Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

The impact of social media on the level of digital competences of Polish Internet users
  • Home
  • /
  • The impact of social media on the level of digital competences of Polish Internet users
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 29 (2022) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

The impact of social media on the level of digital competences of Polish Internet users

Authors

  • Przemysław Jatkiewicz Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0003-2845-0778
  • Piotr Cholewiński Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0003-1330-2668

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.016

Keywords

digital competences, social media, digital skills, social networks

Abstract

The article presents a discussion of surveys aimed at confirming the hypothesis that the use of social media has a negative impact on the level of digital skills. Based on preliminary observations, the authors concluded that social media are dedicated to work on mobile hardware platforms, and the frequent use of specific software associated with them may adversely affect basic digital skills.
Although easy to use, social platforms contain configuration functions which are usually not easily accessible. The research used the British Basic Digital Skills model, which, in the authors’ opinion, is more suitable for self-assessment by respondents than more complex models such as the DigComp Framework.
As a result of the conducted statistical tests, a positive, strong correlation was found between the daily time that users spend on social media, the frequency of their use, and the level of digital competences. There is also a positive but weaker correlation between the age of respondents and the level of digital competences. The results made it possible to refute the hypothesis and to formulate a new, opposite one, that the intensity of using social media has a positive effect on digital competences. Its confirmation, however, requires additional, wider research that would take into account the level of education and contact with IT technology at work.

References

Aczel A.D. (2000), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Gdynia.

Budzanowska-Drzewiecka M. (2021), Wyzwania stosowania działań marketingowych poprzez media społecznościowe z perspektywy zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Zarządzanie Mediami”, nr 9(2), s. 281–296.

Buchholtz S. i in. (2015), Analiza doświadczeń oraz identyfikacja dobrych praktyk w obszarze wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych w kontekście przygotowania szczegółowych zasad wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 oraz koordynacji celu tematycznego 2, Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych & Centrum Cyfrowe Projekt: Polska.

Dean B. (2021), Social Network Usage & Growth Statistics: How Many People Use Social Media in 2021?, https://backlinko.com/social-media-users [dostęp: 15.05.2021].

Department for Education (2019), Essential digital skills framework, https://www.gov.uk/government/publications/essential-digital-skills-framework/essential-digital-skills-framework [dostęp: 31.03.2022].

Dimock M. (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, „Pew Research Center”, nr 17(1), s. 1–7.

Federacja Konsumentów (2021), Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z Internetu i komputera w wybranych grupach społecznych, http://www.federacja-konsumentow.org.pl/n,6,1479,1,1,wykluczenie-cyfrowe-podczas-pandemii.html [dostęp: 6.12.2021].

Ferrari A. (2013), IGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Report EUR 26035, Y. Punie, B. Brecko (eds.), Publications Office of the European Union, Luxembourg.

Garwol K. (2017), Rola mediów społecznościowych w edukacji – stan obecny i perspektywy rozwoju, „Dydaktyka Informatyki”, nr 12, s. 51–56.

Gregorczyk G. (2011), O alfabetyzmie komputerowym i cyfrowym słów kilka, „Mazowiecki Kwartalnik Informacyjny Meritum”, nr 3(22), s. 94–99.

GUS (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., GUS, Warszawa–Szczecin.

Kemp S. (2021), Digital Poland. Datareportal, https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland [dostęp: 10.11.2021].

Komisja Europejska (2020), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027 Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej, COM/2020/624 final.

Kowalska M. (2014), Funkcjonalność mediów społecznościowych jako siedem boków plastra miodu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie”, nr 40, s. 205–215.

Milligan I. (2017), Welcome to the web: The online community of GeoCities during the early years of the World Wide Web, [w:] N. Brügger, R. Schroeder (eds.), The Web as History, UCL Press, London, s. 137–266.

Parlament Europejski i Rada (2006), Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dzienik Urzędowy Unii Europejskiej (2006/962/WE).

Rheingold H. (1993), The virtual community. Homesteading on the electronic frontier, Addison-Wesley, Reading MA.

Sheth J. (2020), Borderless Media: Rethinking International Marketing, „Journal of International Marketing”, nr 28(I), https://www.researchgate.net/publication/338777922_Borderless_Media_Rethinking_International_Marketing [dostęp: 5.09.2022].

Skibińska M., Kwiatkowska W., Majewska K. (2015), Umiejętności informacyjne w kontekście nowej kultury uczenia się, [w:] H. Batorowska (red.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym – teoria i praktyka, t. 1, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków, s. 195–206.

Statystyki globalne Statcounter, https://gs.statcounter.com/ [dostęp: 5.09.2022].

Steczkowski J. (1995), Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Toczyski P. (2014), O sednie terminu „social media”. „Web 2.0” a sprawność użytkowników w „generowaniu treści”, „Kultura Popularna”, nr 41(03), s. 56–67.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (2017), Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów, UKE, Warszawa.

Vuorikari R. i in. (2016), DigComp 2.0: Rama Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, Polskie Towarzystwo Informatyczne, ECDL Polska, Warszawa.

Walicka S., Rożalska K., Fila J., Rybińska A. (2020), „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Założenia i realizacja projektu w obszarze rozwijania umiejętności podstawowych, „Rocznik Andragogiczny”, t. 27, s. 193–210.

Witaszek Z. (2007), Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej”, nr 4, s. 141–162.

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-01-25

How to Cite

1.
JATKIEWICZ, Przemysław and CHOLEWIŃSKI, Piotr. The impact of social media on the level of digital competences of Polish Internet users. AY. Online. 25 January 2023. Vol. 29, pp. 267-286. [Accessed 25 December 2025]. DOI 10.12775/RA.2022.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 29 (2022)

Section

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 742
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

digital competences, social media, digital skills, social networks
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop