Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Badania nad oświatą dorosłych w obliczu metodologicznego przełomu
  • Strona domowa
  • /
  • Badania nad oświatą dorosłych w obliczu metodologicznego przełomu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. I. Andragogika – metodologia i dylematy
Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2024-02-26. Przeczytaj wersję najnowszą.

Badania nad oświatą dorosłych w obliczu metodologicznego przełomu

Autor

  • Mieczysław Malewsk Dolnośląska Szkoła Wyższa z siedzibą we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0003-4403-8943

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.004

Słowa kluczowe

metodologia badań, paradygmat badawczy w andragogice, paradygmat interpretatywny, paradygmat scjentystyczny, metodologiczny przełom w andragogice

Abstrakt

Możliwości wyborów metodologicznych z jednej strony są ograniczone przez aktualnie obowiązujący w naukach społecznych ideał wiedzy naukowej, z drugiej przez ewolucję aksjologicznych podstaw praktyki oświatowej. Jeżeli wyniki badań nad oświatą dorosłych mają mieć walor społecznej użyteczności, aksjologia ta musi być przez badaczy respektowana. Biorąc pod uwagę obydwa typy wyznaczników Autor artykułu założył, że badania nad oświatą dorosłych będą po 1989 r. ewoluować w kierunku paradygmatu interpretatywnego. Uzasadnił to, odwołując się do czterech płaszczyzn metodologii: ontologicznej, epistemologicznej, aksjologicznej i metodologicznej z punktu widzenia opozycyjnej wobec realizmu ontologicznego koncepcji nominalistycznej. Prognozowany kierunek
zmian nie unieważnia jednakże stosowania paradygmatu strukturalno-funkcjonalnego, ponieważ organy odpowiedzialne za edukację oczekują naukowo uzasadnionych twierdzeń optymalizujących rzeczywistość edukacyjną. Chodzi o to, abyśmy wyłaniającego się nowego świata edukacji dorosłych nie badali wyłącznie przy użyciu starych narzędzi metodologicznych

Bibliografia

Adler P.A., Adler P. (1987), Membership Roles in Field Research, Sage, Newbury Park.

Bhaskar R. (1979), The possibility of Naturialism, Harvestr.

Bhaskar R. (1987), A Realist Theory off Science, Harvestr, Brighton.

Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Inter Esse, Kraków.

Giddens A. (1990), The Consequences of Modernity, Polity Press, Cambridge.

Giddens A. (1984), The Constitution of society, Polity Press, Cambridge.

Habermas J. (1986), Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4.

Hebb D.O. (1987), Nauka i świat wyobraźni, „Przegląd Psychologiczny”, nr 1.

Hejnicka-Bezwińska T. (1989), W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki: świadomość teoretyczno-metodologiczna pedagogiki polskiej, Bydgoszcz.

Lyotard J.F. (1988), Kondycja postmodernistyczna, „Literatura na Świecie”, nr 8–9.

Melosik Z. (1993), Funkcjonalno-strukturalna interpretacja edukacji, „Edukacja”, nr 1.

Mokrzycki E. (1971), Założenia socjologii humanistycznej, Warszawa.

Muszyński H. (1970), Wstęp do metodologii pedagogiki, Warszawa.

Nowak L. (1977), Wstęp do idealizacji teorii nauki, Warszawa.

Nowak S. (1984), Odmiany filozofii nauki, [w:] S. Nowak (red.), Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa.

Schutz A. (1980), Świat społeczny i teorie działania społecznego, [w:] P. Sztompka (red.), Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków.

Turner J. (1985), Struktura teorii socjologicznej, Warszawa

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26

Wersje

  • 2024-02-26 - (2)
  • 2024-02-26 - (1)

Jak cytować

1.
MALEWSK, Mieczysław. Badania nad oświatą dorosłych w obliczu metodologicznego przełomu. Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 85–96. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

I. Andragogika – metodologia i dylematy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Mieczysław Malewsk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 31
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

metodologia badań, paradygmat badawczy w andragogice, paradygmat interpretatywny, paradygmat scjentystyczny, metodologiczny przełom w andragogice
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa