The impact of social media on the level of digital competences of Polish Internet users
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.016Keywords
digital competences, social media, digital skills, social networksAbstract
The article presents a discussion of surveys aimed at confirming the hypothesis that the use of social media has a negative impact on the level of digital skills. Based on preliminary observations, the authors concluded that social media are dedicated to work on mobile hardware platforms, and the frequent use of specific software associated with them may adversely affect basic digital skills.
Although easy to use, social platforms contain configuration functions which are usually not easily accessible. The research used the British Basic Digital Skills model, which, in the authors’ opinion, is more suitable for self-assessment by respondents than more complex models such as the DigComp Framework.
As a result of the conducted statistical tests, a positive, strong correlation was found between the daily time that users spend on social media, the frequency of their use, and the level of digital competences. There is also a positive but weaker correlation between the age of respondents and the level of digital competences. The results made it possible to refute the hypothesis and to formulate a new, opposite one, that the intensity of using social media has a positive effect on digital competences. Its confirmation, however, requires additional, wider research that would take into account the level of education and contact with IT technology at work.
References
Aczel A.D. (2000), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Gdynia.
Budzanowska-Drzewiecka M. (2021), Wyzwania stosowania działań marketingowych poprzez media społecznościowe z perspektywy zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Zarządzanie Mediami”, nr 9(2), s. 281–296.
Buchholtz S. i in. (2015), Analiza doświadczeń oraz identyfikacja dobrych praktyk w obszarze wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych w kontekście przygotowania szczegółowych zasad wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 oraz koordynacji celu tematycznego 2, Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych & Centrum Cyfrowe Projekt: Polska.
Dean B. (2021), Social Network Usage & Growth Statistics: How Many People Use Social Media in 2021?, https://backlinko.com/social-media-users [dostęp: 15.05.2021].
Department for Education (2019), Essential digital skills framework, https://www.gov.uk/government/publications/essential-digital-skills-framework/essential-digital-skills-framework [dostęp: 31.03.2022].
Dimock M. (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, „Pew Research Center”, nr 17(1), s. 1–7.
Federacja Konsumentów (2021), Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z Internetu i komputera w wybranych grupach społecznych, http://www.federacja-konsumentow.org.pl/n,6,1479,1,1,wykluczenie-cyfrowe-podczas-pandemii.html [dostęp: 6.12.2021].
Ferrari A. (2013), IGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Report EUR 26035, Y. Punie, B. Brecko (eds.), Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Garwol K. (2017), Rola mediów społecznościowych w edukacji – stan obecny i perspektywy rozwoju, „Dydaktyka Informatyki”, nr 12, s. 51–56.
Gregorczyk G. (2011), O alfabetyzmie komputerowym i cyfrowym słów kilka, „Mazowiecki Kwartalnik Informacyjny Meritum”, nr 3(22), s. 94–99.
GUS (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., GUS, Warszawa–Szczecin.
Kemp S. (2021), Digital Poland. Datareportal, https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland [dostęp: 10.11.2021].
Komisja Europejska (2020), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027 Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej, COM/2020/624 final.
Kowalska M. (2014), Funkcjonalność mediów społecznościowych jako siedem boków plastra miodu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie”, nr 40, s. 205–215.
Milligan I. (2017), Welcome to the web: The online community of GeoCities during the early years of the World Wide Web, [w:] N. Brügger, R. Schroeder (eds.), The Web as History, UCL Press, London, s. 137–266.
Parlament Europejski i Rada (2006), Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dzienik Urzędowy Unii Europejskiej (2006/962/WE).
Rheingold H. (1993), The virtual community. Homesteading on the electronic frontier, Addison-Wesley, Reading MA.
Sheth J. (2020), Borderless Media: Rethinking International Marketing, „Journal of International Marketing”, nr 28(I), https://www.researchgate.net/publication/338777922_Borderless_Media_Rethinking_International_Marketing [dostęp: 5.09.2022].
Skibińska M., Kwiatkowska W., Majewska K. (2015), Umiejętności informacyjne w kontekście nowej kultury uczenia się, [w:] H. Batorowska (red.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, t. 1, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków, s. 195–206.
Statystyki globalne Statcounter, https://gs.statcounter.com/ [dostęp: 5.09.2022].
Steczkowski J. (1995), Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Toczyski P. (2014), O sednie terminu „social media”. „Web 2.0” a sprawność użytkowników w „generowaniu treści”, „Kultura Popularna”, nr 41(03), s. 56–67.
Urząd Komunikacji Elektronicznej (2017), Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów, UKE, Warszawa.
Vuorikari R. i in. (2016), DigComp 2.0: Rama Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, Polskie Towarzystwo Informatyczne, ECDL Polska, Warszawa.
Walicka S., Rożalska K., Fila J., Rybińska A. (2020), „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Założenia i realizacja projektu w obszarze rozwijania umiejętności podstawowych, „Rocznik Andragogiczny”, t. 27, s. 193–210.
Witaszek Z. (2007), Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej”, nr 4, s. 141–162.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 431
Number of citations: 0