Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym
  • Home
  • /
  • Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 27 (2020) /
  4. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym

Autor/innen

  • Elżbieta Woźnicka Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego w Skierniewicach

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2020.003

Schlagworte

dorosłość, dorosły, g/Głuchy, tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych

Abstract

W artykule podjęto próbę ukazania specyfiki procesu kształtowania się tożsamości osób Głuchych*, a także wchodzenia w okres dorosłości. Sytuacja osób Głuchych w Polsce ulega zmianie, coraz więcej z nich podejmuje studia, zwiększa się dla tej grupy dostępność do rynku pracy, osoby Głuche mogą liczyć na wsparcie tłumaczy języka migowego. Te udogodnienia wpływają na poczucie niezależności i autonomii w podejmowaniu zadań związanych z okresem dorosłości. Jednak czy w rozumieniu subiektywnym, jednostkowym możemy mówić o pełnym realizowaniu przez te osoby zadań rozwojowych wynikających z okresu dorosłości? Jaką rolę w kontekście wchodzenia w dorosłość odgrywa tożsamość społeczno-kulturowa u osób Głuchych?

Literaturhinweise

Bartnikowska U. (2010a), Głuchota – mniejszość językowa, kulturowa, pogranicze… czyli społeczny kontekst badania zjawisk związanych z uszkodzeniem słuchu, „Niepełnosprawność”, nr 4.

Bartnikowska U. (2010b), Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Białas M. (2007), Kompetencja językowo-kulturowa a tożsamość narodowa niesłyszących, [w:] E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Polski

Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź.

Brzezińska A. (red.) (2005), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Csányi Y. (2004), Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSiP, Warszawa.

Czerniawska O. (1996), Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa.

De Clerck G. A. M. (2012), Contributing to an era of epistemological equity: A critique and an alternative to the practice of science, [w:] P. V. Paul, D. F. Moores (eds.), Deaf Epistemologies. Multiple perspectives on the acquisition of knowledge, Gallaudet University Press, Washington.

Grzesiak I. (2003), Nazwy osobowe w polskim języku migowym, „Prace Językoznawcze”, z. V.

Gunia G. (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,

Kraków.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2007), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kobosko J. (2014), Edukacja głuchych. Materiały konferencyjne, RPO, Warszawa.

Korzon A. (2003), Znaczenie języka migowego we wczesnej komunikacji dzieci z zaburzeniami słuchu, [w:] E. Minczakiewicz, Dziecko niepełnosprawne. Rozwój i wychowanie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kossewska J. (2017), Perspektywa temporalna a zasoby osobowe głuchych/Głuchych w fazie wyłaniającej się dorosłości, [w:] E. Woźnicka (red.), Edukacja Niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Krakowiak K. (2003), Szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, Stalowa Wola.

Krakowiak K. (2006), Pedagogiczna typologia uszkodzeń słuchu i osób nimi dotkniętych, [w:] K. Krakowiak, A.

Dziurda-Multan (red.), „Nie głos, ale słowo…”. Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, Wydawnictwo

KUL, Lublin.

Oleś P. (2015), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pawełczyńska A. (1984), Czas i przestrzeń a formy poznania świata, [w:] S. Nowak (red.), Wizja człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, PWN, Warszawa.

Plutecka K. (2006), Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Podgórska-Jachnik D. (2007), Głusi wśród słyszących – głusi wśród Głuchych. Problemy integracji społecznej osób z uszkodzonym słuchem w aspekcie tożsamościowym, [w:] E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź.

Podgórska-Jachnik D. (2013), Głusi: emancypacje, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź.

Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (2002), Klasyfikacja zaburzeń słuchu, „Logopedia”, nr 28.

Szczepankowski B. (1999), Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi. Wyrównywanie szans, WSiP, Warszawa.

Szczepankowski B. (2002), Język migowy a mowa ciała, [w:] M. Jasińska, J. Kuć (red.), Mowa ciała i jej funkcje w kulturze, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej,

Siedlce 2002.

Szczupał B. (2004), Bezrobocie osób niepełnosprawnych jako zjawisko społeczne i edukacyjne, [w:] G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Szewczuk W. (1961), Psychologia człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Tomaszewski P. (2015a), Język migowy w perspektywie socjolingwistycznej, „Socjolingwistyka”, nr 29(4).

Tomaszewski P. (2015b), Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego, [w:] P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula (red.), Społeczne i kulturowe aspekty zdrowia i niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Tomaszewski P., Kotowska K., Krzysztofiak P. (2017), Paradygmaty tożsamościu g/Głuchych: Przegląd wybranych koncepcji, [w:] E. Woźnicka (red.), Edukacja

Niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2021-02-10

Zitationsvorschlag

1.
WOŹNICKA, Elżbieta. Doświadczanie dorosłości osoby Głuchej w ujęciu jednostkowym i społecznym. Rocznik Andragogiczny. Online. 10 Februar 2021. Vol. 27, pp. 57-74. [Accessed 22 Dezember 2025]. DOI 10.12775/RA.2020.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 27 (2020)

Rubrik

Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Stats

Number of views and downloads: 1659
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

dorosłość, dorosły, g/Głuchy, tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop