Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

The meaning of critical educational gerontology for research and practice
  • Home
  • /
  • The meaning of critical educational gerontology for research and practice
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 (2013) /
  4. II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

The meaning of critical educational gerontology for research and practice

Authors

  • Małgorzata Malec Rawiński Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.009

Keywords

learning, critical educational gerontology, U3A, senior, lifelong learning, critical geragogy, borders of old age

Abstract

The problem of old age is an attractive and interesting issue in context of ageing society. There are quite a lot of research done on the field of activity of seniors, theirs participation in different projects and workshops at University of the Third Age or seniors’ clubs. However educational aspect of ageing and old age is not enough recognized on the scientific field. The ageing and old people are not noticeable as the educational potential still. The article reflects on the aspects of moving borders of old age and profits from learning in the old. The core of the article is the issue of critical educational gerontology and critical geragogy with reference to educational activities offered at the Universities of the Third Age in Wroclaw.

References

Błachnio A. (2012), Starość non profit. Wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.

Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Formosa M. (2011), Critical educational gerontology: a third statement of first principles, “International Journal of Education and Ageing”, 2 (1), p.300–317.

Formosa M. (2012), Critical Geragogy: Situating Theory, “Journal of Contemporary Educational Studies”, 5, p.36–54.

Freire P. (1996), Pedagogy of the oppressed, Penguin Books, London.

Halicki J. (2010), Obrazy starości. Rysowane przeżyciami seniorów, Białystok, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.

Hill R.D. (2010), Pozytywne starzenie się, Laurum,Warszawa.

Kurantowicz E., Nizińska A. (2012), Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław.

Leszczyńska-Rejchert A. (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie: w stronę pedagogiki starości, Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Muszyński M. (2011), Do czego potrzebne są nam teorie starzenia się? [w:] S. Słowińska (red.), „Dyskursy Młodych Andragogów”, Zielona Góra.

Purdie N., Boulton-Lewis G., (2003), Learning needs of older adults, Educational Gerontology “An International Journal”, 29(2), p.129–149.

Skibińska E. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Skibińska E. (2008), Proces kształcenia seniorów, [w:] A. Fabiś (red.) Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów, Biblioteka Gerontologii Społecznej, Bielsko Biała.

Stuart- Hamilton I. (2006), Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.

Szarota Z. (2010), Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr, Warszawa.

Wawrzyniak J. (2009), Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Withnall A. (2003), Reflection on lifelong learning and the Third Age [in:] J. Field & M. Leicester (ed.) Lifelong Learning: Learning Across the Lifespan, London and New York.

Zboina B. (2008), Jakość życia osób starszych, Stowarzyszenie „Nauka Edukacja Rozwój”, Ostrowiec Św.

Zych A. (1999), Człowiek wobec starości, „Śląsk”, Katowice.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-05-13

How to Cite

1.
MALEC RAWIŃSKI, Małgorzata. The meaning of critical educational gerontology for research and practice. AY. Online. 13 May 2014. Vol. 20, pp. 173-184. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2013.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 (2013)

Section

II. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa

Stats

Number of views and downloads: 585
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

learning, critical educational gerontology, U3A, senior, lifelong learning, critical geragogy, borders of old age
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop