Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

„Czuję się jak eksponat…” – rozmowa z Profesorem Tadeuszem Aleksandrem
  • Strona domowa
  • /
  • „Czuję się jak eksponat…” – rozmowa z Profesorem Tadeuszem Aleksandrem
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2018) /
  4. I. Jubileusz Profesora Tadeusza Aleksandra

„Czuję się jak eksponat…” – rozmowa z Profesorem Tadeuszem Aleksandrem

Autor

  • Zofia Szarota Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.01

Słowa kluczowe

autobiografia, kariera uczonego, zdarzenia krytyczne, doświadczenie, mądrość

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest sylwetce Tadeusza Aleksandra, jednego z czołowych polskich pedagogów i andragogów, uczonemu, który swą osobowością odcisnął pozytywne piętno na wielu rocznikach studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, a ostatnio Wszechnicy Polskiej Szkoły Wyższej w Warszawie. W przedstawianej opowieści autobiograficznej Profesor dzieli się wspomnieniami o swoim pochodzeniu, o doświadczeniach z lat szkolnych i studiów. Przywołuje pierwszą pracę zawodową. Wspomina swoich mentorów, opowiada o zainteresowaniach. Skromnym milczeniem pomija informacje o licznych sukcesach i dokonaniach, przyznanych nagrodach, zaszczytach i wyróżnieniach. Dzieli się refleksją o tym, co w życiu najważniejsze – zdrowa rodzina, pracowitość, sumienność i odporność na niekorzystne zewnętrzne uwarunkowania.

Bibliografia

Aleksander T. (2013), Andragogika, Podręcznik akademicki, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom–Kraków, wyd. 2.

Aleksander T. (1968), Awans oświatowy młodzieży wiejskiej, LSW, Warszawa.

Aleksander T., Szarota Z. (2012), Tadeusz Aleksander w rozmowie z Zofią Szarotą: O andragogice: z przeszłości w przyszłość, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1, s. 45–49.

Aleksander T. (1974), Uwarunkowania uczestnictwa kulturalnego ludności wiejskiej, PWN, Warszawa.

Aleksander T. (1993), Życie społeczne i przemiany kulturalne Nowego Sącza w latach 1870–1990, Oficyna Literacka, Kraków 1993.

Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 10, s. 37–54.

Demetrio D. (2000), Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Przekład A. Skolimowska. Przedmowa O. Czerniawska, Impuls, Kraków.

Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego (materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego – Kraków, 23–24 czerwca 2009), t. 1 i 2, red. T. Aleksandra, Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 2010.

Góralska R. (2014), „Nauczyciele potrafią rozmiłować w swoim przedmiocie...” – pedagogiczne refleksje we wspomnieniach Mistrza, „Rocznik Andragogiczny”, s. 33–48.

Olejarz M. (2016), „Żyć w zgodzie ze sobą…”. Profesora Józefa Kargula opowieści (auto) biograficzne, „Rocznik Andragogiczny”, s. 47–64.

Solarczyk-Szwec H. (2015), Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, s. 119–133.

Szarota Z. (2012), Łemkowie. Rekonstrukcja tożsamości etnicznej, [w:] Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych. Ku społecznej jedności, red. Z. Szarota, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, s. 158–173.

Szczepanowski S. (1888), Nędza Galicyi w cyfrach i program energicznego rozwoju gospodarstwa krajowego, Gubrynowicz i Schmidt, Lwów.

Woźnicka E. (2015), „Urzekli mnie moi uczniowie...”– osobiste refleksje we wspomnieniach Profesor Olgi Czerniawskiej, „Rocznik Andragogiczny”, s. 22–38.

Zierkiewicz E. (2016), „Nauka i uczenie się zawsze traktowane były przeze mnie priorytetowo…” – osobiste refleksje we wspomnieniach Profesor Alicji Kargulowej, „Rocznik Andragogiczny”, s. 21–39.

Netografia

Jarosiński M., Akcja „Wisła”, dostępne na: http://dzieje.pl/aktualnosci/akcja- -%E2%80%9Ewisla%E2%80%9D [data publikacji 16.06.2009, data aktualizacji 7.10.2017, otwarcia wielokrotne]

mb, Akcja „Wisła” – wysiedleni z Bieszczad, Polskie Radio, dostępne na https://www. polskieradio.pl/39/156/Artykul/1108414,Akcja-Wisla-%e2%80%93-wysiedleni- z-Bieszczad [ostatnia aktualizacja 28.04.2017, otwarcia wielokrotne]

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-16

Jak cytować

1.
SZAROTA, Zofia. „Czuję się jak eksponat…” – rozmowa z Profesorem Tadeuszem Aleksandrem. Rocznik Andragogiczny [online]. 16 lipiec 2018, T. 25. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2018.01.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2018)

Dział

I. Jubileusz Profesora Tadeusza Aleksandra

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 564
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autobiografia, kariera uczonego, zdarzenia krytyczne, doświadczenie, mądrość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa