The post-war view of self-education in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.008Keywords
andragogy, self-education, informal educationAbstract
This article critically reviews the perspectives on self-education in post-war Poland. In the conclusion, the author puts forth a hypothesis on the existence of two distinct types of self-educators. On the one hand, there are individuals who pursue self-education to conform to specific patterns and they are referred to as “other-directed.” On the other hand, there are individuals who engage in self-improvement across various aspects of their personality to effectively handle life’s challenges, and these individuals are known as “inner-directed.” Regardless of how an individual perceives the essence of self-education, its necessity in contemporary times is evident. The ideals or patters that can be internalized are evolving, while life continues to present us with new tasks to solve.
References
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego, Toruń.
Matulka Z. (1979), Selekcja i synteza informacji w procesie samokształcenia, PWN, Warszawa.
Okiński W. (1935), Procesy samokształceniowe, Dom Książki Polskiej, Poznań.
Okoń W. (1981), Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa.
Pieter J. (1963), Psychologiczne problemy samokształcenia, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.
Semków J. (1987), Poznawanie świata i doskonalenie siebie wobec możliwości i ograniczeń środowiskowych; człowiek na drodze samokształcenia, [w:] Uczący się dorosły w świetle badań. Materiały konferencyjne 28–29 września 1987, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Semków J. (2013), Całożyciowe uczenie się z perspektywy wielokulturowych problemów współczesności, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Spasowski W. (1923, wyd. 3: 1961), Zasady samokształcenia, Książka i Wiedza, Warszawa.
Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 2, Warszawa 1928.
Netografia
Basińska E. (2012), Tuning życia – sekrety kształcenia w ujęciu andragogicznym, Łódź, www.postawnarozwoj.uni.lodz.pl/admin/.../TUNING%20ŻYCIA.pdf [dostęp: 5.06.2014].
Jarmużek J. (2006), Samokształcenie wymaga określenia własnej tożsamości, „Edukacja i Dialog”, www.eid.edu.pl [dostęp: 5.06.2014].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Józef Kargul
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 103
Number of citations: 0