Correspondence training as a method of education – in the period of its heyday and dissemination
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.008Keywords
correspondence education, distance learning, distance education, teaching methodsAbstract
The assumption of this article is to present correspondence education as a method of self-education work, a specific feature of which is the indirect correspondence contact between the teacher and the student. There are several methodological variations, which are the subject of the following article, i.e. their common feature is the specific way of contact mentioned above. The article covers the period of the development of correspondence education in the 1950s–1970s, which was a time of intensive development of this form of adult education not only in Poland, but also abroad. At the same time, the text is an attempt to show the importance of distance learning in the development of today’s distance education. From the presentation of the methodological and teaching solutions of the first correspondence schools, it can be concluded that the foundations of the teaching methodology of distance education were formed in the first correspondence schools and are valid to this day.
References
Barcikowska W. (1980), Radio i telewizja w szkolnym systemie kształcenia dorosłych, Warszawa.
Bartkowiak F. (1942), Szkolnictwo korespondencyjne w Wielkiej Brytanii, Londyn.
Frąckowiak A., Góralska R., Półturzycki J., Solarczyk-Szwec H., Wojdyło W. (red.) (2009), Elżbieta Zawacka 1909–2009, Radom.
Frąckowiak A., Półturzycki J., Solarczyk-Szwec H. (red.) (2009), Elżbieta Zawacka. Pisma pedagogiczne, Radom.
Kabzińska Ł. (2001), Formy i metody zwalczania analfabetyzmu wśród dorosłych w działalności oświatowej Polskiej Macierzy Szkolnej w latach 1916–1939, [w:] E. Sapia-Drewniak, A. Stopińska-Pająk (red.), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 22, Radom.
Keegan D. (1996), Foundations of distance education, New York.
Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą, Toruń.
Półturzycki J. (2001a), Otwarte szkolnictwo niepaństwowe w systemie edukacji akademickiej XX/XXI wieku, „Edukacja Dorosłych”, nr 2.
Półturzycki J. (2001b), Powszechny Uniwersytet Korespondencyjny, [w:] E. Sapia-Drewniak, A. Stopińska-Pająk (red.), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 22, Radom.
Radlińska H. (1947), Oświata dorosłych, Warszawa.
Trindade A.R. (1993), Distance Education for Europe, Lisbon.
Urbańczyk F. (1962), Podstawowe zagadnienia dydaktyki dorosłych, [w:] Pedagogika dorosłych, Warszawa.
Urbańczyk F. (1973), Problemy oświaty dorosłych, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
Wroczyński R. (1950), Nauczanie korespondencyjne, „Nowa Szkoła”, nr 6.
Wroczyński R. (1959), Praca pozaszkolna wśród młodzieży dorastającej i wśród dorosłych, [w:] B. Suchodolski, Zarys pedagogiki, t. 2, Warszawa.
Zawacka E. (1963), Uwagi o swoistych formach pracy dydaktyczno-wychowawczej w liceach korespondencyjnych, „Oświata Dorosłych”, nr 2.
Zawacka E. (1967), Kształcenie korespondencyjne, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 661
Number of citations: 0