The meaning of critical educational gerontology for research and practice
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.009Keywords
learning, critical educational gerontology, U3A, senior, lifelong learning, critical geragogy, borders of old ageAbstract
The problem of old age is an attractive and interesting issue in context of ageing society. There are quite a lot of research done on the field of activity of seniors, theirs participation in different projects and workshops at University of the Third Age or seniors’ clubs. However educational aspect of ageing and old age is not enough recognized on the scientific field. The ageing and old people are not noticeable as the educational potential still. The article reflects on the aspects of moving borders of old age and profits from learning in the old. The core of the article is the issue of critical educational gerontology and critical geragogy with reference to educational activities offered at the Universities of the Third Age in Wroclaw.
References
Błachnio A. (2012), Starość non profit. Wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.
Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
Formosa M. (2011), Critical educational gerontology: a third statement of first principles, “International Journal of Education and Ageing”, 2 (1), p.300–317.
Formosa M. (2012), Critical Geragogy: Situating Theory, “Journal of Contemporary Educational Studies”, 5, p.36–54.
Freire P. (1996), Pedagogy of the oppressed, Penguin Books, London.
Halicki J. (2010), Obrazy starości. Rysowane przeżyciami seniorów, Białystok, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.
Hill R.D. (2010), Pozytywne starzenie się, Laurum,Warszawa.
Kurantowicz E., Nizińska A. (2012), Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław.
Leszczyńska-Rejchert A. (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie: w stronę pedagogiki starości, Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Muszyński M. (2011), Do czego potrzebne są nam teorie starzenia się? [w:] S. Słowińska (red.), „Dyskursy Młodych Andragogów”, Zielona Góra.
Purdie N., Boulton-Lewis G., (2003), Learning needs of older adults, Educational Gerontology “An International Journal”, 29(2), p.129–149.
Skibińska E. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Skibińska E. (2008), Proces kształcenia seniorów, [w:] A. Fabiś (red.) Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów, Biblioteka Gerontologii Społecznej, Bielsko Biała.
Stuart- Hamilton I. (2006), Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
Szarota Z. (2010), Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr, Warszawa.
Wawrzyniak J. (2009), Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
Withnall A. (2003), Reflection on lifelong learning and the Third Age [in:] J. Field & M. Leicester (ed.) Lifelong Learning: Learning Across the Lifespan, London and New York.
Zboina B. (2008), Jakość życia osób starszych, Stowarzyszenie „Nauka Edukacja Rozwój”, Ostrowiec Św.
Zych A. (1999), Człowiek wobec starości, „Śląsk”, Katowice.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 585
Number of citations: 0