Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Research on adult education in the face of methodological breakthrough
  • Home
  • /
  • Research on adult education in the face of methodological breakthrough
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 30 (2023) /
  4. I. Andragogika – metodologia i dylematy

Research on adult education in the face of methodological breakthrough

Authors

  • Mieczysław Malewski Dolnośląska Szkoła Wyższa z siedzibą we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0003-4403-8943

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.004

Keywords

research methodology, research paradigm in andragogy, interpretative paradigm, scientistic paradigm, methodological breakthrough in andragogy

Abstract

Methodological choices are constrained by both the ideal of scientific knowledge in the social sciences and the evolution of the axiological basis of educational practices. To ensure that research findings in adult education hold social utility value, researchers must adhere to this axiology. Given these factors, the author postulates that post-1989 research in adult education will shift towards an interpretative paradigm. He justifies this by referring to four levels of methodology: ontological, epistemological, axiological, and methodological from the point of view of nominalist conception, which stands in contrast to ontological realism. However, the projected direction of change does not invalidate the use of the structural-functional paradigm, since educational authorities expect scientifically based claims that optimise the educational reality. The point is that the emerging new world of adult education should not be examined exclusively with old methodological tools.

References

Adler P.A., Adler P. (1987), Membership Roles in Field Research, Sage, Newbury Park.

Bhaskar R. (1979), The possibility of Naturialism, Harvestr.

Bhaskar R. (1987), A Realist Theory off Science, Harvestr, Brighton.

Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Inter Esse, Kraków.

Giddens A. (1990), The Consequences of Modernity, Polity Press, Cambridge.

Giddens A. (1984), The Constitution of society, Polity Press, Cambridge.

Habermas J. (1986), Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4.

Hebb D.O. (1987), Nauka i świat wyobraźni, „Przegląd Psychologiczny”, nr 1.

Hejnicka-Bezwińska T. (1989), W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki: świadomość teoretyczno-metodologiczna pedagogiki polskiej, Bydgoszcz.

Lyotard J.F. (1988), Kondycja postmodernistyczna, „Literatura na Świecie”, nr 8–9.

Melosik Z. (1993), Funkcjonalno-strukturalna interpretacja edukacji, „Edukacja”, nr 1.

Mokrzycki E. (1971), Założenia socjologii humanistycznej, Warszawa.

Muszyński H. (1970), Wstęp do metodologii pedagogiki, Warszawa.

Nowak L. (1977), Wstęp do idealizacji teorii nauki, Warszawa.

Nowak S. (1984), Odmiany filozofii nauki, [w:] S. Nowak (red.), Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa.

Schutz A. (1980), Świat społeczny i teorie działania społecznego, [w:] P. Sztompka (red.), Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków.

Turner J. (1985), Struktura teorii socjologicznej, Warszawa

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-02-26 — Updated on 2024-02-26

Versions

  • 2024-02-26 (2)
  • 2024-02-26 (1)

How to Cite

1.
MALEWSKI, Mieczysław. Research on adult education in the face of methodological breakthrough. AY. Online. 26 February 2024. Vol. 30, pp. 85-96. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 30 (2023)

Section

I. Andragogika – metodologia i dylematy

License

Copyright (c) 2024 Mieczysław Malewsk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 329
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

research methodology, research paradigm in andragogy, interpretative paradigm, scientistic paradigm, methodological breakthrough in andragogy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop