred-year-old woman is presented.References
Alheit P., Dausien B. (2002), The double face of lifelong learning: Two analytical perspectives on a silent revolution, “Studies in the Education of Adults”, 34 (1), s. 3–22.
Biggs S. (1993), Understanding ageing. Images, attitudes and professional practice, Open University Press, Buckingham.
Bron A. (2007), Learning, Languages and Transition, [in:] L. West, P. Alheit, A. S. Andersen, B. Merrill (eds.), Using Biographical and Life History Approaches in the Study of Adult and Lifelong Learning: European Perspectives, PETER LANG, Frankfurt am Main.
Bron A., (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, 4 (36), s. 7–25.
Denzin N.K. (1989), Interpretive biography, SAGE Publications, Newbury Park, London & New Delhi.
Frąckowiak T. (2012), Poczucie jakości życia osób długowiecznych, „Psychologia Rozwojowa”, t. 17, nr 1, s. 101–114.
Glaser B. G. (1992), Basics of grounded theory analysis, Sociology Press, Mill Valley.
Glaser B. G. (1995), Doing grounded theory: issues and discussions, Sociology Press, Mill Valley.
Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
Jarvis P. (2009), Learning to be a person in society, Routledge, London and New York.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
Malec M. (2008), Biograficzne uczenie się osób z nabytą niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Malec M. (2011), Poszukiwanie recepty na starość – wyzwaniem dla edukacji dorosłych: refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie, [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Oficyna Wydawnicza ATUT Wrocław, s. 11–28.
Malec M. (2012), Gerotranscendencja – teoria pozytywnego starzenia się. Założenia i znaczenie, „Dyskursy Młodych Andragogów”, red. M. Olejarz, t. 13, s. 45–60.
Miller N. (2003), Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, 1 (21) s. 121–138.
Straś-Romanowska M., Frąckowiak T. (2009), Fenomen długowieczności. Perspektywa psychologiczna, [w:] H. Romanowska-Łakomy (red.), Odrodzenie człowieczeństwa. Ludzkie transformacje, ENETEIA, Warszawa.
Tornstam L. (2005), Gerotranscendence. A developted theory of positive aging, New York.
Zakrzewska-Manterys E. (1995), Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia, Semper, Warszawa.
Pieńczykowska J. (2013.08.05), Żyjemy coraz dłużej. Od 2000 roku średnia długość życia Polaka wydłużyła się o 3 lata, dostępny na: http://www.polskatimes.pl/artykul/962058,zyjemy-coraz-dluzej-od-2000-roku-srednia-dlugosc-zycia-polaka-wydluzyla-sie-o-3-lata,id,t.html (dostęp: 10.12.2014).
Warren S. Browner, MD, MPH; Arnold Kahn, PhD; Elad Ziv, MD; Alex Reiner, PhD; Junko Oshima, MD, PhD; Richard Cawthon, PhD; Wen-Chi Hsueh, PhD; Steven R. Cummings, MD, The Genetics of Human Longevity, dostępny na: http://www.longevityconsortium.org/resources/publications/the_genetics_of_human_longevity.pdf (dostęp: 24.04.2014).WHO, dostępny na: www.euro.who.int/en/what-we-do (dostęp: 24.04.2014).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 645
Number of citations: 0