Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

The dilemmas of andragogy
  • Home
  • /
  • The dilemmas of andragogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 30 (2023) /
  4. I. Andragogika – metodologia i dylematy

The dilemmas of andragogy

Authors

  • Olga Czerniawska Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.005

Keywords

andragogy, gerontology, biographical didactics, social work, dilemmas

Abstract

In a world full of change and unexpected circumstances, lifelong learning becomes a necessity. At the same time dilemmas arise, such as doubts and questions about when, what, and how to learn. This article discusses issues related to andragogy that, according to the author, were not evident in the first decade of the 21st century. These include the relationship between andragogy and gerontology, the significance of biographical didactics, and actions taken for marginalized groups in the context of social work and social economy. From the perspective of the subsequent decade, these matters are worth re-examining.

References

Czerniawska O. (1983), Andragogika i jej związki z naukami pedagogicznymi, „Oświata Dorosłych”, nr 2, s. 76–79.

Czerniawska O. (1996), Edukacja w III wieku, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa.

Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.

Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:’ B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3, Gdańsk, s. 113–234.

Dominicé P. (1992), L’histoire de vie comme processus de formation, Paris.

Glanc Z. (2011), Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 115–133.

Halicki J. (2010), Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok.

Le Université per Adulti in Toscana (2009), IRPET, nr 4.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.

Newgarden B.J. (1965), Adulti Personality: Howard a Psychology of the Life Cycle, „American Journal of Sociology”, nr 1, s. 136–137.

Puglies E. (2011), La terza etá Anziani e societá in Italia, Milano.

Życie i uczenie się dla pomyślnej przyszłości: siła uczenia się dorosłych (2011), Balén fintea VI UNESCO 2011, Radom.

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-02-26

How to Cite

1.
CZERNIAWSKA, Olga. The dilemmas of andragogy. AY. Online. 26 February 2024. Vol. 30, pp. 97-106. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 30 (2023)

Section

I. Andragogika – metodologia i dylematy

License

Copyright (c) 2024 Olga Czerniawska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 475
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

andragogy, gerontology, biographical didactics, social work, dilemmas
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop