Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Zachowania makro- i mikroadaptacyjne nauczycieli nauczycieli jako reakcja na złożoność sytuacji dydaktycznej
  • Home
  • /
  • Zachowania makro- i mikroadaptacyjne nauczycieli nauczycieli jako reakcja na złożoność sytuacji dydaktycznej
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 28 (2021) /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Zachowania makro- i mikroadaptacyjne nauczycieli nauczycieli jako reakcja na złożoność sytuacji dydaktycznej

Autor/innen

  • Agnieszka Szplit Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Pedagogiki i Psychologii, ul. Krakowska 11, Kielce 25-029 https://orcid.org/0000-0002-5756-6393

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.004

Schlagworte

adaptacyjność, nauczyciele nauczycieli, proces dydaktyczny, zmienność

Abstract

W związku z wielką zmiennością rzeczywistości edukacyjnej od nauczycieli wymaga się ciągłego modyfikowania praktyki dydaktycznej w zależności od potrzeb i możliwości osób uczących się oraz niespodziewanych wydarzeń. Zachowania adaptacyjne zapewniają nauczycielowi swoisty trening przygotowujący go do sytuacji skrajnie trudnej, jak nauczanie w dobie pandemii. Zawarte w artykule rozważania teoretyczne zostały wzbogacone badaniami prowadzonymi w formie wywiadów wśród 14 nauczycieli nauczycieli. Ich wypowiedzi pozwalają na eksplorację dwóch typów zachowań nauczycieli: makro- i mikroadaptacyjnych

Literaturhinweise

Alheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.

Bachari E.E., Abelwahed E.H., Adnani M.E. (2012), An adaptive teaching strategy model in e-learning using learners’ preference: LearnFit framework, „International Journal of Web Science”, nr 1(3), s. 257–274.

Beltramo J.L. (2017), Developing adaptive teaching practices through participation in cogenerative dialogues, „Teaching and Teacher Education”, nr 63, s. 326–337.

Bennis W.G., Nanus B. (1986), Leaders: The Strategies for Taking Charge, Harper & Row, New York.

Bereiter C., Scardamalia M. (1993), Surpassing ourselves. An inquiry into the nature and implications of expertise, Open Court Publishing, Chicago.

Bond L., Smith T., Baker W., Hattie J.A. (2000), The Certification System of the National Board for Professional Teaching Standards. A Construct and Consequential Validity Study, The University of North Carolina, Center for Educational Research and Evaluation, Greensboro.

Collie R.J., Martin A.J. (2017), Teachers’ sense of adaptability: Examining links with perceived autonomy support, teachers’ psychological functioning, and students’ numeracy achievement, „Learning and Individual Differences”, nr 55, s. 29–39.

European Commission (2013), Supporting teacher educators for better learning outcomes, European Commission, Brussel.

Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa.

Gołębniak B.D. (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Wydawnictwo EDYTOR, Toruń–Poznań.

Hammer D., Goldberg F., Fargason S. (2012), Responsive teaching and the beginnings of energy in a third-grade classroom, „Review of Science, Mathematics and ICT Education”, nr 6(1), s. 51–72.

Hammerness K., Darling-Hammond L., Bransford J., Berliner D., Cochran-Smith M., McDonald M. (2005), How teachers learn and develop, [w:] Darling-Hammond L. (red.), Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do, Jossey Bass, San Francisco, s. 358–389.

Howell P.B. (2012), Conceptualizing developmentally responsive teaching in early field experiences, „Middle Grades Research Journal”, nr 7(4), s. 43–55.

Kosiba G., Madejski E. (2014), Postawy nauczycieli wobec swej roli zawodowej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych, „Forum Oświatowe”, nr 2(52), s. 101–112.

Kruszewski K. (2012), Nauczyciel jako twórca programu, [w:] Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa.

Loughland T., Alonzo D. (2019), Teacher Adaptive Practices: A Key Factor in Teachers’ Implementation of Assessment for Learning, „Australian Journal of Teacher Education”, nr 44(7), s. 18–30.

Mevarech Z.R. (1995), Teachers’ paths on the way to and from the professional development forum, [w:] T.R. Guskey, M. Huberman (red.), Professional development in education: new paradigms and practices, Teachers College Press, New York.

Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Ramírez R., Wilkinson A. (2016), Strategic reframing: The Oxford scenario planning approach, Oxford University Press, Oxford.

Sardar Z. (2010), Welcome to postnormal times, „Futures”, nr 42, s. 435–444.

Saukko P. (2000), Between voice and discourse: Quilting interviews on anorexia, „Qualitative Inquiry”, nr 6, s. 299–317.

Seale C. (2000), The Quality of Qualitative Research, SAGE, London–New Delhi–Thousand Oaks.

Schwartz D., Bransford J., Sears D. (2005), Efficiency and innovation in transfer, [w:] J. Mestre (red.), Transfer of learning. Research and perspectives, Information Age Publishing, Greenwich.

Solarczyk-Szwec H. (2015), Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 119–133.

Szplit A. (2019), Od nowicjusza do eksperta. Rozwój ekspertywności nauczycieli nauczycieli języków obcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.

Vaughn M., Parsons S.A. (2013), Adaptive teachers as innovators: Instructional adaptations opening spaces for enhanced literacy learning, „Language Arts”, nr 91(2), s. 81–93.

Zawadzka E. (2004), Nauczyciel języków obcych w dobie przemian, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Netografia:

Cascio J. (2020), Facing the Age of Chaos, https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaos-b00687b1f51d [otwarty: 20.03.2021].

Crawford V.M., Schlager M., Toyama Y., Riel M., Vahey P. (2005), Characterizing

Adaptive Expertise in Science Teaching, https://www.sri.com/sites/default/files/publications/imports/MAESTRoAdEx.pdf [otwarty: 20.07.2017].

Villegas-Reimers E. (2003), Teacher professional development: an international review of the literature, UNESCO, International Institute for Educational Planning, www.unesco.org/iiep [otwarty: 12.06.2017]

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2021-11-25

Zitationsvorschlag

1.
SZPLIT, Agnieszka. Zachowania makro- i mikroadaptacyjne nauczycieli nauczycieli jako reakcja na złożoność sytuacji dydaktycznej. Rocznik Andragogiczny. Online. 25 November 2021. Vol. 28, pp. 59-71. [Accessed 16 Dezember 2025]. DOI 10.12775/RA.2021.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 28 (2021)

Rubrik

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Lizenz

Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 720
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

adaptacyjność, nauczyciele nauczycieli, proces dydaktyczny, zmienność
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop