Andragogika jako dyscyplina akademicka
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.003Abstract
Celem prezentowanej analizy jest opis zakresu znaczeniowego andragogiki jako dyscypliny akademickiej na początku XXI w. Autor wychodzi od zdefiniowania pojęcia andragogiki, formułując wady i zalety stosowania tego pojęcia dla oznaczenia teorii edukacji dorosłych. Powołuje się przy tym na ustalenia międzynarodowych konferencji edukacji dorosłych, wskazuje zagadnienia, które powinny być w polu analiz teoretycznych i badań empirycznych tej dyscypliny wiedzy, zwraca uwagę na tendencje rozwojowe edukacji dorosłych. Z perspektywy 20 lat, jakie upłynęły od tego czasu, należy podkreślić, że urzeczywistniły się przede wszystkim przewidywania dotyczące wzrostu znaczenia edukacji nieformalnej dorosłych, edukacji całożyciowej oraz indywidualnej aktywności człowieka w tych zakresach. Andragogika jest natomiast jedną z perspektyw wyjaśniania i interpretacji edukacji dorosłych obok wkładu innych dyscyplin naukowych i wytwarza wspólnie z nimi interdyscyplinarny dyskurs na temat edukacji
Literaturhinweise
Aleksander T. (2002), Andragogika, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości, Ostrowiec Świętokrzyski.
Delors J. (red.) (1998), Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.
Korporowicz L. (red.) (1997), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa – Phare, Warszawa.
Lengrand P. (red.) (1995), Obszary permanentnej samoedukacji, TWWP, Warszawa.
Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo UWr, Wrocław.
Pachociński R. (1998), Andragogika w wymianie międzynarodowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 15, Toruń.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.
Turos L. (1999), Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Walters M. (1999), Słownik rozwoju osobistego. Pojęcia i teorie samodoskonalenia, Medium, Warszawa.
Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Edukacja dorosłych w dobie przemian, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 3, Toruń.
Wesołowska Anna E. (red.) (1994), Akademickie programy kształcenia andragogicznego, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 4, Toruń.
Witkowski L. (2000), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wyd. WIT-GRIFF, Toruń
Downloads
Veröffentlicht
Versionen
- 2024-02-26 (2)
- 2024-02-26 (1)
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Prof. Józef Półturzycki
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 440
Number of citations: 0