Folk university in the face of the challenges of the Anthropocene – on the results of the project “Teaching Organic Literacy in Grundtvigian Style”
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.010Keywords
Grundtvigian pedagogy, folk universities, Anthropocene, ecologyAbstract
The subject of analyses and reflections are the results of the project “Teaching Organic Literacy in Grundtvigian Style” which was implemented in 2017–2020 from the Erasmus+ program funds by the Ecological and Cultural Association “Ziarno” in cooperation with 6 partners from Poland, Bulgaria, Switzerland, Germany and Denmark. The aim of the project was to apply Grundtvigian pedagogy in contemporary adult education in the context of the challenges of the Anthropocene. As a result of the conducted activities, it turned out that folk universities can contribute to restoring lost ecosystems and to undertaking review processes of the priorities and values underlying the civilization of the 21st century.
References
Bińczyk E. (2018), Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa.
Bińczyk E. (2020), Ludzkości opłaca się przetrwanie, „Polityka”, nr 43(3284).
Maliszewski T., Rosalska M. (red.) (2016), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi i nowymi wyzwaniami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Maliszewski T. (2003), Uniwersytety ludowe na ziemiach polskich w XX stuleciu, [w:] Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, Kaszubski Uniwersytet Ludowy, Wieżyca.
Nobelmann M., Smuk-Stratenwerth E. (red.) (2020), Jak uczyć w grundtvigiańskim stylu? Materiały z trzech kursów dla nauczycieli w Polsce, Danii i w Niemczech, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.
Smuk-Stratenwerth E. (2020), Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie. Perspektywa autoetnograficzna, „Rocznik Andragogiczny”, t. 27.
Smuk-Stratenwerth E., Apostolov A., Maliszewski T., Nobelmann M., Tokarska B. (red.) (2019), Uniwersytety ludowe wobec wyzwań antropocenu. Jak i czego uczyć w XXI wieku?, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.
Smuk-Stratenwerth E., Maliszewski T., Tokarska B. (red.) (2020), Uczyć agroekologii w grundtvigiańskim stylu. Przewodnik metodyczny, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 428
Number of citations: 0