Andragogy as an academic discipline
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.003Abstract
The purpose of this paper is to analyse and describe the scope of andragogy as an academic discipline in the early 21st century. The author begins by providing a definition of the term “andragogy” and outlines both the merits and drawbacks of its application in the theory of adult education. The author refers to findings from international conferences on adult education, identifies questions that should be addressed in theoretical analysis and empirical reshighlights the developmental trends in adult education. Reflecting on over two decades since the period mentioned, it is important to emphasize that the predictions regarding the growing significance of informal adult education, lifelong learning, and individual human engagement in these domains have indeed materialized. Meanwhile, andragogy serves as a framework for explaining and interpreting adult education, alongside contributions from other academic disciplines. This collaborative approach generates an interdisciplinary discourse on adult education
References
Aleksander T. (2002), Andragogika, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości, Ostrowiec Świętokrzyski.
Delors J. (red.) (1998), Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.
Korporowicz L. (red.) (1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa – Phare, Warszawa.
Lengrand P. (red.) (1995), Obszary permanentnej samoedukacji, TWWP, Warszawa.
Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Pachociński R. (1998), Andragogika w wymianie międzynarodowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 15, Toruń.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.
Turos L. (1999), Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Walters M. (1999), Słownik rozwoju osobistego. Pojęcia i teorie samodoskonalenia, Medium, Warszawa.
Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Edukacja dorosłych w dobie przemian, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 3, Toruń.
Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Akademickie programy kształcenia andragogicznego, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 4, Toruń.
Witkowski L. (2000), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wyd. WIT-GRIFF, Toruń
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-26 (2)
- 2024-02-26 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Prof. Józef Półturzycki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 441
Number of citations: 0