Dylematy andragogiki
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.005Schlagworte
andragogika, gerontologia, dydaktyka biograficzna, praca socjalna, dylematyAbstract
W świecie pełnym zmian i nieoczekiwanych sytuacji konieczne jest stałe uczenie się. Jednocześnie pojawiają się dylematy – wątpliwości i pytania: kiedy, czego i jak się uczyć. W artykule podjęto dyskusję na tematy związane z andragogiką, które w opinii Autorki nie były oczywiste w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., tj. o relacjach pomiędzy andragogiką i gerontologią, o roli dydaktyki biograficznej oraz o działaniach na rzecz grup marginalizowanych w powiązaniu z pracą socjalną i ekonomią społeczną. Z perspektywy kolejnego dziesięciolecia warto je ponownie poddać dyskusji.
Literaturhinweise
Czerniawska O. (1983), Andragogika i jej związki z naukami pedagogicznymi, „Oświata Dorosłych”, nr 2, s. 76–79.
Czerniawska O. (1996), Edukacja w III wieku, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa.
Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.
Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:’ B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3, Gdańsk, s. 113–234.
Dominicé P. (1992), L’histoire de vie comme processus de formation, Paris.
Glanc Z. (2011), Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 115–133.
Halicki J. (2010), Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok.
Le Université per Adulti in Toscana (2009), IRPET, nr 4.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.
Newgarden B.J. (1965), Adulti Personality: Howard a Psychology of the Life Cycle, „American Journal of Sociology”, nr 1, s. 136–137.
Puglies E. (2011), La terza etá Anziani e societá in Italia, Milano.
Życie i uczenie się dla pomyślnej przyszłości: siła uczenia się dorosłych (2011), Balén fintea VI UNESCO 2011, Radom.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Olga Czerniawska
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 362
Number of citations: 0