O porozumiewaniu i uczeniu się od siebie pokoleń rodzinnych – ujęcie socjolingwistyczne
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.012Słowa kluczowe
generacja, język, zakłócenia relacji, dialog w rodzinieAbstrakt
W artykule podejmowany jest problem komunikacji między generacjami w rodzinie. Tradycja pedagogiczna traktuje dzieci jako tych którzy nie wiedzą, a dorosłych jako wszystko wiedzących. Tymczasem współcześnie wyraźnie widać, że świat dziecka jest inny od świata dorosłych. Dlatego starsi muszą zaakceptować fakt, że ich wiedza i doświadczenie nie muszą być akceptowane przez młodsze pokolenia. Rodzice winni uczyć dzieci raczej tego jak się uczyć, a nie czego się uczyć. Nowa wiedza powstaje w akcie negocjacji między starszymi a młodymi. Konflikty, ale i współpraca oraz wspólnotowe uczenie się znajdują swoje odzwierciedlenie w języku. W tym sensie język ułatwia, ale może też tworzyć bariery w komunikacji. Autor rozpoznaje spotykane bariery i możliwości dialogu w rodzinie.
Bibliografia
Aleksander Z. (1992), Język potoczny jako płaszczyzna porozumiewania się pokoleń, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – Dialog – Wychowanie, Warszawa.
Bernstein B. (1980), Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły, w: Shugar I., Smoczyńska M. (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa.
Bokszański Z. (1989), Tożsamość, integracja, grupa: tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Łódź.
Buber M. (1992), Ja i Ty. Wybór prac filozoficznych, Warszawa.
Erikson E. H. (2004), Tożsamość a cykl życia, Poznań.
Gadamer H.-G. (2000), Człowiek i język, w: Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa.
Grice H.P. (1980), Logika a konwersacja, w: B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa.
Marody M. (1989), Stosunek między pokoleniami w oczach rodziców i dzieci, w: S. Nowak (red.), Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej, Warszawa.
Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.
Puzynina J. (1997), Słowo – Wartość – Kultura, Lublin.
Rutkowiak J. (1992), O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne, w: J. Rutkowiak (red.), Pytanie – dialog – wychowanie, Warszawa.
Scheler M. (2008), Resentyment a moralność, Warszawa.
Tischner J. (2002), Myślenie według wartości, Kraków.
Wyka K. (1989), Pokolenia literackie, Kraków.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0