From sites of national remembrance to sites of living memory – implications for andragogy
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.011Keywords
pomniki, miejsca pamięci, Pierre Nora, potencjał edukacyjny, edukacjaAbstract
Understanding places of remembrance in this text goes beyond the products of material culture. Its background are transcendental, universal values. Thanks to theirs complex nature places of remembrance can be both an area of formal, informal and nonformal education, education directed to all ages. Most of all, the symbolic nature of a places of remembrance can become an inspiration for auto-reflection, an impulse for further search and self-education, which assumes a special meaning in postmodern world. The reason for developing the perspective of education based on a places of remembrance is an effective way of supplying knowledge and experience necessary for active participation in the democratic process, the possibility to use it for the purpose of citizenship and ecological education. The objectives and practice of education oriented at a places of remembrance can be connected with experimental learning, problem learning, contextual learning, learning by doing, multicultural education, learning by the place biography, education oriented at the local community and other currents concerning context and the value of learning of specific places, as well as cultivating them and local communities or regions.
References
Ankersmit F.R. (2004), Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Kraków.
Grunewald D.A. (2003), The best of both worlds: a critical pedagogy of place, „Educational Researcher”, No. 4.
Hudzik P.J., Mizińska J. (red.) (1997), Pamięć. Miejsce. Obecność. Współczesne re- fleksje nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne, Lublin.
Kapralski S. (2010), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, [w:] S. Kapralski (red.), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa.
Kończal K. (2007), Polsko-niemieckie miejsca pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41(41).
Majchrzak K. (2012), Places of remembrance in citizenship education, „Journal of Education Culture and Society”, No. 1.
Majchrzak K. (2013), Gra miejsca. „Studenci UMK wobec miejsc (nie)pamięci”, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 14.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.
Melosik Z. (2001), Kultura instant – paradoksy pop-tożsamości, [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.), Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, Toruń.
Musiał Ł. (2011), O złej pamięci i dobrym zapominaniu, „Borussia. Kultura. Histo- ria. Literatura”, nr 49.
Nora P. (2001), Czas pamięci, „Res Publica Nowa”, nr 7.
Nora P. (2007), W poszukiwaniu europejskich miejsc pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41.
Nora P. (2009), Między pamięcią i historią: Les lieux de mémoire, „Tytuł Roboczy. Archiwum”, nr 2.
Pinkiewicz-Gara B. (2009), Twierdza kłodzka – miejsce pamięci, [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.
Roszak S. (2009), O miejscach pamięci, [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.
Szpociński A. (2008), Miejsca pamięci (lieux de mémoire), „Teksty Drugie”, nr 4. Traba R. (2007), Polifonia pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41.
Traba R. (2009), Historia wzajemnych oddziaływań (Beziehungsgeschichte) i konstrukcja „miejsc żywej pamięci” (lieux de mémoire)? Przypadek Polski i Niemiec, [w:] Z. Noga, M. Wessel Schulze (red.), Pamięć polska, pamięć niemiecka od XIX do XX wieku. Wybrane problemy, Toruń.
Unger P. (2009), Tradycja też jest miejscem pamięci, [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.
Wóycicki K., Zagadnienie historiografii pamięci, http://kazwoy.wordpress.com/ niemcy/zagadnienie-historiografii-pamieci/ [dostęp: 29.09.2013].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kinga Majchrzak-Ptak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 74
Number of citations: 0