The dilemmas of andragogy
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.005Keywords
andragogy, gerontology, biographical didactics, social work, dilemmasAbstract
In a world full of change and unexpected circumstances, lifelong learning becomes a necessity. At the same time dilemmas arise, such as doubts and questions about when, what, and how to learn. This article discusses issues related to andragogy that, according to the author, were not evident in the first decade of the 21st century. These include the relationship between andragogy and gerontology, the significance of biographical didactics, and actions taken for marginalized groups in the context of social work and social economy. From the perspective of the subsequent decade, these matters are worth re-examining.
References
Czerniawska O. (1983), Andragogika i jej związki z naukami pedagogicznymi, „Oświata Dorosłych”, nr 2, s. 76–79.
Czerniawska O. (1996), Edukacja w III wieku, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa.
Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.
Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:’ B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3, Gdańsk, s. 113–234.
Dominicé P. (1992), L’histoire de vie comme processus de formation, Paris.
Glanc Z. (2011), Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 115–133.
Halicki J. (2010), Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok.
Le Université per Adulti in Toscana (2009), IRPET, nr 4.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.
Newgarden B.J. (1965), Adulti Personality: Howard a Psychology of the Life Cycle, „American Journal of Sociology”, nr 1, s. 136–137.
Puglies E. (2011), La terza etá Anziani e societá in Italia, Milano.
Życie i uczenie się dla pomyślnej przyszłości: siła uczenia się dorosłych (2011), Balén fintea VI UNESCO 2011, Radom.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olga Czerniawska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 362
Number of citations: 0