Adult learning in friendship from an andragogical perspective
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.009Keywords
friendship, learning in friendship, informal education, research reportAbstract
In this article, the author presents the results of research (selected fragments) conducted as part of her doctoral thesis. The focus of the research and reflection is on adult friendship and learning in friendship contexts. The author introduces the phenomenon of friendship into the field of andragogical research and presents her findings. She shows that friendship – a universal space of human life – coexists with learning processes that occur as friendship “happens”. From the perspective of over a decade since the publication of the original article, the author attempts to situate the issue in today’s reality.
References
Alberoni F. (1994), O przyjaźni, Instytut Kultury, Warszawa.
Argyle M. (1991), Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.
Bennett N., Lemoine G.J. (2014), What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world, „Business Horizons”, 57(3), s. 311–317.
Derlega V.J., Chaikin A.L., Stępień E. (1979), Intymność i otwartość w stosunkach interpersonalnych, „Przegląd Psychologiczny”, nr 2.
Dominicé P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo WSH-E, Łódź.
Dubas E. (2000), Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Dubas E. (2009), Etapy dorosłości i proces kształcenia, [w:] A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Dorosły w procesie kształcenia, Bielsko-Biała–Zakopane, s. 115–132.
Fehr B. (2004), Intimacy expectations in same-sex friendships: a prototype interaction-pattern model, „Journal of Personality and Social Psychology”, 86, s. 265–284.
Fischer J., Narus L. (1981), Sex roles and intimacy in same sex and other sex relationships, „Psychology of Women Quarterly”, 5, s. 444–455.
Holmes E. (2020), Solitude and social isolation in a time of uncertainty: the impacts of the pandemic on mental health, „Journal of Mental Health Research”, 45(2), s. 123–134.
Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.
Kargul J. (2005), Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.
Knowles M.S., Holton E.F. III, Swanson R. (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kornaszewska-Polak M. (2020), Emocje i płeć. Studium dynamiki zaangażowania i dystansowania w związkach romantycznych, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Kozakiewicz M., (1995), Zanim przekroczysz próg, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
Lewis C.S. (1993), Cztery miłości, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Livingstone D.W. (2000), Exploring the icebergs of adult learning. Findings of the First Canadian Survey of Informal Learning Practices, „The Canadian Journal for the Study of Adult Education”, Toronto.
Malewski M. (2001), Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, [w:] E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo CKU w Toruniu, Toruń.
Mączyńska E. (2018), Państwo i rynek w warunkach rewolucji cyfrowej i przesilenia cywilizacyjnego, „Studia i Prace”, Zeszyt Naukowy 161, s. 99–109.
Millar C.C.J.M., Groth O., Mahon J.F. (2018), Management innovation in a VUCA world: challenges and recommendations, „California Management Review”, 61(1), s. 5–14.
Niebrzydowski L., Płaszczyński E. (1989), Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich, Warszawa.
Pahl R. (2008), Przyjaźń – społeczne spoiwo współczesnego społeczeństwa?, [w:] P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 160–180.
Pines A. M. (2011), Wypalenie w perspektywie egzystencjalnej, [w:] Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pisanski K., Sorokowski P. (2016), Voice pitch modulation and its effect on listeners’ perceptions of dominance and attractiveness, „Evolutionary Psychology”, 14(5), s. 1–13.
Prusiński T. (2017), Z badań nad przyjaźnią. Kompetencje społeczne a jakość relacji przyjacielskich, „Studia Psychologia UKSW”, 17(1), s. 23–46.
Radziewicz-Winnicki A. (red.) (2002), Edukacja a życie codzienne, t. 1, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Sęk H., Cieślak R. (red.) (2005), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sorokowska A., Sorokowski P., Frackowiak T., Karwowski M. (2017), Attractiveness is multimodal: perception of attractiveness in visual, olfactory, and auditory domains, „Frontiers in Psychology”, t. 8, https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2017.00778/full.
Stewart J. (red.) (2000), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szarota P. (2014), Przyjaźń pod mikroskopem. Problemy metodologiczne w badaniach nad funkcjonowaniem relacji przyjacielskich, „Psychologia Społeczna”, t. 9(1), s. 28–36.
Turkle S. (2011), Alone together: why we expect more from technology and less fromeach other, Basic Books.
Twenge J.M. (2019), iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe − i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich, Sopot.
West L. (2003), Wstęp. Obszary sporu: badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”, nr 1.
Wojciszke B., Abele A.E. (2008), The primacy of communion over agency and its repercussions for psychological research, „European Journal of Social Psychology”, 38(7), s. 1139–1147.
Wojciszke B. (2004), Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie, GWP, Gdańsk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anna Gutowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 11
Number of citations: 0