Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Józef Półturzycki in the face of folk high schools. Notes on the basis of the renewal of Polish folk high schools in the years 2016–2022
  • Home
  • /
  • Józef Półturzycki in the face of folk high schools. Notes on the basis of the renewal of Polish folk high schools in the years 2016–2022
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Józef Półturzycki in the face of folk high schools. Notes on the basis of the renewal of Polish folk high schools in the years 2016–2022

Authors

  • Tomasz Maliszewski Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni im. Bohaterów Westerplatte https://orcid.org/0000-0002-8366-7614
  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-4741-4465

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.009

Keywords

folk high school, Józef Półturzycki (1934–2021), Folk High Schools Development Programme for 2020–2030, Polish Network of Folk High Schools, All-Polish Folk High Schools Festival

Abstract

The authors dedicate their text to the memory of prof. Józef Półturzycki, recalling his contribution as the author, editor-in-chief of the “Andragogical Yearbook” and the inspirer of activities aimed at preserving the knowledge of folk high schools in the social (and scientific) memory from the 1990s to the second decade of the 21st century, i.e. at the time when these institutions were almost forgotten. The sketch touches on selected threads regarding the renewal of the Polish folk high schools movement on the basis of the Folk High Schools Development Programme for 2020–2030 and the Polish Network of Folk High Schools (OSUL) established several years ago, and was created on the basis of the participation of both authors in the 1st National Festival of Folk High Schools in Koszałkowo in the summer of 2022.

References

Byczkowski M., Maliszewski T., Przybylska E. (red.) (2003), Uniwersytet Ludowy – szkoła dla życia, Wieżyca.

Bzymek A. (2021), Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji pt. 100 lat uniwersytetów ludowych w wolnej Polsce (1921–2021), 4–5 października 2021 r., Mierzyn–Szczecin, „Edukacja Dorosłych”, nr 2(85), s. 135–138.

Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.) (2010), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, t. 1, Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich, t. 2, Warszawa.

Kławsiuć A., Pogorzelska D. (2005), Edukacja dorosłych sposobem przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu, Kaszubski Uniwersytet Ludowy (30.11–1.12.2005), „Rocznik Andragogiczny”, t. 12, s. 165–174.

Krzystek E. (1997/1998), Zofia Solarzowa (1902–1988), „Rocznik Andragogiczny”, s. 208–211.

Kujawska A. (2001), Edukacja ekologiczna w Kaszubskim Uniwersytecie Ludowym w Starbieninie – sprawozdanie z wyjazdu studyjnego studentów UMK (31.05–2.06.2001), „Rocznik Andragogiczny”, t. 8, s. 236–238.

Kwiatkowska A. (1997/1998), Podróż studyjna studentów specjalizacji edukacji ustawicznej UMK, „Rocznik Andragogiczny”, t. 4-5, s. 288–290.

Maliszewski T. (2000), Zaproszenie do KUL: Zimowe warsztaty andragogiczne – Starbienino 2001, „Rocznik Andragogiczny”, t. 7, s. 318–320.

Maliszewski T. (2011), Karta z dziejów międzynarodowej idei oświatowej: uniwersytet ludowy jako miejsce edukacji kulturalnej w regionie, „Rocznik Andragogiczny”, t. 18, s. 217–225.

Maliszewski T. (2021a), Kierunki przemian ruchu polskich uniwersytetów ludowych po 1989 roku, [w:] T. Maliszewski (red.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej, Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa, s. 183–196.

Maliszewski T. (2021b), Uniwersytety ludowe w polskiej myśli i praktyce pedagogicznej do końca II wojny światowej. Wybrane problemy, Gdynia.

Narodowy Instytut Wolności (2022), Program Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych, https://niw.gov.pl/nasze-programy/uniwersytety-ludowe/.

OSUL (2022), Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych (strona domowa), https://osul.pl.

Pilch T. (2007), Uniwersytet ludowy, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XX wieku, t. 6, Warszawa, s. 1019–1032.

Półturzycki J. (1983), Oświata dorosłych w Szwecji, [w:] E.A. Wesołowska (red.), Organizacja i treści kształcenia dorosłych w wybranych krajach, Warszawa.

Półturzycki J. (1984), Oświata dorosłych w Szwecji, cz. 1, „Oświata Dorosłych”, nr 1, Oświata dorosłych w Szwecji, cz. 2, „Oświata Dorosłych”, nr 2.

Półturzycki J. (1998), Uniwersytety ludowe i powszechne, [w:] J. Półturzycki, Edukacja dorosłych za granicą, Toruń, s. 277–300.

Półturzycki J. (1999), Formalna edukacja dorosłych a uniwersytety ludowe, „Rocznik Andragogiczny”, t. 6, s. 166–173.

Półturzycki J. (2009), Edukacja w Szwecji, Radom 2009.

Półturzycki J. (2010), Przemiany uniwersytetu ludowego w dobie edukacji ustawicznej, [w:] E. Sapia-Drewniak, J. Janik-Komar (red.), Uniwersytety ludowe i inne formy oświaty dorosłych, Opole, s. 23–42.

Rosalska M. (2010), Ksiądz kanonik Alojzy Antoni Święciochowski (1933–2010), „Rocznik Andragogiczny”, t. 17, s. 296–298.

Skalska W., Kamper M. (2001), „Kto ochroni twórczość ludową” – czyli Zimowe Warsztaty Andragogiczne, Starbienino, 11–17.02.2001, „Rocznik Andragogiczny”, t. 8, s. 233–235.

Solarczyk H. (1997/1998), XX Sesja TUL. Człowiek dorosły na tle jego obszarów aktywności życiowej, „Rocznik Andragogiczny”, t. 4–5, s. 244–247.

Solarczyk H. (1999), Kilka postulatów na kanwie starbienińskich obrad, „Rocznik Andragogiczny”, t. 6, s. 205.

Szymkiewicz B., Szymkiewicz M. (2005), Sprawozdanie z kursu moderacji w Kaszubskim Uniwersytecie Ludowym w Starbieninie, „Rocznik Andragogiczny”, t. 12, s. 185–189.

Turos L. (1994), Działalność Niedzielnego Uniwersytetu Ludowego w Stredyni, „Rocznik Andragogiczny”, t. 1, s. 178–180.

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-01-25

How to Cite

1.
MALISZEWSKI, Tomasz and SOLARCZYK-SZWEC, Hanna. Józef Półturzycki in the face of folk high schools. Notes on the basis of the renewal of Polish folk high schools in the years 2016–2022. AY. Online. 25 January 2023. Vol. 29, pp. 141-154. [Accessed 28 December 2025]. DOI 10.12775/RA.2022.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 29 (2022)

Section

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 412
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

folk high school, Józef Półturzycki (1934–2021), Folk High Schools Development Programme for 2020–2030, Polish Network of Folk High Schools, All-Polish Folk High Schools Festival
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop