Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Andragogika jako dyscyplina akademicka
  • Home
  • /
  • Andragogika jako dyscyplina akademicka
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 30 (2023) /
  4. I. Andragogika – metodologia i dylematy

Andragogika jako dyscyplina akademicka

Autor/innen

  • Prof. Józef Półturzycki Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0003-0737-5801

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.003

Abstract

Celem prezentowanej analizy jest opis zakresu znaczeniowego andragogiki jako dyscypliny akademickiej na początku XXI w. Autor wychodzi od zdefiniowania pojęcia andragogiki, formułując wady i zalety stosowania tego pojęcia dla oznaczenia teorii edukacji dorosłych. Powołuje się przy tym na ustalenia międzynarodowych konferencji edukacji dorosłych, wskazuje zagadnienia, które powinny być w polu analiz teoretycznych i badań empirycznych tej dyscypliny wiedzy, zwraca uwagę na tendencje rozwojowe edukacji dorosłych. Z perspektywy 20 lat, jakie upłynęły od tego czasu, należy podkreślić, że urzeczywistniły się przede wszystkim przewidywania dotyczące wzrostu znaczenia edukacji nieformalnej dorosłych, edukacji całożyciowej oraz indywidualnej aktywności człowieka w tych zakresach. Andragogika jest natomiast jedną z perspektyw wyjaśniania i interpretacji edukacji dorosłych obok wkładu innych dyscyplin naukowych i wytwarza wspólnie z nimi interdyscyplinarny dyskurs na temat edukacji

Literaturhinweise

Aleksander T. (2002), Andragogika, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości, Ostrowiec Świętokrzyski.

Delors J. (red.) (1998), Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.

Korporowicz L. (red.) (1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa – Phare, Warszawa.

Lengrand P. (red.) (1995), Obszary permanentnej samoedukacji, TWWP, Warszawa.

Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.

Pachociński R. (1998), Andragogika w wymianie międzynarodowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.

Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 15, Toruń.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.

Turos L. (1999), Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Walters M. (1999), Słownik rozwoju osobistego. Pojęcia i teorie samodoskonalenia, Medium, Warszawa.

Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Edukacja dorosłych w dobie przemian, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 3, Toruń.

Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Akademickie programy kształcenia andragogicznego, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 4, Toruń.

Witkowski L. (2000), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wyd. WIT-GRIFF, Toruń

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2024-02-26 — aktualisiert am 2024-02-26

Versionen

  • 2024-02-26 (2)
  • 2024-02-26 (1)

Zitationsvorschlag

1.
PÓŁTURZYCKI, Józef. Andragogika jako dyscyplina akademicka. Rocznik Andragogiczny. Online. 26 Februar 2024. Vol. 30, pp. 65-84. [Accessed 29 Juni 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 30 (2023)

Rubrik

I. Andragogika – metodologia i dylematy

Lizenz

Copyright (c) 2024 Prof. Józef Półturzycki

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 669
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop