On communication and mutual learning among generations in families- socio-linguistic approach
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.012Keywords
generation, language, interference relationships, dialogue in the familyAbstract
The main subject being considered in the article is the problem of communication between generations in families. In pedagogical tradition we threated children as nonknowledgeable and adults as knowledgeable individuals. Nowadays, however, the world of children is different to the world of parents. That is why the older generations have to acknowledge that their experiences and knowledge don’ t need to be accepted by the youngsters. Parents should demonstrate their children how to learn rather than what to learn. The new knowledge is the result of compromise between old and young generations. Conflicts, cooperation and community learning can be reflected in the language. In that sense the language may facilitate communication but also create barriers. In the following article the author recognizes prospective interruptions and possibilities in the family dialog.
References
Aleksander Z. (1992), Język potoczny jako płaszczyzna porozumiewania się pokoleń, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – Dialog – Wychowanie, Warszawa.
Bernstein B. (1980), Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły, w: Shugar I., Smoczyńska M. (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa.
Bokszański Z. (1989), Tożsamość, integracja, grupa: tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Łódź.
Buber M. (1992), Ja i Ty. Wybór prac filozoficznych, Warszawa.
Erikson E. H. (2004), Tożsamość a cykl życia, Poznań.
Gadamer H.-G. (2000), Człowiek i język, w: Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa.
Grice H.P. (1980), Logika a konwersacja, w: B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa.
Marody M. (1989), Stosunek między pokoleniami w oczach rodziców i dzieci, w: S. Nowak (red.), Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej, Warszawa.
Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.
Puzynina J. (1997), Słowo – Wartość – Kultura, Lublin.
Rutkowiak J. (1992), O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – dialog – wychowanie, Warszawa.
Scheler M. (2008), Resentyment a moralność, Warszawa.
Tischner J. (2002), Myślenie według wartości, Kraków.
Wyka K. (1989), Pokolenia literackie, Kraków.
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 0
Number of citations: 0