Research on adult education in the face of methodological breakthrough
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.004Keywords
research methodology, research paradigm in andragogy, interpretative paradigm, scientistic paradigm, methodological breakthrough in andragogyAbstract
Methodological choices are constrained by both the ideal of scientific knowledge in the social sciences and the evolution of the axiological basis of educational practices. To ensure that research findings in adult education hold social utility value, researchers must adhere to this axiology. Given these factors, the author postulates that post-1989 research in adult education will shift towards an interpretative paradigm. He justifies this by referring to four levels of methodology: ontological, epistemological, axiological, and methodological from the point of view of nominalist conception, which stands in contrast to ontological realism. However, the projected direction of change does not invalidate the use of the structural-functional paradigm, since educational authorities expect scientifically based claims that optimise the educational reality. The point is that the emerging new world of adult education should not be examined exclusively with old methodological tools.
References
Adler P.A., Adler P. (1987), Membership Roles in Field Research, Sage, Newbury Park.
Bhaskar R. (1979), The possibility of Naturialism, Harvestr.
Bhaskar R. (1987), A Realist Theory off Science, Harvestr, Brighton.
Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Inter Esse, Kraków.
Giddens A. (1990), The Consequences of Modernity, Polity Press, Cambridge.
Giddens A. (1984), The Constitution of society, Polity Press, Cambridge.
Habermas J. (1986), Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4.
Hebb D.O. (1987), Nauka i świat wyobraźni, „Przegląd Psychologiczny”, nr 1.
Hejnicka-Bezwińska T. (1989), W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki: świadomość teoretyczno-metodologiczna pedagogiki polskiej, Bydgoszcz.
Lyotard J.F. (1988), Kondycja postmodernistyczna, „Literatura na Świecie”, nr 8–9.
Melosik Z. (1993), Funkcjonalno-strukturalna interpretacja edukacji, „Edukacja”, nr 1.
Mokrzycki E. (1971), Założenia socjologii humanistycznej, Warszawa.
Muszyński H. (1970), Wstęp do metodologii pedagogiki, Warszawa.
Nowak L. (1977), Wstęp do idealizacji teorii nauki, Warszawa.
Nowak S. (1984), Odmiany filozofii nauki, [w:] S. Nowak (red.), Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa.
Schutz A. (1980), Świat społeczny i teorie działania społecznego, [w:] P. Sztompka (red.), Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków.
Turner J. (1985), Struktura teorii socjologicznej, Warszawa
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-26 (2)
- 2024-02-26 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mieczysław Malewsk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 232
Number of citations: 0