Pedagogy and andragogy in service of health
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.006Keywords
health, health risks, service of health, pedagogy, andragogAbstract
The article is a reflection of a pedagogue on the problem of sustaining human health. The reflection is undertaken in the context of the chapters included in the book The Human Being Facing Health Risks in the Perspective of Psychosomatics. Human beings sustain their health in a state of dynamic (dis)equilibrium, reconciling the striving for satisfying their needs, the faithing for their values, and the longing for a reasonable freedom in their lives with the expectations of social life. Important pathogenic factors are social functioning dysfunctions such as having complicated social relations or living under strong frustration. The additional factor is the internal stress caused by existential problems, the sense of uncertainty regarding the meaning of one’s life, or the noetic dimensions being revealed in one’s personality. A conclusion that may be drawn from the above reflection is that the human being health state depends both on biomedic factors and the process of education.
References
Cichocka M. (2012), Biopsychospołeczne uwarunkowania seksualności ludzi starych, w: M. Beisert (red.), Seksualność w cyklu życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Galderisi S., Heinz A., Kastrup M., Beezhold J., Sartorius N. (2017), Propozycja nowej definicji zdrowia psychicznego, „Psychiatria Polska”, 51 (3).
Giddens A. (2012), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Illich I. (1973), Tools for Conviviality, Harper and Row Publishers Inc., New York.
Illich I. (1976), Medical Nemesis. The Expropriation of Health, Pantheon Books, New York.
Kostyło H. (2016), Zdrowie jako wartość społeczna, w: H. Kostyło, P. Zientkowski (red.), Uczenie się siebie w kulturze, Oficyna Wydawnicza Fundacji Fuhrmanna, Bydgoszcz–Chojnice.
Kostyło P., recenzja książki J. Michalskiego, Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla, Toruń 2011, „Rocznik Andragogiczny” 2011, s. 403–408.
Kupisiewicz C. (2012), Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Impuls, Kraków.
Kupisiewicz C., Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kuśmierek M., Florkowski A., Gałecki P., Talarowska M. (2011), Współwystępowanie zaburzeń psychicznych i somatycznych u pacjentów z rozpoznaniem depresji, „Current Problems of Psychiatry”, vol. 12, Issue 3.
Kwieciński Z. (2019), Edukacja w galaktyce znaczeń, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Michalski J. (2011), Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Zielińska H. (1996), Ivan Illich – między romantyzmem a anarchizmem pedagogicznym, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 863
Number of citations: 0