Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Folk university in the face of the challenges of the Anthropocene – on the results of the project “Teaching Organic Literacy in Grundtvigian Style”
  • Home
  • /
  • Folk university in the face of the challenges of the Anthropocene – on the results of the project “Teaching Organic Literacy in Grundtvigian Style”
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Folk university in the face of the challenges of the Anthropocene – on the results of the project “Teaching Organic Literacy in Grundtvigian Style”

Authors

  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-4741-4465

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.010

Keywords

Grundtvigian pedagogy, folk universities, Anthropocene, ecology

Abstract

The subject of analyses and reflections are the results of the project “Teaching Organic Literacy in Grundtvigian Style” which was implemented in 2017–2020 from the Erasmus+ program funds by the Ecological and Cultural Association “Ziarno” in cooperation with 6 partners from Poland, Bulgaria, Switzerland, Germany and Denmark. The aim of the project was to apply Grundtvigian pedagogy in contemporary adult education in the context of the challenges of the Anthropocene. As a result of the conducted activities, it turned out that folk universities can contribute to restoring lost ecosystems and to undertaking review processes of the priorities and values underlying the civilization of the 21st century.

References

Bińczyk E. (2018), Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa.

Bińczyk E. (2020), Ludzkości opłaca się przetrwanie, „Polityka”, nr 43(3284).

Maliszewski T., Rosalska M. (red.) (2016), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi i nowymi wyzwaniami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Maliszewski T. (2003), Uniwersytety ludowe na ziemiach polskich w XX stuleciu, [w:] Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, Kaszubski Uniwersytet Ludowy, Wieżyca.

Nobelmann M., Smuk-Stratenwerth E. (red.) (2020), Jak uczyć w grundtvigiańskim stylu? Materiały z trzech kursów dla nauczycieli w Polsce, Danii i w Niemczech, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.

Smuk-Stratenwerth E. (2020), Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie. Perspektywa autoetnograficzna, „Rocznik Andragogiczny”, t. 27.

Smuk-Stratenwerth E., Apostolov A., Maliszewski T., Nobelmann M., Tokarska B. (red.) (2019), Uniwersytety ludowe wobec wyzwań antropocenu. Jak i czego uczyć w XXI wieku?, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.

Smuk-Stratenwerth E., Maliszewski T., Tokarska B. (red.) (2020), Uczyć agroekologii w grundtvigiańskim stylu. Przewodnik metodyczny, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-11-25

How to Cite

1.
SOLARCZYK-SZWEC, Hanna. Folk university in the face of the challenges of the Anthropocene – on the results of the project “Teaching Organic Literacy in Grundtvigian Style”. AY. Online. 25 November 2021. Vol. 28, pp. 145-153. [Accessed 28 December 2025]. DOI 10.12775/RA.2021.010.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook

Section

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 575
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Grundtvigian pedagogy, folk universities, Anthropocene, ecology
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop