An adult in the spaces of life. Between a person’s commitments and social role challenges
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.012Keywords
educational activity in adulthood, development in adulthood, learning social roles, personal sphere, public spaceAbstract
The text highlights the interpenetrating interpretations of learning in adulthood, assuming that the platform for the considerations will be the broadly understood developmental activity of adults. A subject undertaking it, who on the one hand finds self-fulfillment, tries to satisfy specific individual obligations, most often belonging to the personal sphere, while on the other hand, faces the challenge of taking on various social roles, the fulfillment and updating of which is possible only in public space and often requires demonstrating a new, and at least different than previously practised, educational activity
References
Arendt H. (2000), Kondycja ludzka, Aletheia, Warszawa.
Bardziejewska M. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Baumeister R.F. (2011), Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bilewicz M. (2016), (Nie)pamięć zbiorowa Polaków jako skuteczna regulacja emocji, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 52–67, DOI: 10.18318/td.2016.6.4.
Boski P. (2009), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa.
Brzezińska A. (2005), Jak myślimy o rozwoju człowieka, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Brzezińska A. (2006), Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej, [w:] A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 47-77.
Brzezińska A. (2017), Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Cichocki P. (2013), Wąskie i szerokie koncepcje sfery publicznej, „Opuscula Sociologica”, nr 1(3), s. 5–16.
Ciechanowska D. (2012), Uczenie się głębokie jako efekt studiowania, [w:] D. Ciechanowska (red.), Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego, Pedagogium, Szczecin, s. 11–129.
Dubas E. (2017), Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(4).
Easton D. (1965), A Systems Analysis of Political Life, Wiley and Sons Inc., New York.
Futuyma D.J. (2008), Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Gieryszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Górniewicz J., Rubacha K. (1993), Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Przegląd koncepcji i studium empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Hyman H.H. (1969), Political Socialization. A Study in Psychology of Political Behavior, The Free Press, New York.
Jančina M. (2016), Autonarracja jako metoda badania autokreacji, „Psychologia Rozwojowa”, t. 21, nr 2, s. 27–40.
Jančina M., Kubicka D. (2014), Kierowanie własnym rozwojem. Kontekst teoretyczny zjawiska, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, nr 4, s. 31–48.
Jennings K.M., Niemi R.G. (1974), Political Character of Adolescence. The influence of Families and Schools, Princeton University Press, Princeton.
Kaplan H., Hill K., Lancaster J., Hurtado A.M. (2000), A Theory of Human Life History Evolution: Diet, Intelligence, and Longevity, „Evolutionary Anthropology”, nr 4(9).
Kargul J. (2005), Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.
Kielar M.B. (2017), Praktyka obierania perspektyw jko instrument rozwoju, „Rocznik Andragogiczny”, t. 24, s. 41-60.
Kielar M.B. (2015), Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistyczno-rozwojowej, „Pedagogika Społeczna”, nr 2(56), s. 53–70.
Krawczak E. (2006), Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Levinson D.J., Darrow C.N., Klein E.B. (1978), The seasons of a man’s life, Ballantine Books, New York.
Markowski G. (2011), Nieformalna edukacja obywatelska – czyli nowa-stara rola biblioteki publicznej, [w:] G. Markowski, F. Pazderski (red.), Inspirator obywatelski. Przewodnik po nieformalnej edukacji obywatelskiej w bibliotekach publicznych i nie tylko, Warszawa.
Marquand D. (2004), Decline of the Public: The Hollowing-Out of Citizenship, Polity Press, Cambridge.
Maslow A.H. (1986), W stronę psychologii istnienia, PAX, Warszawa.
May R. (1995), O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
McAdams D.P. (2015), The Art and Science of Personality Development, Guilford Press, New York.
Merleau-Ponty M. (1996), Widzialne i niewidzialne, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Nowak M., Pluciński P. (2011), Problemy ze sferą publiczną. O pożytkach z partykularnych rozstrzygnięć, [w:] M. Nowak, P. Pluciński (red.), O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń, Ha!art, Kraków.
Oakeshott M. (2019), Polityka wiary i polityka sceptycyzmu, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Olejnik M. (2017), Kategoria rozwoju w psychologii life-span i jej metodologiczne implikacje, „Psychologa Rozwojowa”, t. 22, nr 3, s. 25–34.
Paluch A.K. (1991), Mistrzowie antropologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Pietrasiński Z. (2009), Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans, ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CiS, Warszawa.
Ponczek E. (2017), Mityzacja pamięci zbiorowej a sprawowanie władzy politycznej w sytuacji uobecniania się konfliktów, „Transformacje”, Vol. 1–2, Issue 92–93, s. 333–346.
Przetacznik-Gierowska M. (2019), Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka [w:] M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 57–84.
Rawls J. (1994), Teoria sprawiedliwości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rogers C. (2002), O stawaniu się osobą, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Sennett R. (2009), Upadek człowieka publicznego, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
Shipton M. (2018), The Politics of Youth in Greek Tragedy. Gangs of Athens, Bloomsbury Academic, London.
Sikora M. (2014), Modele sfery publicznej w świetle współczesnych problemów społecznych, „Filo-Sofija”, nr 24, s. 43–63.
Strelau J. (2004), Pięcioczynnikowy model osobowości, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2: Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 546–559.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 565
Number of citations: 0