Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Correspondence training as a method of education – in the period of its heyday and dissemination
  • Home
  • /
  • Correspondence training as a method of education – in the period of its heyday and dissemination
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 29 (2022) /
  4. II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

Correspondence training as a method of education – in the period of its heyday and dissemination

Authors

  • Elżbieta Woźnicka Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego https://orcid.org/0000-0002-6505-1058

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2022.008

Keywords

correspondence education, distance learning, distance education, teaching methods

Abstract

The assumption of this article is to present correspondence education as a method of self-education work, a specific feature of which is the indirect correspondence contact between the teacher and the student. There are several methodological variations, which are the subject of the following article, i.e. their common feature is the specific way of contact mentioned above. The article covers the period of the development of correspondence education in the 1950s–1970s, which was a time of intensive development of this form of adult education not only in Poland, but also abroad. At the same time, the text is an attempt to show the importance of distance learning in the development of today’s distance education. From the presentation of the methodological and teaching solutions of the first correspondence schools, it can be concluded that the foundations of the teaching methodology of distance education were formed in the first correspondence schools and are valid to this day.

References

Barcikowska W. (1980), Radio i telewizja w szkolnym systemie kształcenia dorosłych, Warszawa.

Bartkowiak F. (1942), Szkolnictwo korespondencyjne w Wielkiej Brytanii, Londyn.

Frąckowiak A., Góralska R., Półturzycki J., Solarczyk-Szwec H., Wojdyło W. (red.) (2009), Elżbieta Zawacka 1909–2009, Radom.

Frąckowiak A., Półturzycki J., Solarczyk-Szwec H. (red.) (2009), Elżbieta Zawacka. Pisma pedagogiczne, Radom.

Kabzińska Ł. (2001), Formy i metody zwalczania analfabetyzmu wśród dorosłych w działalności oświatowej Polskiej Macierzy Szkolnej w latach 1916–1939, [w:] E. Sapia-Drewniak, A. Stopińska-Pająk (red.), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 22, Radom.

Keegan D. (1996), Foundations of distance education, New York.

Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą, Toruń.

Półturzycki J. (2001a), Otwarte szkolnictwo niepaństwowe w systemie edukacji akademickiej XX/XXI wieku, „Edukacja Dorosłych”, nr 2.

Półturzycki J. (2001b), Powszechny Uniwersytet Korespondencyjny, [w:] E. Sapia-Drewniak, A. Stopińska-Pająk (red.), Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 22, Radom.

Radlińska H. (1947), Oświata dorosłych, Warszawa.

Trindade A.R. (1993), Distance Education for Europe, Lisbon.

Urbańczyk F. (1962), Podstawowe zagadnienia dydaktyki dorosłych, [w:] Pedagogika dorosłych, Warszawa.

Urbańczyk F. (1973), Problemy oświaty dorosłych, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Wroczyński R. (1950), Nauczanie korespondencyjne, „Nowa Szkoła”, nr 6.

Wroczyński R. (1959), Praca pozaszkolna wśród młodzieży dorastającej i wśród dorosłych, [w:] B. Suchodolski, Zarys pedagogiki, t. 2, Warszawa.

Zawacka E. (1963), Uwagi o swoistych formach pracy dydaktyczno-wychowawczej w liceach korespondencyjnych, „Oświata Dorosłych”, nr 2.

Zawacka E. (1967), Kształcenie korespondencyjne, Warszawa.

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-01-25

How to Cite

1.
WOŹNICKA, Elżbieta. Correspondence training as a method of education – in the period of its heyday and dissemination. AY. Online. 25 January 2023. Vol. 29, pp. 123-139. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2022.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 29 (2022)

Section

II. Józef Półturzycki (1934–2021) – badacz, inspirator, społecznik

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 661
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

correspondence education, distance learning, distance education, teaching methods
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop