Zachowania makro- i mikroadaptacyjne nauczycieli nauczycieli jako reakcja na złożoność sytuacji dydaktycznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.004Słowa kluczowe
adaptacyjność, nauczyciele nauczycieli, proces dydaktyczny, zmiennośćAbstrakt
W związku z wielką zmiennością rzeczywistości edukacyjnej od nauczycieli wymaga się ciągłego modyfikowania praktyki dydaktycznej w zależności od potrzeb i możliwości osób uczących się oraz niespodziewanych wydarzeń. Zachowania adaptacyjne zapewniają nauczycielowi swoisty trening przygotowujący go do sytuacji skrajnie trudnej, jak nauczanie w dobie pandemii. Zawarte w artykule rozważania teoretyczne zostały wzbogacone badaniami prowadzonymi w formie wywiadów wśród 14 nauczycieli nauczycieli. Ich wypowiedzi pozwalają na eksplorację dwóch typów zachowań nauczycieli: makro- i mikroadaptacyjnych
Bibliografia
Alheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.
Bachari E.E., Abelwahed E.H., Adnani M.E. (2012), An adaptive teaching strategy model in e-learning using learners’ preference: LearnFit framework, „International Journal of Web Science”, nr 1(3), s. 257–274.
Beltramo J.L. (2017), Developing adaptive teaching practices through participation in cogenerative dialogues, „Teaching and Teacher Education”, nr 63, s. 326–337.
Bennis W.G., Nanus B. (1986), Leaders: The Strategies for Taking Charge, Harper & Row, New York.
Bereiter C., Scardamalia M. (1993), Surpassing ourselves. An inquiry into the nature and implications of expertise, Open Court Publishing, Chicago.
Bond L., Smith T., Baker W., Hattie J.A. (2000), The Certification System of the National Board for Professional Teaching Standards. A Construct and Consequential Validity Study, The University of North Carolina, Center for Educational Research and Evaluation, Greensboro.
Collie R.J., Martin A.J. (2017), Teachers’ sense of adaptability: Examining links with perceived autonomy support, teachers’ psychological functioning, and students’ numeracy achievement, „Learning and Individual Differences”, nr 55, s. 29–39.
European Commission (2013), Supporting teacher educators for better learning outcomes, European Commission, Brussel.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa.
Gołębniak B.D. (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Wydawnictwo EDYTOR, Toruń–Poznań.
Hammer D., Goldberg F., Fargason S. (2012), Responsive teaching and the beginnings of energy in a third-grade classroom, „Review of Science, Mathematics and ICT Education”, nr 6(1), s. 51–72.
Hammerness K., Darling-Hammond L., Bransford J., Berliner D., Cochran-Smith M., McDonald M. (2005), How teachers learn and develop, [w:] Darling-Hammond L. (red.), Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do, Jossey Bass, San Francisco, s. 358–389.
Howell P.B. (2012), Conceptualizing developmentally responsive teaching in early field experiences, „Middle Grades Research Journal”, nr 7(4), s. 43–55.
Kosiba G., Madejski E. (2014), Postawy nauczycieli wobec swej roli zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych, „Forum Oświatowe”, nr 2(52), s. 101–112.
Kruszewski K. (2012), Nauczyciel jako twórca programu, [w:] Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa.
Loughland T., Alonzo D. (2019), Teacher Adaptive Practices: A Key Factor in Teachers’ Implementation of Assessment for Learning, „Australian Journal of Teacher Education”, nr 44(7), s. 18–30.
Mevarech Z.R. (1995), Teachers’ paths on the way to and from the professional development forum, [w:] T.R. Guskey, M. Huberman (red.), Professional development in education: new paradigms and practices, Teachers College Press, New York.
Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Ramírez R., Wilkinson A. (2016), Strategic reframing: The Oxford scenario planning approach, Oxford University Press, Oxford.
Sardar Z. (2010), Welcome to postnormal times, „Futures”, nr 42, s. 435–444.
Saukko P. (2000), Between voice and discourse: Quilting interviews on anorexia, „Qualitative Inquiry”, nr 6, s. 299–317.
Seale C. (2000), The Quality of Qualitative Research, SAGE, London–New Delhi–Thousand Oaks.
Schwartz D., Bransford J., Sears D. (2005), Efficiency and innovation in transfer, [w:] J. Mestre (red.), Transfer of learning. Research and perspectives, Information Age Publishing, Greenwich.
Solarczyk-Szwec H. (2015), Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 119–133.
Szplit A. (2019), Od nowicjusza do eksperta. Rozwój ekspertywności nauczycieli nauczycieli języków obcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.
Vaughn M., Parsons S.A. (2013), Adaptive teachers as innovators: Instructional adaptations opening spaces for enhanced literacy learning, „Language Arts”, nr 91(2), s. 81–93.
Zawadzka E. (2004), Nauczyciel języków obcych w dobie przemian, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Netografia:
Cascio J. (2020), Facing the Age of Chaos, https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaos-b00687b1f51d [otwarty: 20.03.2021].
Crawford V.M., Schlager M., Toyama Y., Riel M., Vahey P. (2005), Characterizing
Adaptive Expertise in Science Teaching, https://www.sri.com/sites/default/files/publications/imports/MAESTRoAdEx.pdf [otwarty: 20.07.2017].
Villegas-Reimers E. (2003), Teacher professional development: an international review of the literature, UNESCO, International Institute for Educational Planning, www.unesco.org/iiep [otwarty: 12.06.2017]
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 423
Liczba cytowań: 0